Метаданни
Данни
- Серия
- Граничен пост (1)
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Пост, 2019 (Пълни авторски права)
- Превод от руски
- Васил Велчев, 2019 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
-
- Антиутопия
- Научна фантастика
- Постапокалипсис
- Приключенска фантастика
- Роман за съзряването
- Съвременна литература на ужаса
- Характеристика
- Оценка
- 4,8 (× 11 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране и разпознаване
- Фея Моргана (2020 г.)
- Корекция
- sir_Ivanhoe (2022 г.)
- Корекция
- NomaD (2022)
Издание:
Автор: Дмитрий Глуховски
Заглавие: Граничен пост
Преводач: Васил Велчев
Година на превод: 2019
Език, от който е преведено: руски
Издание: първо
Издател: Сиела Норма АД
Град на издателя: София
Година на издаване: 2019
Тип: роман (не е указано)
Националност: руска
Печатница: Алианс Принт
Излязла от печат: 15.12.2019
Отговорен редактор: Христо Блажев
Редактор: Ганка Филиповска
Художник: Живко Петров; Ольга Читайкина (фотографии)
Художник на илюстрациите: Васил Велчев; Анастасия Иванова; Илья Яцкевич
Коректор: Стойчо Иванов
ISBN: 978-954-28-3066-5
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/13851
История
- — Добавяне
Осми епизод
1.
Освен Полкан на пътя на носещата се напред композиция не застава, разбира се, никой. Разбрали, че остават някакви си секунди, хората се разбягват и само Полкан не отстъпва от мястото си. Той вдига автомата и изстрелва цял откос в стълба светлина, който вече облизва лицето му. Грохотът от автоматния откос потъва в бученето на локомотива.
Егор дърпа Полкан за ръкава на мундира, опитва се да го избута от пътя на влака, но онзи се е заинатил и не помръдва. Свършва единият пълнител на автомата — той тръгва да слага другия. После изведнъж пред тях изскача Коц, застава до тях и започва да мига на влака със своя фенер.
Останалите тичат обратно към заставата.
Егор успява да си помисли, че ако влакът не спре, ще влети от релсите направо в Поста им — обикновено стрелката на линията е нагласена така, че от моста да не може да се тръгне направо към Москва; но освен тази стрелка на Поста няма никаква особена защита от нападатели.
Светлината на фаровете на локомотива угасва, после светва отново — мигат им, забелязали са ги, искат от тях незабавно да освободят линията. Но Полкан стои, Коц стои и Егор стои заедно с тях, макар че по краката му тече горещина. И в този момент към сирената на влака се добавя още един звук — адско свистене; влакът започва да намалява скоростта. Но машината тежи стотици тонове, не е толкова лесно да спре. Няма да успее до края на моста. Сега ще отнесе тях тримата. Егор отчаяно крещи на ухото на Полкан:
— Той намалява! Той спира! Ти победи! Ти победи!
Полкан се ухилва пиянски.
Вече се виждат очертанията на локомотива; светлинният стълб сега е разделен на четири сияещи игли — главните фарове. Свири така, че можеш да оглушееш. Скърца чудовищно. Остават десетина метра. Няма да успее.
Те няма да успеят.
Егор прави отчаян знак на Коц — и двамата заедно едва успяват да избутат отслабилия за миг отбраната си Полкан от релсите.
Облива ги плътен като вода кипящ въздух, сажди, воня от нагорещено масло, изгоряла плът и още някаква сладникава гадост. Локомотивът прелита на десетки метри след тях, преди най-накрая да спре.
Настава тишина.
Егор откъсва глава от земята и се оглежда. Главата му го цепи, сякаш се подава от окопа след вражеска бомбардировка.
Полкан също се надига и се изтупва. Изправя се и плешивият дебелак Коц, който единствен от всичките не ги е предал. Нито единият, нито другият има противогаз. Зашеметено оглеждат спряния от тях влак.
Тук не са виждали истински влак от самото Разпадане; от Москва до Поста вече отдавна не идваше нищо, от другата страна — още по-малко. Но този влак е някакъв неистински… Някакъв странен.
Право над тях се издига огромен, сякаш двуетажен дизелов локомотив с малки прозорчета някъде под самия покрив. Изпод високите лъскави колела се вие дим, железните странични стени на грамадата излъчват горещина. Егор се вглежда: след първия локомотив има закачен втори. Първият е успял да стигне до твърда земя, вторият е увиснал на моста. И там, на моста над пропастта, в мрака и мъглата се губи неизвестно колко дългата композиция.
Локомотивите са по-високи от вагоните и заради това изглеждат като глава на гигантска змия; глава с нахлупена качулка. Вагоните навярно са пътнически, но в тях няма светлина. Бойниците на водещия локомотив светят, а вторият изглежда празен.
Но това не е всичко.
Не го бяха видели в началото, но когато Егор и Коц обръщат фенерите и ги насочват към стените на локомотива — става невъзможно да го пропуснат. Зеленият зацапан метал на стените е изрисуван с червени кръстове. По пропорциите им изглежда, че са обикновени медицински кръстове, като на ръждивите останки от линейки в изоставените ярославълски държавни болници. Но не, кръстовете не са обикновени — те всичките са гравирани, украсени с някакви орнаменти, някакви дребни буквички, безкрайни думи без интервали, и кръстчета, гравирани върху кръстовете, и кръстчета, гравирани върху кръстчетата.
И по цялата стена върви надпис с направени по шаблон букви: „Спаси и съхрани“.
Полкан заобикаля локомотива, катери се по стълбичката на втория етаж, към вратата, но тя е заключена и прозорецът е с дръпнато перде. Полкан дърпа ръчката, млати по стъклото с длан:
— Отваряй! Чуваш ли ме?! Границата на Московската империя!
Егор все се опитва да сплеска, да събере този механизъм в полезрението си и си мисли за това, че отвъд реката все пак има и живот, и цивилизация, така че нека сега Полкан се заеме с тях и да престане да го тормози за някакви си там паспорти и телефони.
А какво си мисли Полкан, не е известно. Той продължава да тропа по бронята на локомотива и да се дере:
— Граница на Московската империя! Проверка на документите! Отваряй, мамка ти, излизай!
Фаровете на дизеловия локомотив продължават да светят — и в светлината им добре се вижда разположената на няколкостотин метра застава: хората надничат иззад чувалите с пясък, целят се в локомотива с някакви дребни пръчки — автомати или картечници.
Влакът стои на мястото си, макар че в движение би отнесъл цялата застава. Би я отнесъл, би стигнал до стрелката и оттам — до Поста, и би отнесъл и половината Пост. Но хората във влака не биха могли да знаят за стрелката, спрели са заради тяхното настояване.
Хората във влака…
Къде са тези хора? Никой не бърза да излиза; в едва осветените бойници, изглежда, се движат някакви силуети, но те не се приближават до стъклата. Вратите на омазаните стени си остават плътно затворени. И двигателят продължава да бучи тихо, сякаш екипажът не е решил окончателно какво да прави по-нататък.
Полкан се навежда към насипа, пълни шепата си с камъчета и се заема да ги хвърля в предното стъкло на локомотива. Камъчетата се удрят в стъклото: туп, туп, туп. Отвътре търпят всичко това, не отварят. Удря с приклада на автомата в борда — мълчание.
— Отваряй, мамка му!
Той набира въздух и тръгва към втория локомотив. Егор крачи след него, като в движение си нахлузва противогаза: едното му око вече сълзи, не иска да попада отново в лазарета.
Дотичва Тамара. Хваща Полкан за яката. Умолява го:
— Серьожа! Хайде да си тръгваме! Не пипай това! Не е нужно!
Той я отблъсква.
Тя го гледа и плаче, засега само Егор вижда сълзите й. После тя избухва в кашлица в зелената смрад, закрива устата си с ръка и казва на Полкан на прощаване:
— Добре, пропадай тогава. Егор! Да тръгваме! По-живо!
— Остави ме, мамо! Остави ме на мира!
И тя си тръгва, кашляйки.
Егор и Полкан вървят покрай локомотивите, търсят някаква пролука. Нататък са потъналите в речната мараня вагони без пътници. Вагоните стоят спокойно и никой не излиза от тях, никой не се интересува каква е причината за спирането, никой не вдига скандали, никой не настоява влакът да бъде пропуснат нататък. И дявол знае какъв товар има в тях.
В този момент Егор — Егор пръв, защото слухът му е по-остър — го долавя. Някакъв шум. Стон. Шумолене на кошер. Неразбираемо. Странно. Идващо откъм влака. Той подръпва Полкан:
— Почакай… Спри…
Но заглушават думите му.
Двата локомотива едновременно започват да реват — оглушително, болезнено гръмко, така че на човек му се приисква да избяга по-бързо надалеч. И Полкан, ругаейки, зарязва огледа още преди да го е започнал, и отстъпва, а подир него — и Егор.
В тази секунда вратата на главния локомотив се отваря.