Метаданни
Данни
- Година
- 2009 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
-
- Няма
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,5 (× 2 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
История
- — Добавяне (пратено от автора)
- — Дребни корекции
§ 6:4. Кръговратът Юг — Запад — Север — Изток.
В началото, преди да станат двуизмерни географски посоки тези четири названия са били означения за четирите периода от Кръговрата.
Съвременните български думи запад и изток са думи изразяващи движенията през втори и четвърти период на кръговрата.
Думата запад идва от глагола западам. Той е различен от падам. Могат да западат цели държави, райони, градове, стопански отрасли, родове, хора и т.н. Това означава, че материята през втория период от кръговрата не само пада надолу, но и че губи качества като се свива, стича и втича в черната дупка.
Това е западът за древните.
Думата изток също е ясна и идва от глагола изтичам. Изтичането на материята от земното ядро през четвъртия период от кръговрата, разширението и движението и към междузвездния вакуум.
Днес определянето на географските посоки в северното полукълбо чрез позицията на човешкото тяло става по два начина, посредством два ориентира.
През деня, по пладне, трябва да застанем с лице към слънцето с разперени ръце. Тогава ще знаем, че лицето ни сочи юг, тилът ни север, лявата ръка изток, а дясната запад.
През нощта трябва да застанем с лице към полярната звезда и да разперим ръце. Лицето ни ще сочи север, тилът ни юг, лявата ръка запад, а дясната изток. Ако искаме да превърнем нощната поза на нашето тяло в показател за четирите периода от кръговрата, то тогава трябва да знаем, че краката ни ще сочат севера — земното ядро, главата ни юга — междузвездния вакуум, лявата ръка залеза, запада — втория период и дясната ръка изгрева, изтока — четвъртия период от кръговрата.
Възможно е това да е причината поради която някои древни общности при погребение са полагали мъртвите с краката на север.
Юг, днес, като физика означава и топло, а топлината предизвиква разширение. Най-топло е на юг, от което следва, че там е максималното разширение. Това е символиката определяща юга като първи период от кръговрата.
За втория период — запада е следният откъс от „Книга за долното полукълбо“ от древен Египет, а откъсът се нарича „Басня за слънчевата лодка“.
1-я час на нощта. — Той слиза, този велик Бог, под земята, „арит“ на западния небосклон, който има окръжност 120 атруи; Боговете които са с него, минават в този арит. Той не се приближава до боговете на долното небе. Величието на този велик Бог достига тогава до Уер-нес (небето) в едно поле, 309 атруи дълго и 120 атруи широко. Нте-му-ра е името на това първо поле на долното небе. Хенба-в-ш-у е името на боговете, които са с него. Погребалните почести, които се получават на земята с облеклото на истината (мумията), се пренасят в голямото долно небе.
Ето и още един цитат от свещена книга на древен Египет. „Книга за излаза от деня“, погрешно преведена като „Книга на мъртвите“. Цитатът е от „Глава за обществото на боговете“:
О, ти, който установяваш намиращата се у мене тайна, произвеждайки преобразуванията, като Хепра, излизайки във вид на кръг за да осветяваш! Аз съм бил заченат на Западната част на Небето, аз давам светлина на душите в техния ковчег, аз хвърлям лъчи върху ония, които се намират затворени в клетка.
Аз приготвям добър път към вратите Тиау; върша това, защото придружавам оногова който е отпаднал и изнемощял, подкрепям го, защото онзи, който плаче е онзи от Западняците, когото спасявам, на когото аз съм Богът Акер от областта Акер.
Ето и още един откъс от „Книга за излаза от деня“, който се отнася и за втори и за четвърти период:
Аз съм вчера и познат ми е утрешния ден. Господар на възкресението, тайна на душата — създателка на боговете, която произвежда жизнените храни за ония, които се приближават до запада на небето, управител на Изтока, господар на лицата, които сияят в неговата светлина, господар на излизащия из тъмнината бъдещ живот.
За третия период има сведение от Индия:
Кубера — Бог на духовете, пазител на Севера. Той е бог на мъртвите и богатствата. Негова обител е Прабха, наричана още Алака, разположена в Хималаите с разкошен парк върху планината Мандара. Кубера притежавал всичкото злато, сребро и скъпоценни камъни на земята. Наричат го още бог на богатствата.
Кубер е бог и владетел на богатствата, защото символично се е считало, че всичко материално не само излиза от земното ядро, но и че се съхранява там. Към това ни насочва и следният текст за Курма-аватара на бог Вишну в Индия която се превежда — костенурка:
По време на първата космическа епоха, или Сатяюга, Вишну приел образа на костенурка и се спуснал до самото дъно на първичния океан, за да изнамери отново някои съкровища, изчезнали по време на потопа.
Потопа е вторият период от кръговрата, а Сатяюга е началото на четвъртия.
За четвъртия период от кръговрата има сведения от древен Египет и от Библията. За Египет са от „Книга за долното полукълбо“, „Басня за слънчевата лодка“, края на текста за дванадесетия час на нощта:
… Величието на този бог достига до тая страна, която е краят на безусловната тъмнина. Раждането на този велик бог, който се е появил в Хепер (бъдещия живот) е станало в тая страна. Името на вратата на тая местност е Тен-нете-у (врата на боговете). Името на това място е Хепер-т-кеку-с-атат-у-мес-т-у (произвеждане на (от) тъмнината, изгрев на ражданията). Ония, които се намират в тая страна се покланят на този велик бог в мига на съединението му с Изтока на небето, те се провикват: „Раждане! Раждане! Произвеждане! Произвеждане!“ Всяка душа от небесния път поднася почестите си на твоята душа; тя се съединява с нея и земята, с твоите същности, господаря на благоговението!
Богът — Слънце когато достигне до горното полукълбо, се издига, образувайки въодушевените същества в собствената им страна.
Аз съм вчера и познат ми е утрешния ден. Господар на възкресението, тайна на душата — създателка на боговете, която произвежда жизнените храни за ония, които се приближават до запада на небето, управител на Изтока, господар на лицата, които сияят в неговата светлина, господар на излизащия из тъмнината бъдещ живот.
Възвание към Ра: Лицето ти се развеселява от добрата истина която възвестяваш, която е влизането ти в небето на изходът ти на Изток.
А ето и текстовете от Библията.
Така той изпъди Адама; и постави на изток от Едемската градина херувимите и пламенния меч, който се въртеше, за да пазят пътя към дървото на живота.
Тогава излезе Каин от Господното присъствие и се засели в земята Нод, на изток от Едем.
Дотук сведенията за кръговрата юг — запад — север — изток са откъслечни и би могло да се приеме, че наистина има такъв символичен кръговрат, но най-категорично доказателство за него е запазеният вариант в Китай под името Бха Гуа.
§ 6:4:1. Бха Гуа.
Освен многото благодеяния които направил за хората, митичният китайски император Фуси, който живял в началото на третото хилядолетие преди новата ера, създал и Бха Гуа. Така е записано в книгата „Китайска митология“ от Дерек Уолтърс.
Бха Гуа е символичен модел на кръговрата при който се показва съотношението между двете тежнения през четирите периода на кръговрата в трите гуни — трите химически плътности на полето.
Тежнението разширение е представено с дълга права черта, а тежнението свиване с две по-къси (или една прекъсната). Поставяйки по един от тези два знака за всяка от трите гуни, един върху друг се образува знакът тричерта. Това е най древният пример за двоично записване на информация. Долната черта е за Тама гуна — твърдата плътност на полето, средната за Рама гуна — течната плътност и горната за Сама гуна — ефирната плътност на полето. Възможните комбинации между двата знака по тройки е осем тричерти.
Кръговратът се състои от четири периода от по три части всеки, общо дванадесет. Но първи и трети период са невидими и непознаваеми и затова в Бха Гуа са отразени като една част, а втори и четвърти със своите три части. Така общо отразените части в Бха Гуа стават осем. Осемте отразени части от кръговрата и осемте комбинации — тричерти между цяла и прекъсната линия са щастливо съвпадение и същност на Бха Гуа.
Днес Бха Гуа е известен с няколко варианта, но те почти винаги са неточни като графики и неразбираеми като текст. Две са причините които правят днешният Бха Гуа неразбираем. При линейния вариант отсъства неговата кръгова същност. А при кръговия и осмоъгълен вариант не се указва гледната точка. Четири от тричертите са отвесноогледални съответствия по двойки и затова е важно откъде ще бъдат гледани, отдолу или отгоре. Ако гледната точка не е посочена, те стават неразбираеми.
Това според мен е правилният вариант на линейния Бха Гуа:
1 пер. | Втори период | 3 пер. | Четвърти период | 1 пер. | ||||
Юг | Ю — З | Запад | С — З | Север | С — И | Изток | Ю — И | Юг |
Циен | Дуй | Кан | Джън | Кун | Гън | Ли | Сун | Циен |
Кръговият или осмоъгълен вариант на „Късно небесно подреждане“ на тричертите не е логичен. Предполагам, че има своя специфична същност защото е използван като компас от китайските мореплаватели. Изхождайки и от името му, предполагам, че вариантът „Ранно небесно подреждане“ е оригиналът, но е повлиян по-късно от прагматичното предназначение и използване на „Късното небесно подреждане“, като са сменени местата на някои тричерти и триизмерните посоки юг — запад — север — изток от кръговрата, с реалните двуизмерни земни географски посоки изток — запад — север — юг.
Ще представя правилният, според мен, Бха Гуа — „Ранно небесно подреждане“, в осмоъгълен вариант с правилното разположение на тричертите и тяхното съответствие на триизмерните посоки от кръговрата.
Гледната точка за графиката е нейният център. Тричертите трябва да се гледат от там.
Но както Големият Зодиак е наложен като проекция върху земната година, за да се помни чрез Малкия Зодиак, така и Бха Гуа е наложен като проекция върху земната година, за да се помни, чрез Колелото на промените известно днес от книгата Идзин.
§ 6:4:2. Колелото на промените.
То е основата и началото на Астрологията. Отразява годишния кръговрат на промените в земното поле, които настъпват като следствие от движението и промяната на взаимното разположение на Слънцето, Земята и Луната. Поради различните скорости с които се извършват тези движения, позициите на трите небесни тела едно спрямо друго са винаги различни за определена дата в годините.
Времето между астрологическата причина — промяната на земното поле и метеорологичното следствие върху земната повърхност се вмества два пъти във всеки от четирите сезона от земната година, а сезоните се определят от четирите астрономически позиции на Земята спрямо Слънцето: Зимно и лятно слънцестоене и пролетно и есенно равноденствие. Така земната година е разделена на осем части.
http://photo-cult.com/pics/252/pic_10000119_0252872.jpg
Една осма част от годината, около 46 дни, е времето след което астрологичната промяна в земното поле, в магнитосферата ще се изяви, осъществи върху земната повърхност, като реална метеорологична, сезонна промяна. И не само като метеорологична промяна. Тези 46 дни са останали в съзнанието на народите като 40 дни и са важен срок в народните обичаи на българите и днес.
Осемте части са приблизително равни на четиридесет и пет дни и петнадесет часа. Но тъй ката годината е с нечетен брой дни — 365 и поради неравномерното движение на земята през годината, броят на дните в осемте части на Колелото на промените не е еднакъв.
Название | Начало (Дата и час) | Връх (Дата и час) | Край (Дата и час) |
---|---|---|---|
Кун | 29.11 — 24 | 22.12 — 0 | 13.1 — 15 |
Гън | 13.1 — 15 | 5.2 — 3 | 27.2 — 18 |
Ли | 27.2 — 18 | 22.3 — 6 | 14.4 — 9 |
Сун | 14.4 — 9 | 7.5 — 9 | 30.5 — 12 |
Циен | 30.5 — 12 | 22.6 — 12 | 15.7 — 15 |
Дуй | 15.7 — 15 | 7.8 — 15 | 30.8 — 18 |
Кан | 30.8 — 18 | 22.9 — 18 | 14.10 — 21 |
Джън | 14.10 — 21 | 6.11 — 21 | 29.11 — 24 |
Моделът, който ще видите по-долу е астрономически несъвършен защото е изкуствено създаден инструмент, в който са направени компромиси за да бъде той по симетричен и достъпен за ползване.
Колелото на промените отразява всички възможни взаимни разположения между Слънцето, Земята и Луната за всяка от осемте части за една година. Основна отправна посока в пространството за тази тройна система е галактическият център.
В книгата „Китайска митология“ е записано, че император Фуси е създал Бха Гуа — осемте тричерти, а ето какво пише за Идзин в нея:
Идзин — Книга на промените. Представлява сборник от кратки съждения, смятани за средство, чрез което Небето разкрива волята си.
В Бха Гуа знаците са тричерти, а в Колелото на промените стават шестчерти.
Бха Гуа се преобразува в Колело на промените по следният начин. Всяка тричерта образува осем комбинации — една със себе си и още седем с останалите седем тричерти. Осем комбинации за една тричерта умножени по осем тричерти прави шейсет и четири комбинации. Това е броят на шестчертите в Колелото на промените.
Какво символизират те?
Долните три черти са за тежненията в трите плътности на полето — в трите агрегатни състояния на материята около Земята. Долната е за земната кора, средната за водата, а горната за въздуха.
Горните три черти са за тежненията в трите плътности на полето — в трите агрегатни състояния на материята около Луната. Долната е за лунната кора, средната за водата, а горната за въздуха. Въпреки, че там няма видима хидросфера и атмосфера, тежненията съществуват и се променят.
Това е смисълът на шестчертите.
В „Китайска митология“, за създаването им е записано следното:
Заглавието, стихът и текстът за линиите съставляват основното съдържание на Идзин. За техен автор се смята владетелят Уън, а за хексограмите_ (шестчертите) _неговият син — владетелят У, основател на династията Джоу.
В книката „Китайска митология“, за Идзин можем до прочетем и следното:
При неотдавнашни археологически проучвания се откриха различни варианти на Идзин, разпространени през втори и първи век преди н.е. Стана ясно, че не съществува стандартен вариант нито за наименованията на хексаграмите, нито за реда, по който те се появяват… Текстът и адаптациите на Идзин в днешния им вид се основават на канонизиран вариант, изготвен много векове по-късно.
Защо Бха Гуа става Колело на промените? Защо някой или някои са решили и са създали Колелото на промените? Отговорите са два. Първият е: за да предсказват промените, следствията от влиянието на небесните тела тук, на Земята, а вторият е: защото тогава Луната се е появила на земният небосклон и е станала спътник на Земята.
Ако това наистина се е случило, тогава на Земята се е състоял потопът. Доказателство за това са големите океански и морски приливи и отливи които днес Луната предизвиква при обикалянето си около Земята.
Преди да стигнем до графиката на Колелото на промените ще припомня двоичното записване на двете тежнения.
Положителното тежнение на полето — ДА, чиято посока е разширение към междузвездния вакуум, се записва с дълга, права, водоравна черта, символ за единицата и първата противоположност.
Отрицателното тежнение на полето — АД, чиято посока е свиване към ядрото се записва с две къси, прави, водоравни черти, символ за двойката и втората противоположност.
Върхът на всяка от осемте части от Колелото на промените се изразява с графика от шест знака за двете тежнения, една дълга или две къси линии разположени един над друг, от долу нагоре: за твърдта, течността и ефира. Долните три са за Земята, а горните три за Луната.
Пример: Това е тричертата за периода Циен — , през който тежнението на полето e положително и в трите агрегатни области на материята в околоземното пространство, описани от долу нагоре: твърдта, течността и ефира. Върхът му е на 22 юни, по пладне.
Пример: Това е тричертата за периода Кун — , през който тежнението на полето е отрицателно и в трите агрегатни области на материята в околоземното пространство, описани от долу нагоре: твърдта, течността и ефира. Върхът му е на 22 декември, в нула часа.
Колелото на промените е двоичен математически модел за промените на напрегнатостта на полето върху земната повърхност, следствие от движението на Луната около Земята и на Земята около Слънцето, ориентирани към галактическия център.
Тук се вижда ясно, че хелиоцентричната система е била не сама позната на нашите деди, но и единствена, каквато е и действителността.
Земното поле, между ядрото и междузвездния вакуум, е постоянна величина и би се променяло плавно и закономерно ако ги нямаше Слънцето, Луната и другите планети от Слънчевата система. Поради своите непрекъснати денонощни и орбитални движения те си влияят едно на друго. Естествено, най-мощното влияние върху Земята оказва Слънцето. Неговата активност създава сериозни проблеми в съобщенията, електроснабдяването, транспорта, човешкото здраве и на всичко намиращо се на Земята.
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/0410/sun2_trace_big.jpg
Когато върху слънчевата повърхност се появят петна, напрегнатостта на полето над тях се увеличава, а с това и „излъчването“ от Слънцето. Винаги, когато по някаква причина напрегнатостта на слънчевото поле се увеличи, това ще е неблагоприятно и за всичко намиращо се върху земната повърхност.
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/0310/sunspot484_casado_big.jpg
Кога Колелото на промените ще опише пълен кръг могат да отговорят само астрономите. Аз бих могъл да кажа само, че началото и краят на един кръговрат на Колелото на промените е моментът когато може да се прекара мислена права линия от галактическия център, която да пресече последователно през центъра им Слънцето, Земята и Луната, като навлезе в Земята през върха на периода Кун за северното полукълбо и излезе от Земята през върха на периода Циен за южното полукълбо.
Накрая ще направя обобщение и пояснение за времевите мерни единици, които са създадени още в древността, а някои от тях се използват непроменени и днес.
Слънчевите времеви мерни единици които се използват и днес са секундата, минутата, часът, денонощието, сезонът и годината.
За да се помни числото дванадесет от Кръговрата, денят и нощта са разделени на по дванадесет часа, а върху земната година се наслагва като проекция моделът на Големия зодиак с неговите четири сезона и дванадесет части именувани с имена на животни, които имат някаква идейна прилика със съответната част. Така годишната обиколка на Земята около Слънцето започва да се измерва с Малкия — Българският зодиак и неговите дванадесет зодии. Те, както и часовете са условни единици и нямат аналог в действителността. Думата зодия не е българска. В написаното за Българския зодиак в Симеоновия сборник, зодията е наричана с времеизмерителната единица, за битност — живот.
През шестнадесети век Българският зодиак е преобразуван от папа Григорий в съвременния Григориански календар. За целта Зодиака е бил завъртян напред с двадесет и пет дни и началото му се е преместило от седми декември на първи януари. През двадесети век Българският зодиак се върна отново при нас, но вече като календар. А ние в древността сме си имали и календар. Известно е, че той е най съвършеният календар за широка гражданска употреба, създаван някога на Земята. Българският календар е съвършено, изкуствено създадено времеизмерително средство което е обвързано единствено с годината. Четирите му сезона и дванадесетте му части са условни и не отговарят на действителните, но съвършената му форма го прави достъпен и лесен за ползване от простолюдието.
В написаното до тук отсъстват месецът е седмицата. Те са лунни времеви мерни единици. Месец е българска дума с две значения.
Първото е българското име на Луната. Луна е чуждица навлязла и уседнала в българския език след освобождението, с навлизане на европейските нрави у нас. Като име Месец се е ползвало и в трите граматически рода:
Настане вечер — месец изгрее,
звезди обсипят сводът небесен;…
Огряла си месечината,
месечината во градината.
Ясний месечко се смей,
рог извил на небесата.
Второто значение на думата месец е времеизмерително — за един лунен цикъл. Който е чел индиански романи вероятно си спомня, че и те така измерват времето: с една луна, с три луни, което означава един или три лунни цикъла. По късно, в ново време названието месец остава и в Българския и в Григорианския календар като техен първообраз, въпреки че не съответства с тях като време.
Един лунен цикъл се състои от четири фази: новолуние, първа четвърт, пълнолуние и последна четвърт. Една фаза трае приблизително седем дни. Това е първообразът на седмицата.
Лунна година е безсмислен израз, защото по луната могат да се измерват като време само лунният месец и седмицата. Но Луната, заедно със Слънцето оказват най-същественото външно полево въздействие върху земното поле през годината и с това предизвикват промени в него. Слънцето предизвиква сезонните промени, а Луната цикличните. Всичко това е отразено в Колелото на промените. То се ползва и днес от големите религии за определяне на подвижните им празници.
Като по-голяма времева мерна единица в древността се е ползвал и дванадесетгодишният Юпитеров кръг — една обиколка на Юпитер около Слънцето. В него всяка година е била означена с точно определено животно и в целия кръг са се редували едно след друго дванадесетте животни, животно след животно. В българския език един от синонимите за животно е думата гад, гадина. Ако заменим животно с гадина, в Юпитеровия кръг ще се редуват гадина след гадина.
Гадина е първообразът на съвременната българска дума година. Така твърди Даниел Илиев и аз съм напълно съгласен с него.
Животните от Юпитеровия кръг не съвпадат със животните от Зодиака.
Пет Юпитерови кръга са шейсет години, десет са сто и двадесет години, двадесет и пет са триста години, петдесет са шестстотин години, а сто Юпитерови кръга са хиляда и двеста години.
По-долу е отпечатана стара тибетска графика, предоставена от архитект Слави Дончев. На нея са събрани няколко от символите за кръговрата, за които беше писана по-горе.
В средата на графиката е „Магическият квадрат“, с вписаните в него девет цифри — символ за деветте равнища на напрегнатостта на полето на всяка физическа система.
Вън от магическия квадрат, в първия вътрешен кръг е отпечатан кръговратът Бха Гуа, в неговия вариант „Късно небесно подреждане“.
Навън от Бха Гуа, в следващият кръг е отпечатан Зодиакът. Убеден съм, че идейно става въпрос за Големият Зодиак, въпреки, че животните там са от дванадесетгодишният Юпитеров кръг, неотменима част от българският календар, използван от българите в тяхното времеизмерване до деветнадесети век.
Тези три символа са вписани в „Небесната костенурка“, а тя е вариант на кръговрата „Кхан“.
Петте фигури в горния край на графиката са „Панча Маха Бхудта“ — Петте велики елемента: етер, въздух, вода, земя и огън (тази последователност не е по графиката). Първите четири са пространството, а петият е времето.
Това се вижда от пръв поглед, но вероятно там, както и в други древни документи се съдържат още много безценни съкровища.