Читателски коментари (за „Под игото “ от Иван Вазов)

  • 1. мария (24 септември 2011 в 15:18)

    ми не е инересно егати глупостите!!

    • 2. петя84 (24 септември 2011 в 16:59)

      книгата е била велика за времето си, но отдавна е изчерпана — идейно и всякак — а я изкараха любима книга на българите в Голямото четене — как пък не!

    • 106. К. Д (26 март 2017 в 14:03)

      Признавам мнението ти, но нямаш право да обиждаш произведението или автора!!!

    • 119. Кики 9 (22 юни 2020 в 18:47), оценка: 5 от 6

      Не съм съгласен. Според мен Под игото е история, която не трябва да се забравя. Поклон пред Вазов и хората които са дали живота за свободата на България!

    • 133. radidan (11 ноември 2023 в 20:47)

      Да си прост, хич не е лесно!

  • 3. littleclown (31 октомври 2011 в 15:53)

    Малко са хората, които харесват наистина тази книга…

  • 4. mihi2223 (28 февруари 2012 в 01:59)

    Най — голямото мъчение в живота ми! Поне засега! :D

    • 129. Вера Велкова (4 декември 2021 в 13:50), оценка: 6 от 6

      Прав/а си, може романът да е написан на стар и сложен език, но това не отнема от качеството му!

  • 5. вял (1 април 2012 в 13:08)

    Не ми харсва,щях да заспя докато я четох.

  • 7. Eisblume8100 (5 юни 2012 в 22:28), оценка: 6 от 6

    Малко са хората, които оценяват това произведение в днешно време, наистина. И за жалост сред тях почти няма млади. Не знам дали заради прекаленото различине във времената, които живеем или заради материализирания свят сега, или може би заради двете.

    Според мен „Под игото“ е класика, значима книга в българското творчество и история и всеки българин, горд с тях, би трябвало да я прочете.

    Разбира се, не мога да кажа, че това ми е любимата книга, има и по-добри, но смятам, че книгата е интересна и въздействаща.

    Препоръчвам я, за да се докоснете до жестокото време, изтърпете я докрай, въпреки че не вие приятна. : ))

    Не разбирам, защо децата се срамуват да кажат, че я харесват. Аз съм 8ми клас сега и „Под игото“ беше първата сериозно книга, което прочетох, бях доста малка и ме впечатли много. Така че, не подценявайте творчеството на Вазов.

    • 93. ТКад (5 септември 2015 в 10:08)

      Напълно съм съгласна. Все пак за българската литература това са изконни произведения. Съдържанието и дълбоко въздействащо и поучително в много различни аспекти.

    • 120. Кики 9 (22 юни 2020 в 18:50), оценка: 5 от 6

      Напълно съм съгласен. Браво на теб че подкрепяш творчеството на Вазов! :)

  • 8. Поручик Бенц (20 юли 2012 в 14:12)

    Великолепна книга, но съм дълбоко отвратен от родоотстъниците и техните неграмотни коментари, защото може ли да наричат „глупости“ 30 000 жертви от Априлското въстание, мъките на вдовици от Батак, Карлово, Копривщица и Перущица или действията на мъжете, които са застрелвали семейството си и са се самоубивали, за да не попаднат в ръцете на турците? Ние много богата история и култура, с която трябва да се гордеем и когато някой започне да оплюва историята ни, нека се сети за Онгъла, Върбишкия проход, Ахелой, Траянови врата, село Ключ, Клокотница, Търново, Дряновския манастир, Вола, Шипка, Сливница, Одрин, Чаталджа, Дойран, Добро поле или река Черна. Единсвеното хубаво нещо е, че още има млади четящи хора. Това е най-добрият български роман, истински шедьовър разкриващ събитията през 1875–76 г.

    • 9. tetida (20 юли 2012 в 22:26)

      Не съм съгласна с твърдението, че „Под игото“ е най- добрия български роман. Но е творба, която спокойно можем да наречем класика. Смятам, че всеки българин би трябвало да прочете романа.

    • 115. Androv2001 (7 юли 2019 в 21:47), оценка: 6 от 6

      Много правилно! И аз така мисля!

  • 10. mfkpr2 (23 юли 2012 в 12:39), оценка: 1 от 6

    Лично на мен книгата не ми харесва, дори заспивам като я чета. Не че обиждам и неуважавам българското минало и тъка-нататък, просто самата книга за мен е написана преди твърде много години и не е никак привлекателна за хората живеещи в 21 век. Моята сестра сега е в пети клас и намира книгата за отвратителна, според мен не бива да се дава точно тази книга на толкова малки деца и да бъде задържителна.

    • 85. Уолкинг Дюд (9 септември 2014 в 01:10)

      Не си прав момче!!! То тва е все едно да кажеш, чи не е правилно да се раждат толкова малки деца в България!!! А трябва!!! Ние не живеем в 21 век! Материално ние сме в 21 век, но духовно сме още в 19-ти, поради което е хубамо да я прочетеш тази книга и да откриеш приликите и разликите!!!

  • 11. darkeye95 (22 август 2012 в 21:34), оценка: 5 от 6

    Романът има доста фалове, като например категоричното разпределяне на „добри“ и „лоши“ герои, стереотипни образи и елементи на мелодрама.

    Но също така правдиво обрисува българския бит, култура и душевност, пресъздава ужасите на кланетата при погрома на Априлското въстание.

    А и все пак това е първият български роман — той проправя пътя на следващите. За добро или зло, българският роман започва от „Под игото“. Без него не бихме имали българската литература в днешния й вид.

    • 12. Wallküre (22 август 2012 в 21:41)

      Много ми харесва това мнение — много е точно и балансирано, споделям го на 100 %.

  • 13. Нора (17 ноември 2012 в 11:49)

    Уважавайте труда на предците ни! Романът е прекрасен. Да, може някои изречения да са неразбираеми, но това не значи, че е лош. Толкова дълбоко е описана цялата картина на робството, че човек вникне ли в текста без да го чете с предразсъдъци и досада, пред него ще се разкрие нещо велико! Напълно съм съгласна с коментара на Поручик Бенц, младото поколение трябва да се замислим, да уважаваме историята си и най-вече да я знаем, защото човек, който не знае миналото си — няма бъдеще! Ние сме били славен народ и това трябва да се припомни на всички българи, за да имат кураж и да бъдат горди!

    • 14. RT (17 ноември 2012 в 12:46)

      Няма да е зле първо да усвоиш елементарни правописни правила, преди да тръгнеш да се изявяваш като голяма националистка и защитничка на българската история/литература.

      А че романът е зле, зле си е. Особено ако си достатъчно начетен, за да можеш да различаваш качествената от некачествената литература.

      • 16. Ава (18 ноември 2012 в 00:52)

        RT определено не правите впечатлние на „достатъчно начетен“. Поне не толкова, че да прецените дали „Под игото“ е качествена или некачествена литература. Желателно е да посочите качествен български роман преди „Под игото“ на Иван Вазов. Разбира се, силно съмнително е, че точно Вие ще можете да посочите „качествена“ литература изобщо, но пробвайте. Назовете един „велик“ и качестен роман по ваш избор. Ей така, просто да се посмеем всички.

        • 18. RT (18 ноември 2012 в 10:47)

          „Под игото“ е първият български роман, така че не знам как е възможно да искаш да ти посоча по-добър български роман, писан преди този.

          Относно втората ти молба — мога да ти посоча две от любимите ми книги — „Ана Каренина“ на Л. Толстой и „Престъпление и наказание“ на Достоевски. Хайде, посмей се на тази ,,некачествена" литература.

          • 45. Ава (28 юни 2013 в 11:28)

            Добре, посмяхме се! Явно съм пропуснал да кажа, че бих искал да споменеш книги, които ти да си чел. Не ми казвай, че си прочел „Престъпление и наказание“ на Достоевски — дръж се сериозно. Ако беше прочел „Престъпление и наказание“ щеше да се изказваш значително по-интелигентно и обосновано.

  • 15. Tuatha (18 ноември 2012 в 00:52), оценка: 6 от 6

    Изцяло одобрявам мнението на darkeye95, особено за поляризирането на героите, които са или само добри, или само лощи. В този смисъл нека не забравяме, че „Под игото“ е роман, писан за съвременниците си -такова е и нивото му. А съвременниците определено са имали нужда от точно това представяне на героите и събитията. Книгата напълно отговаря на тогавашните нуждите на един народ в търсене на изгубения дух, на идеали. Затова е класика, а не съвременна проза. Още повече „Под игото“ е първият български роман, затова няма как да бъде най-добрият, нали всеки се учи като тръгва отнякъде? Мястото му в българската литература обаче е безкрайно и несъмнено важно!

    Нека четящите НЕ очакват дълбочина, многопластовост на персонажите, сложни психологически похвати…, защото това далеч не е целта тук. Затова НЕ четете „Под игото“ като търсачи на поредния литературен шедьовър, а го прочетете като българи и го оценявайте като такива! А ако просто не се вълнувате от българска история и литература това определено не е книга за вас!

    • 17. Ава (18 ноември 2012 в 00:55)

      Именно! Колко е жалко всъщност, че половината оставили коментарите си тук, не успяват да го разберат.

  • 19. някоя си там (1 април 2013 в 14:19)

    Книгата не си заслужава да бъде прочетена.

  • 20. Редовен читател (1 април 2013 в 18:11)

    Честна дума, като ви чета тъпите мнения, просто ми се доплаква. Има един много точен народен лаф — кон с капаци. И част от коментиралите тук са си точно муленца с капачета отстрани на очите, за да не се плашат и да не ритат, а да теглят спокойно каручката…

    „Под игото“ е първият български роман — и като такъв, неговите теми, герои и сюжет отговарят на първостепенните духовни нужди на българския народ през годините след Освобождението. Tuatha си го е написал(а) съвсем ясно и просто — не си и помисляйте да сравнявате класическите литературни произведения със съвременните, защото през различните епохи читателите са имали съвсем различни културни потребности.

    Зле бил написан, и то в сравнение с кое? С „Ана Каренина“ и „Престъпление и наказание“. Даамм, защото темите, засегнати в „Под игото“ са толкова лесни за писане и разработване — все пак, говорим за реални исторически събития, за робство — и то в Европа, т.нар. люлка на цивилизацията, в края на 19 век, говорим за нечовешки зверства, за борбата на цял един народ за свобода и независимост! Ама къде ти, това не може да се сравнява с личната драма на една истеричка и с кашата, дато кандидат-свръхчовека Разколников сам си я забърка… Не ме разбирайте погрешно, прочела съм и двете произведения и много ги харесвам, оценявам ролята, която са изиграли в обществено-исторически план, но и през им не би ми минало да ги сравнявам с „Под игото“ или едно с друго, защото нямат нищо общо помежду си като тематика — все едно да сравнявам чиния супа с чифт обувки, дано ми простите сравнението.

    Освен това трябва да се спомене, че съществува едно нещо,което аз си го превеждам като еволюция на литературния стил (можете да прочетете материала тук, само че е на английски — http://www.newscientist.com/article/dn21767-formula-follows-the-evolution-of-writing-styles.html) — сиреч, общоприетият начин на писане се променя постепенно и във всяка епоха са се ползвали (и се ползват) различни похвати. Лично аз не се учудвам, че на толкова много хора им е трудно да смелят „Под игото“, като се има предвид колко са намачкани мозъците на повечето от четене на зле написаните буламачи, които напоследък се водят „популярна литература“ — ами хорицата просто не могат да се сетят, че чичо им Вазов не го писал тоя роман, за да си напълни джоба с паричките на разни самотни лелки и вятърничави гимназистки.

    Като заключение, мога да кажа само едно — четете, да му се не види! Четете всичко — и класически, и съвременни произведения, философски трактати, антични трагедии, чиклит, фентъзи, хумористични разкази, дълги-предълги поеми, кратки стихотворения. Само така ще добиете някаква сносна представа за това, кой роман е „зле“ и кой „става“, и само така ще осъзнаете, че всъщност почти няма лоши книги — има само книги, попаднали на неподходящи читатели.

    • 21. anahi y poncho (1 април 2013 в 18:13)

      Абсолютно!

    • 24. до Редовен читател (1 април 2013 в 21:40)

      Щеше да е добре по-внимателно да прочетеш коментарите, за да видиш, че никой не е сравнявал „Под игото“ с „Ана Каренина“ и „Престъпление и наказание“. Просто бяха помолили човека да посочи един велик роман по свой избор и той е посочил двете руски класики, това е. И наистина е доста обидно подобно отношение към такива произведения.

      • 46. Ава (28 юни 2013 в 11:31)

        Я пак прочети коментарите. Обърни внимание на героя RT.

  • 22. Калоян (1 април 2013 в 20:31)

    Г-жо/це редовен читател, или не сте разбрали какво са искали ,,да кажат" Толстой и Достоевски, или не сте чели достатъно от техните творби. ,,Истеричка" и ,,кандидат-свръхчовек" са думи, които нямат място в случея, що се отнася до световно призната и световноизвестна литература. Предлагам да оставим читателите да четат на воля кой каквото иска и кой каквото разбира.

  • 23. лили (1 април 2013 в 20:48)

    Направо е смешно да коментирате нещо толкова велико като това произведение, като ученичка и аз не харесвах да ме карат да чета насила, но после като забременях я четох отново и тогава открих красотата, дълбочината и сложността на книгата. Разбира се, че никой не може да Ви накара да я харесвате, и аз не харесвам редица проиизведения и като чета коментари за нещо което аз съм определила като боза а други читатели са го харесали, мога да кажа, че дори благородно им завиждам, че са открили нещо положително, което аз не съм.

  • 25. Wallküre (1 април 2013 в 22:01)

    Буквоядите в действие! Ако малко бяхте вникнали в същината на казаното от Редовен читател, надали бихте били толкова дребнаво заядливи…

  • 26. Редовен читател (1 април 2013 в 22:24)

    Wallküre, ето ти, значи, нагледен пример — както са ми чели коментара, така са чели и „Под игото“ и след това са пропълзяли тук да казват, че романът бил слаб.

    А що се отнася до човека, дето харесва „Ана Каренина“ и „Престъпление и наказание“, той или тя специално дава тези романи като примери за добре написани книги В СРАВНЕНИЕ с „Под игото“. Така че, защитнико на онеправданите анонимни, чети хубаво, а не бързай да стреляш напосоки.

  • 27. до Редовен читател (1 април 2013 в 22:53)

    Ти пък коя си и каква си, че да определяш кое да се чете? Каква си ти, ментор, критик… или какво? И откъде накъде, защо, поради какви заслуги твоето мнение следва да се споделя от всички?!

  • 28. Редовен читател (1 април 2013 в 23:22)

    Яяяя по-спокойно!

    Просто изказвам мнението си, както са направили и други и преди мен, както и своето възмущение, което отново се основава на личните ми възгледи по някои въпроси. Аз не мога да разбера, как е възможно българи да имат толкова негативно отношение към „Под игото“, и вместо нормални мнения в този сайт да са се подредили разни коментари от рода на „егати глупостите“ и „отвратителна“.

    Забележи, че на никого не съм казвала нито какво да харесва, нито какво да чете. Нито пък съм предявила каквито и да било претенции. А ако на теб толкова много ти се заяжда, иди да спамиш някъде другаде, ако обичаш.

    А сега, нека прекратим безсмислените спорове и да продължим да обсъждаме качествата на романа като зрели хора. Такава беше и целта ми, като дойдох тук, но бях много лошо изненадана от съдържанието на някои читателски коментари, иначе не бих изписала толкова много горчиви редове.

  • 29. Макензи97 (2 април 2013 в 02:29)

    Редовен читател, изключитлно подходяща дата си избрал за дългия ти пост.

    Като човек, изчел стотици книги от различни жанрове, мога да кажа едно — от към художествени качества, романът Под игото е пълен и неповторим боклук.

    • 69. А Р А В И С (11 юни 2014 в 20:39)

      Не знам какво толкова намират на „Под игото“ — не мисля, че е най-великият роман на света, но всеки има правото да чете и да харесва каквато литература си пожелае. Аз лично не одобрявам книгата, но не е правилно да се нарича „пълен и неповторим боклук“, защото това е първият български роман.

      • 75. БААИК (16 юли 2014 в 11:07)

        За мен „Под игото“ винаги е бил скучен и отегчаващ роман. Въпреки че по професия съм филолог и журналист, Вазов никога не ми се е нравел, колкото и да ни го натрапваше Милена Цанева в СУ.

  • 30. до Редовен читател (2 април 2013 в 08:37)

    Разбирам, че си водена от патриотични чувства и смятам че си права, наистина като българи трябва да спазваме добрия тон когато става дума за наши творци. НО категорично мисля, че нямаш право да обиждаш руските класици с цинично отношение към героите в романите им.

    Също така тези ,,самотни лелки и вятърничеви гимназистки" също са хора, които са не са по-долу от теб, само защото четат друг тип книги. Смятам, че си възпитан човек и не би трябвало да падаш на нивото на хората, пишещи грозно относно ,,Под игото". Мнението може да се изрази и с думи, незасягащи и необиждащи другите.

  • 31. tzdk (2 април 2013 в 10:31)

    Като за първи роман в българската литература си е много добър.

  • 32. Дани (2 април 2013 в 21:24)

    Макензи97, извинявай много, ама нещо не ми се връзва някой нормален човек да е изчел стотици книги и същевременно да определя „Под игото“ като неповторим боклук.

  • 33. abalokele (3 април 2013 в 01:12)

    много ми е интересно, как всички се юрнаха да защитават руските автори, а в защита на Иван Вазов — нито дума… а бе, то и затова държавата ни е на това дередже, защото се управлява от ей такива „умници“ и чуждопоклонници…

    • 34. нт (3 април 2013 в 11:21)

      Ха-така!

      Ето, имаме и обобщител!

      Само малко се обърквам — държавата ли е зле понеже някой тачат Достоевски повече от Вазов, или понеже някои тачат Достоевски повече от Вазов, държавата е ’на дередже’ :D

      Нали сме на мегданя, да си кажа и аз:

      Като дете По Дигото ми се виждаше върховна! Исках да нося потури и да трепя душманите.

      После прочетох и други книги и тази отиде при Салгари, Сабатини и Карл Май. Толкова му е стила, толкова му е историята, толкова му е всичкото.

      Вазов е забавен на маса. Като се понапием с приятели, отварям на посоки някое стихотворение и прочитам гръмогласно и с чувство! Ударенията бягат, римите прескачат през ред, и речта е жива като на пионерски отчетно-изборен сбор.

      Още по-хубаво е ако може един ред да се чете с ясен глас на отличничка, а един с ясен глас на току-що премутирал комсомолец. Става вълшебно направо. Тръпки да те побият!

      Времето не е много благосклонно към някои произведения на изкуството. Дядо Вазов можем да си го тачим като ’пръв’, ама е трудно да го наречем и добър. Нивото е читалищно. Но е родолюбец, русофил и най-нормален.

      Виж, руските класици, до един са невменяеми и психопати! В таз ’велика’ страна спасение за никого няма.

      Аз харесвам само всепризнатите за луди: Хармс, Булгаков, Илф и Петров. Но те пък не са класици.

      Класиката, колеги читатели, е за децата. Да почнат от някъде. Не е нужно да бъде харесвана, а само познавана.

      Хай със здраве. Че държавата е закъсала зарад Ана Каренината безпътност. Или беше Мадам Боваринината?

      LOL!

      • 35. abalokele (3 април 2013 в 15:46)

        исках да кажа, че в нашата бедна, объркана България има всякакви хора освен българофили, ама ето че нашия си грозен български нихилизъм пак си подаде главата…

        • 36. нт (4 април 2013 в 12:38)

          Още по-лошо е, колега!

          Аз съм от ’родоотстъпниците’. Отдавна съм се изнесъл от ’бедната’ и ’объркана’ България — тази невинна жертва на ’грозния български нихилизъм’.

          Вие, ако мога да попитам, къде, собствено, се научихте така да джуркате клишета?

          В училище или в някоя българофилска книга?

  • 37. Tan4eto2000 (11 април 2013 в 20:12)

    Аз обичам да чета фентъзи, но тази книга е страхотна. Признавам, че почнах да я чета това лято по задължение, но тя бързо се превърна в една от любимите ми книги. Такива ужасни мнения са направо позор! Книгата си изисква възрастта и щом не сте дорасли да я четете, ми недейте. Прочетете си двете глави в началото на годината в учебника по литература и не се мъчете с тая „тъпа книга“, която е национално достойнство. Напишете един такъв хубав роман и вижте дали ще се харесва след 120 години, а освен това той е първия роман и още българите не са имали опит с нещо толкова трудно. Това е световно признат роман издаден на незнам си колко езика, а точно българи с такива мнения! Каква нация!

  • 38. fly (29 април 2013 в 22:36), оценка: 6 от 6

    На който не му хареса, да не я чете!!! Останете си неграмотни!

    • 39. The God of tears (30 април 2013 в 09:22)

      Това, че някой не харесва Вазов, не означава, че е неграмотен, че не обича да чете и ще си остане неграмотен ;)

      Аз също не го харесвам, никога не съм харесвал „Под Игото“. Има далеч по-добри автори (Емилиян Станев,Йордан Йовков) от Вазов, самият той има неща, които ми харесват повече от споменатия роман.

    • 42. Над Игото (23 юни 2013 в 13:49)

      Степента на ограничена екзистенция в този коментар ме накара да изляза от сенките и да ти докажа, че любовта ти към този роман определено не е ограмотила речта ти. Но преди всичко аз съм тук, за да помагам, а не да съдя! И поради тази причина нека да започнем наново:

      " На КОГОТО не му ХАРЕСВА, да не я чете!"

      Грамотно не мислиш ли? А на мен „Под игото“ дори не ми хареса…

      Но щом трябва, поне според сляпото Ви обвинение, аз ще си остана неграмотен, плувайки в море от надежда, че някой ден ще се преродят закърнелите ми сетива и ще харесат великолепната Вазова творба ! :)

    • 71. Под игото (11 юни 2014 в 21:02)

      Хаха! Не харесваме „Под игото“ и вече станахме неграмотни?! Плаче ми се…

  • 40. аз (6 май 2013 в 17:21)

    много си е хубава книгата.

    има толкова много сюжетни пластове.

    просто е за по-зрели хора от коментиращите тук.

  • 41. Ayho (19 май 2013 в 23:43)

    Прави впечатление, че потребителите зашитаваши ,, Под Игото’’ изтъкват предимно родолюбие и патриотизъм като причини да се харесва тази книга. Наистина някои от критиките могат да се изразят по много по-добър начин. Но само от родолюбие не може да се каже , че дадено произведение е прекрасно. Било е добро за времето си и за тогавашните читатели, също е добро за получаване на представа за тази епоха от българската история. Но човек, който има що годе добра представа за литература не може с леко сърце да го определи като най-добрата българска творба. Вазов е наречен патриарха на българската литература, а не гения му, и то с основание. Не може дори да се сравни с Ботев като писател. По мое мнение Захари Стоянов също би бил много по-добър пример за много добра българска литература относно това трагично време.Да не говорим за по-съвременните български писатели. Но все пак да не забравяме, когато критикуваме романа, да се отнасяме с уважение.

    • 47. Ава (28 юни 2013 в 11:50)

      Ботев го махнаха, като недостатъчно добър за българските ученици. Сега българчетата ще се възпитават с „велики“ автори. Не с такива отживелици като Ботев. Всъщност те и Шекспир махнаха. Но четейки голяма част от коментарите, осъзнавам, че не са стигнали до Шекспир. Но може да е затова, че в момента препрочитат „Престъпление и наказание“ на Достоевски.

      Apropo, някой тук сравни Вазов с Карл Май….

  • 43. Линна (27 юни 2013 в 14:48)

    И се стига до вечната дилема: Да бъда или да не бъда?

    Да бъда ли патриот или да бъда гражданин на света?

    Това е индивидуален избор на всеки човек към днешна дата. Спорът за какво е?

    • 44. drackon (27 юни 2013 в 17:11)

      Такива ,,мислители" преди няколко години обявиха, че нямало турско робство, а ,,Турско присъствие"?!? Такива сега лижат задника на ДПС и се продават за жълти стотинки — хора без чест и чувство за гордост и достойнство!!!

      За времето си ,,Под игото" е шедьовър, а сега класика!!! За малките е трудно да го четат и разберат, както и всички останали класици. Но затова сме ние, по-големите, да напомним за времето на действието на романа, за мъките на българите, да внушим малко родолюбие и да оценят жертвата на дедите ни!!!

      • 70. А Р А В И С (11 юни 2014 в 20:56)

        Не си ти този/тази , който/която ще определи дали е имало робство или не, или пък още повече този, който ще каже кой лиже задника на ДПС. Не мисля, че е уместно да замесваме политически партии.

  • 48. dani_dani (28 юни 2013 в 16:17)

    Драги приятели,(ако мога да ви нарека така),прочетох коментарите ви за романа „Под игото“ и реших и аз нещичко да добавя. Много преди вас други хора са критикували Вазов и неговата „прекалена“ отдаденост на България. Имам пред вид кръга „Мисъл“ -д-р Кръстев, Яворов, Пенчо Славейков и Петко Тодоров. Те смятали, че българската литература трябва да е модерна, на европейско равнище. За тях Иван Вазов бил старомоден, не особено европейски. Но все пак българите имали друго мнение и затова Вазов е наречен „Патриарх на българската литература“,и пред неговата къща се събирали в добри и лоши за България дни.

    А „Под игото“ все пак е първият български роман. Има си и слабите страни,наистина, но какво от това. И все пак нека ви разкажа и една случка.Преди години с мои приятели отидохме на гости в Карлово. Домакинята ни предложи една разходка из Сопот. Минахме през всички места, които Вазов е описал в романа си:манастирът „Свети Спас“, дядовата Стоянова воденица, метохът, къщата на Вазов и т.н. и аз им обяснявах в коя глава какво действие се развива на съответното място. Прибрахме се и моята приятелка попита нашия домакин дали няма романа. На въпроса му защо й е, тя отговори, че решила да го препрочете, защото аз толкова „хубаво“ съм ги „превела през романа“. Така че, може би ако посетите тези места, няма как да не разберете романа. А вероятно ще ви бъде и интересно.

  • 49. тцЪ (28 юни 2013 в 19:22)

    Големи критикари, голямо чудо!

    Хайде и аз да се включа- „Под игото“ може да не блести с художествена стойност, но той има голяма ИСТОРИЧЕСКА стойност и, нека да се изразим така — емоционална стойност.

    Да, героите са еднопластови, да — развитието на главните персонажи е предсказуемо до втръсване. Е, и? Силата на романа е в историческото представяне — на целия период на организация на Априлското въстание в Сопот, на промените, които стават в българското общество тогава, както и сравнително обективното представяне на обществените течения тогава.

    В това отношение далеч надминава например един Сенкевич с неговият „С огън и меч“.

    В българската литература единствено „Железният светилник“ стои по-добре като исторически роман — просто защото там вече имаш и страхотно развити герои.

  • 50. Цветелина Цветанова (4 юли 2013 в 17:04)

    Аз наистина харесвам тази книга.Тя ми е една от любимите.Толкова е истинска и интересна,че даже накрая се разплаках.Не исках да свършва този великолепен роман,кара ме да се гордея,че съм БЪЛГАРКА!

  • 51. sle1914 (12 август 2013 в 15:08), оценка: 6 от 6

    Лично мнение е, че всеки българин трябва поне веднъж в живота си да прочете тази книга. Да се докосне до битието на българщината и на семейството в онази епоха,описано и пресъздадено по такъв невероятен начин от Дядо Вазов.

  • 52. Таника (12 август 2013 в 17:02)

    Когато учителите по литература все още имаха думата, т.е когато имаше сериозно обучение, задължавах учениците в шести клас да прочетат книгата.Успявах, защото произведението е задължително и за десети клас,а в тази възраст, вече трудно ги убеждавах.Сравнявах „Под игото“, не без основание, с криминалните романи, за да събудя някакъв интерес.Подпалвах патриотични чувства чрез герои и събития, драматизирах откъси…Уви, оказва се, че Вазов е труден за възприемане от децата, заради стила и езика, пък и проблемите, които поставя в своето творчество. Ужас! Оставаше ми надеждата- Ботев! Ех, този Титан! Такова щастие изпитвах, когато преподавах лириката на поета, пък и публицистиката му е невероятна!

    Мисля, че все още е интересен за някои Ботев, но аз вече не искам да бъда учителка по литература! Думата"патриотизъм" изгуби своето значение и аз не знам как се преподават тези автори, без капка родолюбиво чувство и уважение към творчеството им и времето, в което са живели!

    Така и с „Под игото“, за жалост- първият български роман, пропит от чистия патриотизъм на Патриарха на българската литература!

    • 53. Elysianpeace (12 август 2013 в 19:37)

      Вазов, Ботев, Захари Стоянов, не са за деца тези автори, особено днес.

      Нито можеш да набиеш насила патриотизма в главата на някого. С голяма мъка четях в училище задължителните български автори. След това, на 18–20, вече самичък търсех хубави издания на техните съчинения, с които да заформя библиотечката си.

  • 54. flick (1 ноември 2013 в 10:23)

    За всички „отвратени“, „заспали“, „отегчени“ от романа ще кажа само едно: прочетете главата „Пиянството на един народ“. Само тя е достатъчна, за да се проникне в народопсихологията, в същността на историческите събития; в опиянението, във вдъхновения полет на духа, които наистина едва ли някога ще се повторят, докато има „критици“ като Вас!!!

  • 55. asp1992 (6 ноември 2013 в 00:10), оценка: 5 от 6

    Чела съм книгата няколко пъти.И винаги с интерес.

  • 56. anahi y poncho (6 ноември 2013 в 13:55)

    За мен една книга има истинска стойност,не ако е интересна и увлекателна,а само тогава когато издържа изпитанията на времето.А „Под игото“ остава актуална и до днес.Ще си позволя да цитирам коментара малко по-надалу. „Пиянството на един народ“ е еквивалент точно на това което се случва в момента.

    • 117. deaf (22 април 2020 в 20:22)

      Значи отхвърляте мисълта на Волтер,че изкуството е добро,когато е интересно?!

      • 118. Wallküre (25 април 2020 в 19:26)

        Интересно на кого? На някой K-pop наркоман може Шекспир да му е скучен, примерно…

  • 57. Лонгин (16 януари 2014 в 00:20)

    доста типични консуматори са се изказали по-горе, дано да са са по млади и за да има време да „узреят“;

    книгата съм я чел и препрочитал като ученик в гимназия с удоволствие 2 пъти или даже май и 3 пъти- около 10 г преди да има интернет и безбройните книги достъпни сега на 3-клика , в едно друго време когато всяка книга беше своя собствена вселена без модерните лесносмилаеми опаковки прозлизащи от Холивуд

    Вазов и автентичността на Под Игото е част от самите нас и мястото където сме се родили, част от нашият път..

  • 58. Атанас (5 февруари 2014 в 20:07)

    Колкото и пъти да го прочета винаги ще ми доставя удоволствие :) . Прекрасно произведение !

  • 59. Dessii (9 февруари 2014 в 19:48), оценка: 6 от 6

    Как може да има такива мнения? Това е най-добрата българска книга! По толкова увлекателен начин е поднесена кървавата история на Априлското въстание, героизма и жертвоготовността на всички онези велики българи, но също и зародилата се в тези трудни времена искрена и дълбока любов! И не само! Има и предателства, интриги, малодушие, пасивност… изобщо всичко!

    ПОКЛОН!!!

  • 60. ventsy (10 февруари 2014 в 06:55)

    Като я прочетох за първи път в 5 или 6 клас изобщо не ми хареса, стори ми се много дълга и скучна. Сега като се замисля, стила ми напомня на Жул Верн и Виктор Юго — всичко се обяснява на дълго и широко, което е изключително скучно за един 12 годишен хлапак.

    Мисля че в днешната модерна ера живота е доста по-забързан и това прави „Под игото“ трудна за четене. Просто ние очакваме повече „екшън“ ако мога така да се изразя. По същата тази причина ненавиждам и класическата руска литература.

    Иначе няма спор, че книгата е класика и много добре описва тежи изключително важни събития, както и бита на хората, но за мен има доста по-добри произведения.

  • 61. Анонимен (12 февруари 2014 в 16:30)

    Защо вие българите оплювате собствените си книги и автори , да всички книги си имат и плюсове така и минуси!!

    И оправданията от вида на:"..госпожата ще ни напише 2-ки.." не върши никаква работа , трябва да се засрамите , защото наричате една прекрасна книга; неитересна и тъпа нямам никакво съмнение, че вие всички хулители на българските автори и книги сте прочели ,дори и една образователна книжка . Дори забелязвам ,че повечето Госпожи и Господа са ’грамотни’ и кипящи от знания за родната си страна , трябва да бъдете засрамени , защото не смятам че някой от вас ще може така лесно да даде своя живот , за да спаси родната си страна, възможно ли е вашите компютъри да ви ’натикат’ със знание така както вашите преподаватели го правят , единственото което можете да правите в училището е просто да го посещавате за разнообразие, атези които наистина учат са единици хора . Ако вие мислите , че дори и една книга е не интересна и е ’тъпа’ тогава нямам никакви дума за вашето мозъчно вещество , ако притежавате такова , не искам да ви обиждам, но граматичните ви грешки ме карат да се усъмня в това. И забелязвате ли как си говорите; ти,тя,той , забравяте вежливостта и уважението към големите . Вашата цел в момента е да научите и заповните великите исторически събития и години на България ,защото тя като всяка друга страна си има славна и увековечена история , срам ме е да наблюдавам как вие хулите книгите , а нито една книга не е глупава или умна , всички книги са уникални (по-свой начина и история) ако четете по-вече няма да станете по-тъпи, а на обратно ще имате повече знание и няма да изпадате в неловки ситуации.

    • 63. нт (13 февруари 2014 в 12:22)

      Разкарайте маймуната от клавиатурата!

      Изтрийте логорейните изявления на всичките малоумни и неграмотни патриотари.

      Лоша или хубава книгата заслужава изказвания по същество.

  • 62. natispain (12 февруари 2014 в 18:18)

    Четох я като ученичка четох я и по-късно. Една от любимите ми книги.

    А тези, които пишат неграмотни глупости за нея просто нямат душа нито достатъчно духовност, за да я оценят.

  • 64. daskalat (13 февруари 2014 в 21:04)

    „По вкус и цвет, товарищ нет“ казват руснаците. Трудно е да се каже коя книга е хубава и коя не. „Под игото“ си има своето място под слънцето като първи български роман и като книга пресъздаваща образи от своето време. Сигурно са прави като казват някой че не била най-жанрово и стилистично оформената книга писана от български автор, но пък е реалистична и определено подрастващите трябва да я прочетат. Все пак образите в нея са живи и реалистични, пресъздават нашите деди, а и доста съвременници. Със сигурност не е най-добрата книга която съм чел според мен разбира се, но е добра и най-важното наша е. Така че не се упражнявайте в в писане на излишни коментари, нека да оставим преценката на всеки който посегне към нея и я прочете. Не виждам с какво булевардните бестселъри на Америка са по-добри от нашите романи. В края на краищата дори да не харесваме най-много нашите романи поне им дължим уважение.

  • 65. Batman Live (13 февруари 2014 в 22:32)

    Не може всички книги да са интересни и да се развива действието в Готъм Сити. Трябва и разнообразие. Под Игото е доказателство, че може да съществува едновременно информативна и горе-долу интересна книга едновременно.

  • 66. пушачката (26 март 2014 в 15:55)

    Тази книга е наистина велика. Чела съм е цели три пъти и сега я чета за четвърти път е пак ми е толкова интересна.

    Велика просто.

  • 67. Веска Николова (5 април 2014 в 18:58)

    Страшно е, че днешното поколение не харесва тази велика книга! И не само защото има остарели думи, а защото не му се четат български произведения. Няма го този патриотизъм вече. Има космополити, които мислят само за пари. А в „Под игото“ има българска действителност, има жажда за свобода… Как да го осмисли сегашното поколение това, когато то е отворено към света и не милее за род и Родина? И все пак- в училище трябва да се изучава това произведение на Вазов, защото младите трябва да знаят историята ни! Иначе сме обречени на изчезване като народ!

    • 68. TheGodOfTears (5 април 2014 в 21:14)

      Ами аз не съм патриот, честно казано, все ми е тая в коя държава съм. По-добре да съм отворен към света, отколкото като овца да си седя в (мръсната) кошара, да си пия скапаната ракия и да обсъждам клюките с дядовците. И отново — как точно да ни се четат български произведения, като няма СВЕСТНИ български автори?!! Разчитаме на класиците, но не може само на класици да се разчита, защото и там сме ограничени като наистина добри автори — Йовков, Елин Пелин, Емилиян Станев — това са най-добрите наши автори. Вазов има някои страхотни неща — „Под Игото“ не е от тях, обаче. Доколко дали трябва да се изучава нещо в училище — не, няма нещо, което ТРЯБВА да се изучава в училище, защото именно задължителните книги убиват интереса на децата към четенето. Когато искат, тогава ще се запознаят с даденото произведение — не е нужно да ги насилваме още отрано с книги, които някой си е решил, че ТРЯБВА да се изучават.

  • 72. Анонимен (22 юни 2014 в 23:10)

    В училищата вече дават тази книга да се чете в пети клас.Не знам защо!В тази книга има толкова насилие,децата не могат да я проумеят и също така тези които я дават трябва да имат болни мозъци ! Книгата е била модерна-вече не е !Проблема не е, че е дълга а самото и съдържание ! Мисля, че половината от вас дори може би повече , са съгласни с моите думи.

    • 73. Врял и кипял (22 юни 2014 в 23:23)

      Анонимен!

      Моля, без подвеждаща информация!

      „Под игото“ се изучава в VI (две-три глави) и XI клас.

      А колкото до трогателният „аргумент“ за насилието в романа — издиша отвсякъде. Със същия фъслив „аргумент“ можете да лишите човечеството от 99 % утвърдени детски приказки.А може би ще искате да забраните и изучаването на българска история — малееей, там пък колко насилие има…

      Анонимен — не смятайте децата за малоумни — напротив, проумяват къде-къде по-сложни етични казуси, много по-адекватно от разните му анонимни менте-моралисти..

  • 74. Воланд (22 юни 2014 в 23:46)

    „Под игото“ изучава в шест клас, което пак е изключително рано за такова произведение…Не знам за кои училища говориш…Аз мисля малко по различно от останалите хора. Мисля, че трябва първо да се изучават по-модерните произведение и леките за четене, след това класиките. Аз съм на мнение, че не трябва да се започва с някоя класика, защото трябва да бъдеш първо подготвен с по-леки творби, за жалост повечето хора започват с класиката и в това стои проблема. Аз познавам много хора, които са започнали някоя класика и след това не са я дочели, заради стила и заради това, че е написана за една друга далечна епоха, която ни е чужда,

    Но то всичко си е и до човек…но все пак…

    На скоро гледах видео в youtube от предаването на Карбовски, този клип е от преди година, аз чак сега го изгледах /сложили Вучков за защитник на просветата/, и идола на новите българи е познайте кой — САЩ. Да, САЩ имат и те вина за това, но не трябва да обвиняваме другите, трябва да търсим грешките у себе си.

    Но има един американски филм „Генерацията“П""(майче книгата я има в сайта), видеофилм за поколението на Пепси и Кока Кола, консуматорска потомство. Май, че в това се е превърнала днешната младеш и не само…

    Едно нещо друго ми прави впечетление — излизат все повече технологии /ето до 2015 по целия свят ще има безплатен интернет, скоро ще има и холографско кино/, а в просветата — нищо. По телевизията и в Интернет да се говори за нови книги, картини, песни и т.н. (стойностни) — не. Само тия Холивуд продължават да правят филми и тук там на година по няколко добри филми, ама там говорим за стотици милиони долари. Тая тъпа Америка ли е културен център на света, с тяхното тъпо население, с безконечното многото си тъпи филми. То и броят на стойностните филми западна, броя на добрите актьори също — няма вече актьори като Ал Пачино, Дж.Никълсън, Де Ниро и т,н.

    Светът запада, а технологиите още повече го деградира (или от технологиите светът пропада). Той се губи, но пък за това винаги си има бира! Наздраве!

  • 76. slawkow (16 юли 2014 в 12:37)

    Като чета някой от коментарите , ми идва да извикам , както един друг велик български класик : "- Боже , Боже , колко мъка има по тоя свят , Боже ! " .

  • 77. Красимира (22 юли 2014 в 15:09)

    Ох,аз съм 5 клас и една от книгите ни е Под игото.Преди да почна да чета книгите ,почти винаги гледам коментарите върху тях,за да разбера какво ли мислят хората за нея….Мисля,че тази книга,ще бъде нтересна за възрастни,а не за ученици…,защото самата книга е малко скучна за деца…,тази книга е настина важна и не е важно дали щем или не щем да я четем ;)

    • 78. katia.gr (22 юли 2014 в 16:31)

      Когато я четох на твоята възраст ми хареса, но истински я осмислих и дори се развълнувах, когато я препрочетох в гимназията. Има книги, които трябва да се прочетат на определена възраст. Но не се отказвай да я прочетеш. На места има екшън, емоционална е….епична е. Има и хумор, колоритни персонажи…

    • 79. pencho (22 юли 2014 в 17:45)

      Красимира, искрено Ви съветвам в никакъв случай да не се ръководите от чужди мнения и да започвате срещата си с едно произведение на изкуството, заредена с чужди предразсъдъци. Общуването с изкуството е нещо много лично, то не търпи посредници. В тази страница съм се нагледал на мнения и критикари, за които и изречените от Паисий преди няколко века думи относно неразумния и уродливия са вече прекалено слаби. Понякога изпитвам срам, че мнозина от сънародниците ми са толкова ниско в интелектуално и общокултурно отношение и смятам, че почти всички бивши, настоящи и бъдещи неудачи в държавата и обществото ни са повлияни от този трагичен факт. Нямам намерение нито да Ви препоръчвам, нито да Ви отблъсквам от която и да е книга тук, моят съвет е сама да откриете какво и защо Ви харесва, без да се влияете от хвалбите или отрицанията на читателите тук, те във всяко едно отношение са повлияни от различни строго субективни фактори и не се отнасят в никакъв случай до Вас, до Вашия празник на срещата с литературно произведение. Пожелавам Ви да успеете!

    • 84. Уолкинг Дюд (8 септември 2014 в 23:52)

      Краси, важното е че си разбрала, че тази книга е важна! А кога ще я прочетеш, това си зависи от тебе! Според мен учителите трябва да препоръчват важните книги и да окуражават учениците да ги четат, не да ги задължават! А тази книга е първият истински български роман и не отстъпва по нищо на другите романи от онова време! Краят няма да ти хареса! На никой Българин няма да му хареса! Но това прави книгата истинска! И докато се чете тази книга ще има Българи и обратното, докато има Българи тази книга ще се чете! Той и самия дядо Вазов го е казал!

    • 105. К.Д. (26 март 2017 в 13:24)

      Всъщност книгата става и за деца и за възрастни!

  • 80. красимира (16 август 2014 в 19:36)

    да така е прави сте,не винаги трябва да се ръководим от другите мнения.Сега ще прочета няколко глави и ще изгледам целия филм във YOU TUBE!…..Ще съм много благодарна,ако някой ми напише тук подробно за какво се разказва………. :3 :*

  • 81. nedi (21 август 2014 в 18:21)

    Здравейте!

    Преди време, когато четох „Под игото“, имаше една глава, която много ме развълнува. Въпросът е, че не помня коя е, произведението е толкова голямо, а не ми се препрочита отново.

    Действието се развиваше между Рада Госпожина, Огнянов и Мердевенджиев /не съм сигурна, но мисля, че той беше другия дето я ухажваше/. Получава се нещо като недоразумение, Рада отваря вратата, а двамата мъже се спречкват. После Огнянов си тръгва, разочарован, че Мердевенджиев е бил у тях.

    Не знам, може и така да съм разбрала, или да не е било точно така, но искам отново да прочета тази глава. Ако някой знае, нека пише. Благодаря предварително.

    • 82. NomaD (21 август 2014 в 18:50)

      Объркала си Кандов с Мердвенджиев. Въпросният сблъсък е между Огнянов и Кандов — Втора част, XXIV.глава.

      • 83. nedi (21 август 2014 в 23:17)

        Благодаря ти!

  • 86. Ванеса (12 септември 2014 в 14:32)

    На мен лично книгата много ми харесва!По-хубава не бях чела досега.

  • 87. droplexXx (6 декември 2014 в 14:03), оценка: 4 от 6

    Харесва ми книгата!

  • 88. О.Цветков (18 януари 2015 в 16:03)

    Удивително! Отново прочетох книгата вчера. Бях изключително увлечен. Преди това съм я чел на 12–13 години и очевидно така и не съм разбрал и оценил книгата по достойнствата и.

    Аз така и не се обременявам с омраза към турците днес, но докато четях бях гневен за това, което са ни причинили дедите им.

    Стилът на Вазов за мен е много увлекателен, а описанията съвсем не ме приспиват, а напротив — карат ме да се замислям за достойнствата на България, чиято природа така често присъства в тях.

    Трябва да се прочете!

  • 89. Николова (4 февруари 2015 в 10:51)

    Една от любимите ми книги.

  • 90. Vicky3571123 (20 юли 2015 в 17:34)

    На мен книгата не ми харесва много но не е чак най-скучната на света! Така че хора напънете се малко и ще я прочетете. Не е чак толкова трудно.

  • 91. Лиа (1 септември 2015 в 23:45)

    Преди да започна да чета романа си мислех, че ще ми бъде много безинтересен и скучен. Оказа се обаче точно обратното! Това е една от най-интересните и емоционални творби, които съм чела. Изпитах силни чувства, а на последните две глави дори плаках! Невероятно въздействие ! Не разбирам как има хора, които са безразлични към това произведение. Според мен ,,Под игото" е един шедьовър !

    • 92. нт (2 септември 2015 в 01:05)

      „Не разбирам как има хора, които са безразлични към това произведение.“

      Лиа, ще опитам да ви предложа отговор на този въпрос-възклицание.

      Ще използвам още едно изречение от вашият коментар за целта: „Това е една от най-интересните и емоционални творби, които съм чела.“

      Допускам че един читател би окачествил първият български роман като ’най-интересна и емоционална творба’ само ако не е чел много други книги и не познава много други автори.

      Критериите са ’шедьовър’, предполагам, са разтегливи, но вероятно с напредване на възрастта и запознанството с повече представители на световната литература, шедьовърския блясък, който днес виждате в настоящето произведение ще поизбледнее и „Под игото“ ще заеме полагащото му се място и във вашата класация. Единствената стойност на книгата е хронологично-историческа.

  • 94. ValentinaMitkova (29 ноември 2015 в 10:34), оценка: 6 от 6

    Вазов е просто велик писател. Под игото ми е една от любимите книги. Чела съм я няколко пъти. Всички глави са наистина прекрасни. „Радини вълнения“ е чудесна глава. Бих я прочела още няколко пъти ❤

  • 95. Нили (14 май 2016 в 00:18)

    На мен много ми харесва романа! Бих го прочела още веднъж.

  • 96. Драгота (19 май 2016 в 22:30)

    Романът не е за 6-ти клас, по мое мнение. Аз го прочетох след като завърших 12-ти клас и не съжалявам! Той е много силен и въздействащ, потапя те в живота и бита на нашите предци, идеалите им, страданията и копнежите, които са изпитвали. Не смятам, че щях да го почувствам по същия начин, ако го бях прочел по-рано. Училището трябва да стимулира четенето, но не можеш да накараш някой да харесва нещо. Задължението, че трябва да четеш също отблъсква. Всеки трябва сам да открие точното време и да пожелае, да се потопи в света на автора.


  • Тези хора, които не харесват книгата са пълни глупаци защото това е много интересно,защото велик човек разказва за живота си. Тора е истинска класика на книгите. Всички сега само телефоните им са важни. Това е най- хубавото нещо, което съм чела през целия си живот.

  • 98. Виолета Николова (19 февруари 2017 в 18:19)

    Здравейте

    Аз съм на 52 години . Учила съм по време на комунизма . Романа ПОД ИГОТО е за хора ценители . Тук в сайта чета коментарите за романа и честно да ви кажа срам ме е да кажа че съм Българка . Хората зад граница защищават историята си но тук ние я плуем . Някога знаехме имената всички войводи и техните стихове но сега когато попитат децата в 4 клас кой е Чавдар войвода кой е Стефан Каръджа кой е Бенковски децата ни гледат смаяно .

    Извадете си изводи сами на къде отива страната ни .

    • 99. zhivkost (20 февруари 2017 в 09:05)

      Първо си коригирайте правописа, едва след това сочете грешките на околните. Ако съдя по грешките, които допускате, явно и тогава образованието не е било на ниво.

    • 100. notman (20 февруари 2017 в 14:50)

      Уважаема госпожо Николова,

      Не Ви ли е срам да плещите такива глупости?

      М?

    • 102. ния (21 февруари 2017 в 18:10)

      Ох госпожо,на тези години пишете с много грешки.Поне граматиката да бяхте научили и после да изказвате „компетентно“ мнение.Не знам какво сте знаели някога,но днес се справяте доста зле.

  • 101. Elentari (21 февруари 2017 в 13:56)

    Ето и моите пет стотинки по темата…

    Моето лично мнение е, че романът не е литературен шедьовър, но той притежава познавателна и емоционална стойност. Следователно, хубаво е да бъде прочетен, за да имаме още отправни точки към епохата и хората, нашите предшественици. Някои глави са по-добри от други, определено. Като изключим задъжителната „Пиянството на един народ“, кажете честно, не сте ли се смели и умилявали, четейки „“Представлението"? Или моментите с хаджи Ровоама?

    Някои герои са доста „дървени“, но някои са обрисувани така, че остават в паметта ни. Има и много революционна романтика, разбира се, има и много протяжни и не съвсем успешни описания. Предпочитам „Чичовци“ пред " Под игото" все пак, без Вазов да ми е любим писател.

    Не мисля, че която и да било книга е редно да се определя като „боклук“ или „отврат“.(Може би ще направя изключение за нюансите сиво:), без да съм пуританка). Но знаете ли, не са виновни читателите, които си служат с подобни епитети. Вината е в учебните планове и програми. повечето от изучаваните по литература произведения и автори би трябвало да се изучават в горните класове, когато — предполага се — учениците са понатрупали житейски, читателски и емоционален опит, а и знания от различни области, все неща, които помагат много за възприемането и тълкуването на дадено литературно произведение. Има много друго какво да се прави в час по литература — хубави детски стихове и разкази, приказки…както и да е, за съжаление нас никой не ни пита.

    Но аз се отклоних…накратко " Под игото" си има своите достойнства и недостатъци. Хубаво е всеки българин да познава романа, но ако не- не е беда. Важното е да не зачеркваме с лека ръка създаденото, все пак става дума за не особено богатата ни литературна история. Ето, има и други погледи към онова време — „Възвишение“ на Милен Русков, например, изключителен роман по мое скромно мнение.

  • 103. A Warrior of Light (27 февруари 2017 в 15:41)

    Това е много хубава книга, наистина, но не е по моя вкус. Прекалено трудно се чете и въпреки че има доста приключения (любимото ми нещо след смелостта

  • 104. К.Д. (26 март 2017 в 12:18)

    Аз смятам, че книгата е хубава, просто някои от коментиралите по горе не са дозрели за нея. Ок, всеки си има мнение, но е глупаво да казваме, че самата книга е „тъпа“, щом не я харесваме. Напротив.

  • 107. Елица Плоскова (28 юни 2017 в 14:33)

    За мен книгата е малко неразбираема но пък е едно от нещата който ни разказват за миналото

  • 108. Българска роза (16 август 2017 в 11:55)

    Книгата е чудесна, авторът има такъв талант който никой от вас няма. Повечето хора казват, че не им е интересно, че е тъпа, но нека те да напишат цял роман, за да видят колко е трудно. Така че не обиждайте нито книгата, нито автора, а се радвайте, че сте българи и че българия има такива талантливи автори!

  • 109. Милен Димитров (12 септември 2017 в 13:45), оценка: 6 от 6

    Защо ни карат на сила да четем тази книга когато сме на по 10–11 години и как очакват да я разберем тогава, за мен остава мистерия. После се чудели как да накарат младите да четат. Може би, като не ги караш да четат на сила нещо, което не разбират? Знам ли…

    Ако през последните петнайсетина години някой ме беше попитал дали харесвам Под Игото на Вазов, със сигурност щях да прихна или поне да му кажа, че е невъобразимо скучна. И не смятах, че някога бих казал друго. Понякога се радвам когато греша. :D

    При сегашния прочит, Под Игото изобщо не ми беше скучна. Да, речникът на Вазов е много архаичен, но на мен лично не ми пречеше (все пак съм от Северозапада). Действието изглежда мудно, но въобще не е разтеглено. Героите са интересни и мотивацията им е до голяма степен обоснована. Не липсват обрати, не липсват сблъсъци. Философията в книгата обаче, е едно от нещата, които я псотавят на такова високо ниво. Глави като „Силистра йолу“ и „Пиянството на един народ“ ми се сториха великолепни. И те са точно такива, но КАК, по дяволите, трябваше да ги разбера когато бях на ДЕСЕТ ГОДИНИ? Как трябва да харесам нещо, което дори не разбирам? Как би могло да задъжи вниманието ми и да ми бъде интересно?. Както и да е. Книгата е невероятна, майсторски написана, на изключително високо ниво.

    • 111. galinka.bg (12 септември 2017 в 14:29)

      При мен се случи същото ,когато се върнах на нашите класици Йовков,Елин Пелин,Чудомир .Те ми разкриха много черти от характера и манталитета на нашия народ.Разбрах защо сме толкова окаяни,след като родината ни е от богата по богата.Имаме всичко за един разумен живот. Вода в изобилие,реки, море, гори, плодородна земя.Изумена бях след прочита разказа на Елин Пелин „Мила родна картинка“ писана 37г. Едно към едно с днешните изяви. Радвам се ,че не само аз се интересувам и разсъждавам върху тези уникални творби.

    • 112. notman (12 септември 2017 в 15:27)

      Човек като засее плодно дръвче в двора си, нима очаква след 6 месеца да бере плодове?

      Тук е същото. Едва ли някой очаква от десетина-петнайсет годишно хлапе да разбере „Под игото“, „Железният светилник“ или „До Чикаго и назад“. Идеята всъщност е 25-30-40-годишните в някой момент, когато са узрели, да си кажат: ей, чакай бе, я да отворя и да прочета Вазов (Паисий, Софроний Врачански, Щастливеца…)!

      А ако няма засято нищо, няма и да се роди нищо, нали се сещаш.

  • 110. vog (12 септември 2017 в 14:27)

    На мен повече ми харесва от „Под игото“, „Хаджи Ахил“. Това се казва жив образ.

  • 113. Margotta (2 юли 2018 в 09:41)

    Може ли някой да ми каже кое произведение на Вазов трябва да се прочете първо — „Под игото“ или „Чичовци“, защото започнах да чета „Под игото“, но в бележките в края на страницата пише че някои от героите са вече леко скицирани в „Чичовци“. Например Хаджи Смион, Ставри и Мунчо.

    • 114. NomaD (2 юли 2018 в 10:19)

      Условно може да се говори за трилогия за Бяла черква, в която повестта „Чичовци“ е №1. Току-що създадох групиране на въпросните творби.

      Ето и адреса:

      https://chitanka.info/serie/trilogijata-bjala-cherkva

  • 116. Стивън Кинг фен (10 март 2020 в 22:13), оценка: 5 от 6

    Като изключим сложния език и падежните форми, на мен ми хареса книгата. Признавам, че имаше някои излишни и мелодраматични моменти или такива, които да прочетеш няколко пъти, да провериш в интернет значението на половината думи и накрая просто да се откажеш, но според мен лично последните сто и петдесет страници бяха уникално явление в българската литература. Просто „Под игото“ по мое мнение не бива да се дава толкова рано на учениците като задължителна литература. Не мисля,че петокласник би могъл да разбере напълно както историята и изказа на автора, така и характеристики на главните персонажи. Суровото описание на българската история, върху която е хвърлена сянка ме привлякоха моментално. Но според мен този величествен роман трябва да се дава поне в девети или десети клас. Все пак ми е тъжно да чета коментари, наричащи жестоките кланета по времето на Априлското въстание тъпотии. Ще продължавам да твърдя, че всеки българин трябва да прочете този роман поне от уважение. Някой може ли да си представи българската литература без творчеството на Иван Вазов?

    • 131. Вера Велкова (4 декември 2021 в 13:59), оценка: 6 от 6

      Олелеее, първият коментар, който подкрепям с ръка на сърцето!

      Аз, като седмокласникът, който съм, съм огромен привърженик на романа и на българската литература.

      Въпреки това, съм съгласна, че романа е изпълнен със сложни форми, думи и падежи. Чела съм го именно след пети клас и без смнение ме затрудни, но с времето все повече осъзнавам колко значимо е всико, написано между кориците му.

      Не грешиш, казвайки, че Вазов е най-значимото лице относно литературата на родината ни. Не случайно го наричат „Патриарх на българската литература“. До сущ е основополагащ за всичко, което е чел народът след смъртта на му, през социализма и до днес!

  • 121. ЕлиБг (20 август 2020 в 02:29), оценка: 6 от 6

    Под игото е една невероятна книга. Хората обикновенно спират да я четат след първите десет страници но не бива да се прави така! Ако

    се справиш с първите 180 странижи нататк се чете с лекота! И до всички четящи този коментар аз съм на 12! Плагах с глас на последната глава! Главата на Огнянов на кол! Това не Ви ли прави поне малко впечатление!? Срамно е как такива хора наистина са проляли кръв за България, а сега никой не може да отцени това? Сега всички са неграмотни. Моите съученици ще прочетат само главите,, Радини вълнения" и,, Представлението". А на всичко отгоре преди време излезе АДАПТИРАН видиш ли ти вариант. Абе тия хора капка ум в главата имат ли бе!? Аз даже спежиално си купих адаптирания вариант и останах потресена. Може да не знам някой думи, но да ме учат какво е мегдан извинявай много……. Та след като си изказах мнението (което някои ще приемат, а други ще ме псуват) мога дазапочна Чичовци! Направо нямам търпение.

    • 122. нт (20 август 2020 в 06:48)

      ОТценяваме го бе, мило Ели, как да не го ОТценяваме. Само дето не сме на вече 12 и сме чели и други книги.

      Тука избягваме да псуваме дечица. Приемаме тропането им с краче и размахването на пръстче с умиление. Повечето дечица ще си пораснат съвсем нормални и няма да се превърнат в чудовища като връстничето им Грета.

      Имаме си тук дори истински дърти космати тролове и повече кифли отколкото Хлебозавод №2 може да произведе за цяла година, но и с тях много-много вече не се занимаваме.

      Така че, споко!

      Енджойвай се на „Под игото“ без всякакви угризения. Мани ги тъпите неграмотни съученици.

      Бих ти препоръчал и „Българи от старо време“. Също е супер! Там любим образ ми е котурака Бундук. Навремето даже цяло есе писах за него :)

      • 123. нт (20 август 2020 в 06:58)

        пп.

        Друг много як литературен котурак е котурака Бегемот.

        Обаче, той май беше в неква книга от небългарски автор, така че може да го оставиш за по-нататък :)

      • 124. butsius (24 август 2020 в 13:02)

        Къде забъркахте и Вие Гретето в „Под Игото“? Явно искате да подскажете позиция по въпроса, с което обаче се разводнява изначалната дискусия. Да не споменавам и факта, че в пинг понгът на коментарите под произведенията се точи с години, докато Грета може и да не издържи този тест на времето.

    • 132. Вера Велкова (4 декември 2021 в 14:04), оценка: 6 от 6

      Здравей, Ели!

      Напълно откривам мнението си в твоите думи — на всичкото отгоре сме и на подобна възраст — ама, че съвпадение!

      Продължавай да четеш, това което харесваш!

      Браво за аргументацията върху книгата!!

  • 125. ЕлиБг (24 август 2020 в 14:08), оценка: 6 от 6

    Благодаря ти, нт!

  • 126. Кики 9 (16 ноември 2020 в 20:29), оценка: 5 от 6

    Много хубав роман! Това е едно от любимите ми произведения на Вазов. Поклон пред героите, дали живота си за Освобождението на България!

  • 130. Вера Велкова (4 декември 2021 в 13:52), оценка: 6 от 6

    Всеки път, когато прочета този шедьовър оставам без дъх! Това е първият и най-добрият български роман, ако се допитвате до мен! Поклон!

  • 134. дакел51 (15 ноември 2023 в 12:52), оценка: 6 от 6

    Като чета част от коментарите ми става жал за българския народ и особено за младежта! И веднага се сещам за думите на друг велик български писател: „Боже, боже, колко мъка има по света!“

  • 135. sisito087 (9 юли 2024 в 13:17), оценка: 6 от 6

    На мен книгата много ми хареса!

  • 136. Mira12_books (25 август 2024 в 19:27), оценка: 6 от 6

    Книгата е велика!

    В 6 клас ще съм и голяма част от съучениците ми не я харесват и изобщо не разбирам какво не им харесва и как могат да нарекат това уникално произведение „скучно“…

    Поклон пред Вазов и неговото творчество!

Само регистрирани потребители могат да дават коментари.