Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- L’ABCdaire du musée du Louvre, 2001 (Пълни авторски права)
- Превод от френски
- Елена Константинова, 2003 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,5 (× 2 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, корекция, форматиране
- analda (2021)
Издание:
Автор: Брижит Говиньон
Заглавие: Музей Лувър
Преводач: Елена Константинова
Година на превод: 2003
Език, от който е преведено: френски
Издание: първо
Издател: „Унискорп“,
Град на издателя: София
Година на издаване: 2003
Тип: Научнопопулярен текст
Националност: френска
Печатница: „Унискорп“ ООД
Редактор: Теменужка Петрова
ISBN: 954-8456-48-6
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325
История
- — Добавяне
Рафаел

Обучението на Рафаел (1483–1520) в Урбино остава неясно. Сигурно е, че е минал през школата на Перуджино, преди да отиде във Флоренция, където работи от 1504 до 1508 г. Вникването в изкуството на Леонардо да Винчи ще изиграе съществена роля в еволюцията му. Мадоните и светите семейства, които рисува през флорентинския си период, свидетелстват за преждевременна зрелост и за вече установен класически стил. В Хубавата градинарка Рафаел сътворява един буколически, умиротворен, семеен образ на Богородица и децата, обединени в съкровена близост от играта на погледите и жестовете.
През 1508 г. папа Юлий II го призовава в Рим за украсата на станците на Ватикана. В Станца дела Сенятура (1508–1511) в хармонични и монументални композиции той вплита философи, учени и поети на всички времена; следващите епизоди, напротив, са заредени с необуздана мощ и драматично напрежение. Дейността на художника е изумителна; ръководи процъфтяващо ателие с многобройни и преуспяващи ученици. Рафаел е портретист на велики личности и наред с вдъхновението си използва отлична техника, за да предаде авторитета и достолепието на персонажите, невероятната им красота, или пък интелигентността и изтънчеността на един Балтазаре Кастилионе, съвършен благородник, писател, дипломат. Рафаел декорира вила „Фарнезина“, собственост на банкера Агостино Чиги, с великолепен Триумф на Галатея — нимфата кара своята раковина, теглена от два делфина. Рафаел не престава да рисува портрети, благочестиви сцени и мащабни олтарни картини. Тяхната все по-наситена изразителност и все по-плътен колорит са увенчани от възхитителното Преображение, почти завършено в момента на смъртта му.