Към текста

Метаданни

Данни

Включено в книгата
Оригинално заглавие
L’ABCdaire du musée du Louvre, (Пълни авторски права)
Превод от
, (Пълни авторски права)
Форма
Научнопопулярен текст
Жанр
Характеристика
  • Няма
Оценка
5,5 (× 2 гласа)

Информация

Сканиране, корекция, форматиране
analda (2021)

Издание:

Автор: Брижит Говиньон

Заглавие: Музей Лувър

Преводач: Елена Константинова

Година на превод: 2003

Език, от който е преведено: френски

Издание: първо

Издател: „Унискорп“,

Град на издателя: София

Година на издаване: 2003

Тип: Научнопопулярен текст

Националност: френска

Печатница: „Унискорп“ ООД

Редактор: Теменужка Петрова

ISBN: 954-8456-48-6

Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325

История

  1. — Добавяне

Рембранд

Рембранд (1606–1669) е роден в Лайден. Учи при Ластман в Амстердам, после се връща в родния си град. Твърде млад се утвърждава с оригиналната интерпретация на ефектите на светлината и мрака, с невероятната вещина при изразяване на чувствата, с техническата виртуозност и с живописното богатство, които предизвикват възхита. Създава творби във всякакви жанрове — портрети, пейзажи, религиозни и митологични сцени, исторически платна, наред със серия автопортрети, които ще рисува до сетните си дни, в съкровен и невероятен диалог със старостта и смъртта.

През 1631 г. се установява в Амстердам. Груповите му портрети, сред които прочутият Урок по анатомия на д-р Тулп (1632), както и тези на изявени буржоа, отличаващи се с монументална композиция, го издигат като най-почитания живописец на Амстердам. В разцвета на зрелостта си, Рембранд преживява ярък период; творбите му греят с драгоценно сияние, показват изключително техническо майсторство. Нощна стража, завършена през 1642 г., бележи триумфа на тези благодатни години.

След 1650 г. идват големите шедьоври. Цялата си амбиция на художник на исторически платна влага във великолепни произведения, пресъздаващи библейски епизоди.

78_virsavija.jpgРембранд, Къпещата се Вирсавия, 1654 г. Маслени бои върху платно, 1,42 х 1,42 м.

За Къпещата се Вирсавия използва като модел своята възлюблена Хендрике Стофелс, която изобразява в реален размер. Прекрасното голо тяло в топли медни тонове се откроява върху разкошен брокат. Закръглеността на формите, идеализацията на лицето, изобразено в профил, цветистият щрих на корала, вплетен в косите, и блясъкът на бялата тъкан превръщат картината в затрогващ химн на красотата.

В края на живота си Рембранд е смазан от сърдечните и финансови несполуки, но не престава да рисува, фактурата му е все по-дръзка и свободна, израз — дори и в последните му произведения — на неговата творческа мощ и дълбока самобитност.