Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- L’ABCdaire du musée du Louvre, 2001 (Пълни авторски права)
- Превод от френски
- Елена Константинова, 2003 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,5 (× 2 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, корекция, форматиране
- analda (2021)
Издание:
Автор: Брижит Говиньон
Заглавие: Музей Лувър
Преводач: Елена Константинова
Година на превод: 2003
Език, от който е преведено: френски
Издание: първо
Издател: „Унискорп“,
Град на издателя: София
Година на издаване: 2003
Тип: Научнопопулярен текст
Националност: френска
Печатница: „Унискорп“ ООД
Редактор: Теменужка Петрова
ISBN: 954-8456-48-6
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325
История
- — Добавяне
Маркиза Дьо Помпадур

Изпълнението на този портрет с пастел, изключителен както с мащаба, така и с качеството си, струва на Морис Кантен дьо Ла Тур (1704–1788) три години работа. Мадам Дьо Помпадур е седнала в своя салон, заобиколена от предмети, които символизират ролята й на покровителка на изкуствата — литература, музика, астрономия, гравюра. Самата тя е правила офорти, понякога ретуширани с длето — за това свидетелства плочата вдясно, на която е отбелязано Pompadour sculpsit.
Леонардо да Винчи използва пастела още с появата му и го определя като „начин за оцветяване на сухо“. Тази паста е получена от ситно стрити багрила, смесени със смола, в тонове с безчет нюанси (съществуват повече от хиляда и шестстотин) и вероятно е пренесена в Италия от Франция. Това е мек и много фин материал, който позволява цветовете да се приглушават, заличават, нанасят отново или наслагват. През XVIII век успехът му е огромен. Някои художници, като Кантен дьо Ла Тур, работят само с пастел, мнозина други си служат с него за ескизи от натура и за портрети. Кантен дьо Ла Тур е приет за член на Академията за живопис и скулптура през 1746 г. Налага се като портретист на кралското семейство и на видните личности от обкръжението на владетеля; умее с тънко проникновение да предава психологията на своите модели, улавяйки мимолетни емоции. За официалните портрети, като този на маркизата, рисува главата в присъствието на модела върху кръгъл лист хартия, който прикачва към композицията. При пастела големите размери са рядкост, но майсторството и виртуозността на Дьо Ла Тур са от такава класа, че той постига съвършенство както в изобразяването на копринената рокля, везана със злато, на дантелите и кадифетата, така и в изящното извайване на лицето и деликатната мекота на кожата.