Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- L’ABCdaire du musée du Louvre, 2001 (Пълни авторски права)
- Превод от френски
- Елена Константинова, 2003 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,5 (× 2 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, корекция, форматиране
- analda (2021)
Издание:
Автор: Брижит Говиньон
Заглавие: Музей Лувър
Преводач: Елена Константинова
Година на превод: 2003
Език, от който е преведено: френски
Издание: първо
Издател: „Унискорп“,
Град на издателя: София
Година на издаване: 2003
Тип: Научнопопулярен текст
Националност: френска
Печатница: „Унискорп“ ООД
Редактор: Теменужка Петрова
ISBN: 954-8456-48-6
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325
История
- — Добавяне
Мантеня
Андреа Мантеня (1430/1431–1506) още съвсем млад започва да учи художническия занаят в Падуа в ателието на Франческо Скварчоне. През 1455 г. завършва украсата на капелата в църквата „Еремитани“; фреските, разказващи житията на свети Йаков и свети Христофор, в значителна част са унищожени през Втората световна война. Онова, което е оцеляло, разкрива, със своя замисъл и строго величие, интереса на твореца към гръцката и римската античност, усета му към перспективата, подплатен с точна и изкусна рисунка, както и със забележителна техническа вещина. През 1453 г. Мантеня се венчава за сестрата на Джентиле и Джовани Белини и става член на най-влиятелното семейство венециански живописци. През 1456 г. получава поръчка за църквата „Сан Дзено Маджоре“ във Верона. Тази огромна олтарна творба, съставена от шест пана, е завършена едва през 1460 г. През 1797 г. тя ще бъде разделена и отнесена във Франция. Трите основни части са върнати на базиликата на Верона, но във Франция остават картините от пределата на олтара — Разпятие (в Лувъра), Молитвата в Гетсиманската градина и Възкресение (в музея в Тур). В разцвета на творческата си зрелост творецът изгражда композициите си в духа на грандиозната визия на античността.
През 1459 г. Мантеня е призован на служба при Лодовико Гонзага и става официален художник на херцогство Мантуа. Този пост заема до смъртта си. Камера дели Спози в херцогския дворец, завършена през 1474 г., демонстрира съвършено ново виждане с илюзионистичната си украса, покриваща изцяло стените, и с кръглия отвор, който сякаш отвежда към небето. Търсенията на художника върху перспективата достигат своя изумителен връх с Мъртвият Христос, изобразен в ракурс. Мантеня е оригинален и не подлежи на класификация. Той оставя едно просветено творчество, в което мощен израз намира тържествен и величав свят. Творбите му оказват влияние върху живописците от Северна Италия.