Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Година
- 1978 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,5 (× 6 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, разпознаване и корекция
- moosehead (2013)
Издание:
Васил Цонев
Невероятните приключения на Пешо от нашия квартал и неговата братовчедка Тинчето
Роман за деца
Редактор: Любен Петков
Художник: Георги Чаушев
Художествен редактор: Елена Маринчева
Технически редактор: Виолета Кръстева
Коректор: Елена Баланска
Формат 16/70/90; тираж 15 113 екз.: подвързия 3 113 екз.; брошура 12 000 екз.; печатни коли 11; издателски коли 12,84; л.г. VII/44; изд. №5067; поръчка №173/1978 г. на изд. „Български писател“; дадена за набор на 2.VII.1978; излиза от печат на 30.XI.1978 г.
Цена: подвързия 0,92 лв.; брошура 0,71 лв.
Код. 15 9537341312/6056-68-78
Издателство „Български писател“, София, 1978
ПК „Димитър Благоев“, София
История
- — Добавяне
Девета глава
Пешо — филмова звезда
Напоследък Пешо се премести да живее върху пейката пред Тинчето.
— И тъй, и тъй — каза си той, — тя непрекъснато ме тряска върху пейката, когато най-малко очаквам. По-хубаво да си седя тук, та да съм й под ръка.
И прав беше, защото веднъж, чрез намигане, го издърпа от кино, друг път — от мач, трети път тъкмо беше на най-високата част на виенското колело. Всички посетители на „Луна парк“ и досега разправят как се образувала вихрушка, която подбрала Пешо и го засилила по посока на „Петте кьошета“, където живееше Тинчето.
Затова той си седеше кротко до нея и чакаше да види сега пък какво ще стане.
„Само още две глави остават — мислеше си Пешо, ще минат и ще мирясаме и ние, и читателите.“
И както си седеше на пейката — рев. Ама не някакъв обикновен рев, а страшен. Рев, който събаря керемидите от чандиите и гаси лампите. Такъв един рев.
Пешо се огледа и подскочи — точно до него беше изникнало някакво шест-седемгодишно момче, което ревеше, та се късаше.
— Защо ревеш? — попита го Пешо.
— Дай ми хлябаааааа! — запи щя още по-силно детето.
— Какъв хляб?
— Татко каза, че си му взел хляба.
— Де бре — опъна се Пешо.
— Да, да — настоя детето, — тази сутрин ми даде конфитюр, масло и чай. Аз поисках хляб, а той каза: „Иди си го поискай от Пешо. Той ми взе хляба.“ Дай ни хлябааааааа — зарева отново детето.
Пешо се ядоса:
— Какъв баща? Кой е баща ти?
— Чарли Чаплиииииин — писна детето.
Пешо се обърна към Тинчето. Тя кимна:
— Чарли Чаплин с право се страхува от теб.
Бръкна в чантата си и извади списание „Филмови новини“. Пешо надникна и ахна — цялото беше изпълнено с негови снимки. Интервю с Пешо, снимки от негов бъдещ филм, Пешо на кон, на камила, на самолет, Пешо яде баница…
— Тая па баница каква е?
— Със сирене — отвърна Тинчето.
— Не извъртай — ядоса се Пешо, — какъв е тоя филм с баници?
— Баничарски. Баницата минава като червена нишка през целия филм. Това е древна баница, която Пизаро, покорителят на Перу, открадва от Атахуалпа, царя на инките. За да си я вземе обратно, Атахуалпа му дава цяла стая, пълна със злато, но Пизаро го излъгва и след като задига златото, изгаря доверчивия цар. Междувременно баницата изчезва. Старинно поверие, написано на връв с възли, обяснява къде се намира древната баница. И ти се качваш на самолет, пристигаш в Перу, яздиш кон, камила, намираш баницата и я изяждаш. Естествено, преди това я притопляш, защото — признай си — да стои толкова века баницата… Олеле, ще ми скъсаш плитките!
— Главата ти ще скъсам! — кресна Пешо и хукна към къщи.
На другия ден Тинчето пак си седеше на пейката, само че този път едната й плитка беше по-къса от другата.
Пешо се приближи намусен, с ръце в джобовете. Тинчето му обърна гръб.
— Ха, защо ти се сърдиш? — запита Пешо.
— Не се сърдя. Само ти обръщам гръб, за да видиш колко некачествено дърпаш плитки.
Пешо дръпна по-късата плитка и двете се изравниха.
— Сега може да говорим мъжки — каза Тинчето, — всъщност — по-добре да поговори с теб режисьорът.
— Какъв режисьор?
— Спас Петров Андреев — кимна режисьорът, като потриваше ръце.
Пешо тръсна глава.
— Имате тик? — попита режисьорът.
— Не — отвърна Пешо, — тръснах глава, за да видя дали ще изчезнете.
— А защо трябва да изчезна?
— Защото се появихте изневиделица.
Режисьорът се усмихна:
— Това е професионално заболяване. Ние, режисьорите, се появяваме внезапно в живота на хората, правим ги велики кинозвезди и след това изчезваме за тях — сякаш не сме съществували — забравят ни, дори не ни подават ръка…
Режисьорът се разплака и Тинчето му подаде кърпичка.
— За пръв път виждам толкова ревлив режисьор — каза тя.
— Ние — изхлипа режисьорът, — се делим на гениални режисьори, режисьори-документалисти, режисьори-хроникьори, ревливи режисьори…
Внезапно посочи Пешо:
— Признайте, че е по-добре режисьорът да реве, отколкото да разплаква публиката за това, че си е дала парите за филма.
— Какво искате от мен? — попита Пешо.
Режисьорът пак го посочи:
— В своя разказ „Капитан Стромфилд в рая“ Марк Твен говори за някакъв обущар, който бил на първо място сред пълководците в рая — преди Наполеон, Цезар и Александър Македонски. Но в живота си е бил обущар, защото никой не е подозирал колко гениален би бил като пълководец. И именно това е задачата на режисьорите — да откриват хората, в които седи в латентно състояние бъдещата филмова звезда.
Погледна часовника си:
— Снимките са насрочени в четири следобед. Вярвам, че ще бъдете точен.
Поклони се, сетне отвърза коня си, метна се на гърба му и изчезна в галоп.
— Защо на кон? — попита Пешо.
Тинчето вдигна рамене:
— Нали ги знаеш — режисьорите са малко особени. Веднъж дори видях един да яде сладолед.
— Че какво му е толкова чудно яденето на сладолед?
— Работата е там — каза Тинчето, — че го вадеше от вътрешния си джоб. И се ядосваше, че го е смесил с майонезата, която предишния ден бил забравил в същия джоб.
Пешо я погледна и кимна. Ясно. Тя отново отпраши настрани, ама да видим какво ще излезе от цялата работа.
Когато влязоха в снимачното студио, декорът още не беше готов. Всичко търчеше, чукаше, мацаше, лепеше.
Пешо погледна часовника си:
— Четири без пет… А декорът още не е готов!
— Кой не е готов? — каза режисьорът и плесна с ръце.
Майсторите изчезнаха, сякаш се продъниха в земята.
— Декорът е именно такъв: къща, която се строи. И ти пристигаш.
Пешо се огледа:
— В тези дрехи?
— Да. Тъкмо си слязъл от самолета. Къщата се намира до летището. Влизай.
Пешо влезе в къщата и до него изскочи момиче, което тропна клапа:
— Кадър първи. Дубъл първи.
Пешо примигна. Изведнъж под него нещо се надигна и той се озова върху камила.
— Откъде изскочи тази камила?
Но преди режисьорът да отвори устата си, камилата препусна, събори една от стените на строящата се къща и хукна из коридорите на киноцентъра.
Режисьорът се ядоса:
— Хем им казах да не взимат тази камила. Вече трима актьори ми претрепва.
Обърна се към Тинчето:
— Вие почвате да разбирате колко е трудна нашата професия… За подобен случай Фелини казва…
А в това време препускащата камила се изтресе в съседното студио точно когато полярен изследовател едва се добра до полюса. Той лазеше, драпаше по снега. Още една крачка и щеше да се хване за основата на един надпис, на който на еврейски, гръцки и латински беше написано „Северен полюс“ когато камилата нагази в снега, наведе се и му изпаса перуката. Актьорът закрещя, режисьорът се опита да изскубе и своята перука, но не успя, защото не беше с перука, а със собствената си коса.
А в това време Пешовият режисьор обясняваше на Тинчето:
— Киноизкуството е нещо като мирис, като вкус… Трябва да имаш чувство за аромат, за атмосфера… Ето, Антоньони например…
Втората стена се събори и камилата мина край Тинчето и режисьора, мъкнейки на гърба си Пешо и полярника.
— Помощ! — писнаха двамата и изчезнаха яхнали лудата камила.
— Хрумването е интересно — кимна режисьорът, — полярен изследовател върху камила.
И си записа в бележника.
— Ето един типичен кинематографически похват. Никой не би очаквал, че върху камила може да се качи полярен изследовател, защото — нали разбирате — сняг и камила — това е несъвместимо. И оттук се появява това, което на наш, кинематографичен, език се казва — да хванеш зрителя за гушата…
А камилата си препускаше из коридорите. И влезе в трето студио, точно когато космонавт кацаше на непозната планета.
Космическият режисьор също сграбчи косата си и започна да я скубе. Асистентката веднага му подаде машинка за стрижене и той с много по-голям успех и почти без болка се обезкоси.
— Ако още веднъж ми се случи подобно нещо — каза той на директора на киноцентъра, — ще се скалпирам.
Директорът кимна и си записа в бележника: „Да се намери индиански нож за скалпиране.“
А Пешовият режисьор продължаваше да обяснява на Тинчето:
— Най-важното е зрителят да не очаква това, което ще се случи в следващия кадър…
Третата стена рухна и през студиото прелетя камилата, носейки на гърба си Пешо, полярника и космонавта. Когато интересната група изчезна с трясък, режисьорът кимна:
— Типичен пример за това, което си говорехме — космонавт върху камила. Мдааа — не е лошо, не е лошо…
И си записа в бележника.
Изведнъж лицето му грейна:
— Това е гениално!
Малко след това Пешо, космонавтът и полярният изследовател седяха на маса, на която имаше баница. До тях кротко преживяше камилата. Режисьорът посочи групата:
— Разбирате ли каква интересна задача? Да свържем по някакъв начин, в някаква причудлива сюжетна линия нашия съвременник Пешо, полярния изследовател от началото на века и бъдещия космонавт с камилата, с древната баница.
— Боже мой, колко по-просто би било всичко тогава! — хвана се за главата режисьорът. — Космонавтът внушава на камилата да изяде баницата, а, от друга страна, внушава на баницата да не се поддава на този, бих казал — порив от страна на камилата…
Замисли се и започна да се разхожда из студиото с ръце зад гърба. Спря и се разсмя нервно:
— Да опитаме, да опитаме.
За секунда декорът беше променен и представляваше вече морски бряг.
Пешо, космонавтът и полярникът седяха под една палма и ядяха баницата, като от време на време хвърляха парчета и на камилата.
С писъци и крясъци върху тях връхлетяха диваци.
Нов декор:
Четири казана, под които гореше огън. Пешо, полярникът и космонавтът седяха в трите казана, а диваците се опитваха да набутат камилата в четвъртия. Пешо бръкна в своя казан, извади ориз и го даде на космонавта. Последният вдигна скафандара си и вкуси.
Да — кимна, — твоят е по-сварен.
— Чудесно, нали? — обърна се режисьорът към Тинчето. А би могло и по-друго — Пешо, космонавтът, полярникът и камилата да играят на „прескочикобила“…
Плесна се по главата:
— Разбира се. И тогава играта ще се казва „прескочи камила“. Нали е гениално?
Чу се вой на сирена и в студиото влязоха двама санитари с носилка. Като ги видя, режисьорът кимна:
— Момент…
Обърна се към Тинчето:
— Ще трябва за малко да изляза с тези другари… Но се надявам, че ще се видим пак, да?
И излезе със санитарите, които за всеки случай му надянаха усмирителна риза и чак тогава го положиха на носилката.
Когато воят на отлитащата санитарна линейка заглъхна, директорът на киноцентъра влезе в студиото.
— Какво да правя — обясняваше той на главния счетоводител, — човекът ми донесе диплома. Завършил в Италия…
Главният счетоводител се почеса:
— Аз си имах едно наум… Гледам го вчера, качил се на черешата в двора, взел един хляб под мишница, къса си череши и си чупи от хляба. Питам го — какво правите там, а той вика — обядвам.
— Аз имах чувството, че нещо не е в ред — обади се Тинчето, — той дойде при нас, посочи братовчед ми и каза: „Този е гениален актьор“… Олеле, ще ми скъсаш плитките!
— Главата ти ще скъсам! — ревеше Пешо и търчеше към Бояна.
— Жалко — каза космонавтът, като се обърна към полярника, докато си играехме в другите филми, можеше да изкараме и по една халтурка с тоя, лудия.
— А иначе щяхме да спестим доста пари — каза замислен главният счетоводител. — Нямаше нужда да правим нов костюм за космонавт, нито за полярен изследовател. Снимат дубъл в единия филм, сетне идват тук — правят си друг дубъл, после се връщат пак назад… Жалко, наистина… Но идеята е добра и можем да я използуваме друг път.