Метаданни
Данни
- Серия
- Подземия и Дракони: Фентъзи ролева игра (1)
- Оригинално заглавие
- Players Manual, ???? (Пълни авторски права)
- Превод от английски
- Дамян Христов, 2003 (Пълни авторски права)
- Форма
- Книга игра
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5 (× 4 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
(Първо издание, преработено от Франк Менцер)
История
- — Корекция
Създаване на нов персонаж
Рано или късно ти ще пожелаеш да си създадеш свой собствен нов персонаж. Преди да започнеш, вземи молив и всички зарове. Също така ще се нуждаеш от лист хартия, за да записваш подробностите.
Да си създадеш персонаж навярно ще ти отнеме час. Дори и да спазиш цялата процедура пак ще ти отнеме 10–30 минути. Не трябва да си правиш герой, когато всички седнат да играят. Всички хвърляния, нагласяния и т.н трябва да станат преди това.
Твоят Разказвач ще бъде част от процеса и ще съблюдава за правилното създаване на персонажа, включително всички хвърляния на зара. Ще трабва да се видиш с Разказвача преди играта, за да уточните всички детайли. Добър метод е всички играчи да си направят перосонажи заедно с Разказвача, който да им помага.
Следва списък от стъпки, които се изпълняват в създаването на нов персонаж; всяка стъпка е обяснена подробно.
СЪЗДАВАНЕ НА ПЕРСОНАЖ
1. Хвърли за Показатели на Способности
2. Избор на Клас
3. Нагласи Показателите на Способностите (ако желаеш)
4. Хвърли за Жизнени Точки
5. Хвърли за Пари
6. Купи си снаряжение
7. Намери твоите:
А. Клас на Доспехи
Б. Хвърляния за Удар
В. Спасителни Хвърляния
8. Отбележи нагласянията на Показателите на Способности
9. Дай на твоя Персонаж име и Уклон.
10. Бъди готов за игра
1. Хвърли за Показатели на Способности
Преди да напишеш числата на твоите Показатели на Способности, ти ще хвърлиш заровете за всяка една от тях. Това става като се хвърли шест-стенният зар три пъти и събереш резултата. Ако имаш повече зарове, хвърли ги наведнъж. Например, ако хвърлиш 1 три пъти, тогава резултатът е 3, възможно най-ниският сбор. Ако хвърлиш само 6, тогава резултатът е 18, най-високото число, което може да се падне. Трябва да приключиш с шест числа, всяко което е между 3 и 18 и предствлява твоите Показатели на Способности като персонаж. Напиши показателите на листа така както си ги хвърлил, под името на Способностите.
Сега намери твоя най-висок Показател. Ако е по-нисък от 9, ще трябва да хвърлиш всичките показатели отново. Ти може да задържиш персонажът, ако желаеш, но той вероятно няма да бъде подготвен за опасни приключения! Както и да е, преди да отхвърлиш персонажа, питай твоя Разказвач какво да правиш. Разказвачът може да прецени да водиш персонажа, който си хвърлил, особено, ако си опитен играч.
Ако два или повече Показатели са по-ниски от шест, персонажът може да има проблеми по-късно в играта. Този тип персонаж също трябва да бъде отхвърлен, освен в случаите, когато Разказвачът не каже нещо друго.
Ти можеш да нагласиш Показателите на Способностите в стъпка 3 (Нагласи Показателите на Способностите), но първо трябва да решиш какъв клас ще бъде персонажът ти.
2. Избор на Клас
Всеки тип персонаж се нарича Клас. Твоят първи персонажен клас беше боец. Сега вече знаеш, че има и други приключенски типове: свещеници, магьосници и крадци. Ти можеш да играеш с един от тези типове или да се пробваш с герой, който не е човек: можеш да бъдеш джудже, елф или нискък, подобен на малко дете полуръст. Всеки един от тези приключенски типа е Персонажен Клас.
Всеки клас има особеност. Бойците са силни, Магьосниците са интелигентни, Свещениците са мъдри и т.н. Тази особеност се нарича Основно Изискване на класа. Например, Силата е Основно Изискване на бойците.
Ако Основното Изискване на персонажа е достатъчно високо, ти ще получиш предимство към Точките Опит. Ето защо твоят първи боец имаше предимство: твоята Сила, Основното Изискване, беше 17. Позволено ти е да играеш боец с каквато Сила искаш, но силните бойци са по-добри в това, което правят (и вземат повече ТО) спрямо по-слабите такива.
Не си длъжен да избираш Клас според това, кой ти е най-високия показател — но помага. Ако имаш два или повече високи показатели, може би ще се насочиш към игра с не-човешки персонажи.
Погледни следващата таблица и сравни твоят най-висок Показател на Способности с Основните Изисквания за Персонажните Класове. Тогава, ако играеш човешки персонаж, избери една класа, която отговаря на Показателите на Способности, които хвърли.
(Издръжливост и Обаяния въздействат върху всички Класи и никога не са Основни Изисквания.)
Основно Изискване | Клас |
---|---|
Сила | Боец |
Интелект | Магьосник |
Мъдрост | Свещеник |
Ловкост | Крадец |
Джуджета, Елфи и Полуръстове
Всеки човешки персонаж може да бъде всеки един от четирите човешки класи, но при не-човешките герои нещата стоят различно. Ако искаш да играеш не-човешки персонаж трябва да имаш няколко високи показателя на способности.
Елфите имат способности на бойци и магьосници, така че те трябва да имат добри Показатели за Сила и Интелект. И двете способности са Основно Изисквания на Елфите. И тъй, ако персонажът ти е с 8 или по-малко точки за Интелект, героят ти не може да бъде Елф.
Полуръстовете имат добри бойни умения, тъй че ти трябват добри Сила и Ловкост. Тези два показателя са Основни Изисквания. В допълнение Полуръстовете са много здрави. Ако персонажът ти е с 8 или по-малко точки за Ловкост или Издръжливост, героят ти не може да бъде Полуръст.
Джуджетата също са много здрави. Ако персонажът ти е с 8 или по-малко точки за Издръжливост, героят ти не може да бъде Джудже. Джуджетата специализират в битка подобно на бойците, така че тяхното Основно Изискване е Сила.
Ако желаеш да играеш не-човешки персонаж и си хвърлил дадените минимални Показатели, можеш да си избереш един от тези герои, или да нагласиш точките на способности (виж стъпка 3), за да получиш минималните Показатели на Класа.
Какъвто и Клас да си избереш, ще трябва да прочетеш неговото пълно описание на страници — преди да продължиш нататък.
Основни Изисквания
Ако си хвърлял и избирал добре, Показателят ти на Способност на твоето Основно Изискване трябва да бъде 9 или повече. Но да играеш пероснаж с ниски показатели понякога също може да бъде забавно. Представи си едно бедно джудже, което има невероятно здраве (Издръжливост 16), но пък е много слабо физически (Сила 5); ще даде най-доброто от себе си в битка, но няма да прави много големи щети. Забавлението в играта идва от ролевите ситуации и това може да се окаже много интересен персонаж за игра. Не забравяй, че ти винаги можеш да си направиш друг герой по-късно.
За всеки висок Показател на Основно Изискване, твоят персонаж получава предимство към ТО (Точките Опит). В края на всяко приключение, когато Разказвачът раздаде ТО, ти ще получиш допълнителни точки. Но ако твоето Основно Изискване е ниско, ще бъдеш наказан и ще трябва да изваждаш ТО от вече получените точки от Разказвача.
Стойноста на прибавените или извадени ТО са дадени по-долу.
ПРИМЕР: Ако твоят магьосник има Интелект 14, получаваш допълнително 5 ТО към всеки 100 ТО, раздадени от Разказвача. Ако твоят Боец има Сила 5, ти ще получиш само 80 ТО за всеки раздадени 100 ТО.
Клас | Минимален Показател | Основно Изискване |
---|---|---|
Джудже | Издръжливост 9 | Сила само |
Елф | Интелект 9 | Сила + Интелект |
Полуръст | Издръжливост и Ловкост 9 | Сила + Ловкост |
3. Нагласи Показателите на Способностите
Тук можеш да покачиш Основното Изискване, като намалиш други Показатели на Способности. Това е като да упражняваш своя клас за сметка на другите.
(Например, Магьосникът може да работи много върху своя Интелект и накрая да се окаже с по-ниска Сила.)
Правилата за нагласяне Точките на Способности са следните:
1. Твоето Основно Изискване (и само този показател) се покачва с 1 точка, за сметка на някой друг Показател на Способност, който пада с 2 точки надолу.
2. Издръжливост и Обаяние никога не се нагласят с другите.
3. Ловкостта не може да бъде намалявана (но може да бъде покачвана, ако имате персонаж Крадец или Полуръст).
4. Никой показател не може да се смъква под 9. Ако вече е 10 или по-малко, оставете го непроменен.
ПРИМЕР: Елф има Показатели за Интелект и Сила 12 и Мъдрост 13. Играчът смъква показателят на Мъдрост на 11, тъй че може да добави 1 към Силата и тогава намаля Мъдроста отново на 9 и добавя 1 към Интелекта. Това покачва Интелекта и Силата на 13 (достатъчно за +5% ТО) и наглася Мъдроста на 9.
Свещеник със Сила и Мъдрост на 15 смъква Силата с 6 (на 9) и покачва Мъдроста с 3 (на 18).
Ако искаш да нагласяш Показателите на Способности, трябва да го направиш сега — преди да продължиш със създаването на персонажа. Никакви нагласяния не могат да бъдат направени по-късно.
4. Хвърли за Жизнени Точки
Различните Класове имат различен брой жизнени точки. Бойците и Джуджетата имат много, защоте те изнасят цялата битка. Магьосниците и Крадците трябва да стоят встрани от боя. Другите Класове са някъде по средата и могат да се бият, ако трябва, но често търсят други средства.
Намери твоя персонажен Клас на таблицата по-долу и хвърли зара, за да видиш с колко Жизнени Точки ще започнеш играта.
Клас | Зар Жизнени Точки |
---|---|
Боец | 1з8 |
Джудже | 1з8 |
Свещеник | 1з6 |
Елф | 1з6 |
Полурсът | 1з6 |
Магьосник | 1з4 |
Крадец | 1з4 |
Сега намери Показателя ти за Издръжливост на таблицата по-долу, за да видиш Предимствата и Наказанията и изчисли новите си жизнени точки. Но каквито и нагласяния да са указани, твоите жизнени точки не могат да бъдат намалени до нула; ти ще имаш поне 1 жизнена точка за всяко хвърляне.
Показател на Способностите | Нагласяния |
---|---|
3 | –3 Наказание |
4–5 | –2 Наказание |
6–8 | –1 Наказание |
9–12 | Няма |
13–15 | +1 Предимство |
16–17 | +2 Предимство |
18 | +3 Предимство |
(Тази таблица се използва за повечето нагласяния на Показатели на способности и ти по-късно ще се върнеш на нея.)
Можеш веднага да видиш предимствата да имаш добър показател за Издръжливост. Твоят пръв персонаж, Боеца с Издръжливост 16, имаше +2 предимство към жизнените си точки. Следователно си започнал с 6 точки от хвърлянето плюс предимството от 2 точки, стават 8. Беше ли тежко ранен, с по-малко от 2 жизнени точки в твоите приключения? Ако е било така, трябвало е да си мъртъв — но си спасен благодарение на предимството на твоята висока Издръжливост!
Всеки път, когато покачиш Ниво на опит, ти ще хвърляш за още Жизнени точки. И всеки път, когато хвърляш, ти ще нагласяш резултата според показателя си за Издръжливост.
5. Хвърли за Пари
Твоят персонаж започва без нищо, с изключение на нормални дрехи и малко пари, спестявани с много години. Ще трябва да си напазаруваш, но първо да видим с колко пари разполагаш. Хвърли 3з6 (3 хвърляния на шест-стенния зар) и умножи резултата по 10. (Например, ако хвърлиш 12, резулатът е 120.) Това са всички златни монети, с които започваш. Запиши ги на гърба в дневника на съответното място.
6. Купи си снаряжение
Сега ти можеш да си купиш снаряжение, от което ще се нуждаеш в приключението си. Пълният списък на инвентара се намира в края на книгата.
Има ограничения на това какви предмети можеш да носиш, по-специално на бронята и оръжията. Преди да започнеш да купуваш, бъди сигурен, че си прочел внимателно пълното описание на твоя Персонажен Клас (страници 50–83) Например, Магьосник не може да носи никакви брони и може да използва само кинжал за оръжие! Ще бъде разхищение да купуваш меч и щит за този Клас, вместо това парите могат да бъдат спестени или похарчени за мазнина за фенера, факли и други предмети. От друга страна, Крадците трябва да си купят Инструменти, за да са способни да Отварят ключалки.
На лист хартия запиши цялото снаряжение, което искаш да купиш и най-отдолу запиши колко струва. Ако струва повече, отколкото можеш да си позволиш, ще трябва да се откажеш от нещо. Когато можеш да платиш всичко, което си решил да купиш, извади сумата от парите си и запиши покупките на гърба на Дневника.
Пазарувай разумно! Можеш да забравиш да купиш въже, примерно, и да се наложи да ти потрябва в приключението — a ако не го купиш, значи го нямаш. Помни, че парите могат да ти потрябват и по-нататък. Купувай само това, което ти е нужно.
7. Намери твоите Клас на доспехи, Хвърляния за Удар и Спасителни Хвърляния
А. Клас на Доспехи
Видове Брони
Твоят Клас на Доспехите е комбинация от вида на бронята, която носиш, плюс нагласяне към Ловкоста. Първо, намери твоя тип броня в таблицата по-долу:
Тип Броня | Клас на Доспехите |
---|---|
Без Броня | 9 |
Кожена | 7 |
Ризнница от Халки | 5 |
Ризница от Плочки | 3 |
Щит | Предимство от 1[1] |
Нагласяния на Ловкоста към Класа на Доспехи
Намери твоя Показател за Ловкост на таблицата за Предимства и Наказания на Показателите на Способности и за всяка 1 предимство, извади 1 от Класа на Доспехи, а за всяко 1 наказание, прибави 1 към Класа на Доспехите.
ПРИМЕР: Ако носиш Ризница от Халки и щит (КД 4), но имаш Показател на Ловкост от 15 (+1 предимство), твоя Клас на Доспехи пада на 3. Ако носиш Ризница от Плочки и щит (КД 2), но имаш Показател за Ловкост от 5 (–2 наказание), твоят Клас на Доспехите се покачва на 4.
Помни: колкото по-ниско е числото на КД, толкова по-трудно става да те ударят. Минус (наказание) към Класа на Доспехите, всъщност повишава това число и те прави по-лесен за удряне.
Ако твоят КД е по-малко от нула — например, с Показател за Ловкост от 18 и носейки Ризница от Плочки и Щит — тогава „минус“ влиза в употреба. В този случай, КД ще бъде „минус едно“ (–1).
Б. Хвърляния за Удар
КД | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | –1 |
Хвър. | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
Всеки първоначален персонаж има еднакъв шанс да удари. Ти няма да променяш таблицата, докато не станеш поне 4то ниво. Можеш да намериш вълшебно оръжие като съкровище, което да повиши шанса ти да удариш, както и да промени щетите, които нанасяш.
Когато се опитваш да удариш чудовище, хвърли 1з20. Нагласи предимството или наказанието си за Сила и намери числото, което си хвърлил, на таблицата по-горе. Ти се опитваш да пробиеш доспехите на съществото като хвърляш заровете. Погледни на таблицата какви КД си уцелил и Разказвачът ще ти каже дали си ударил или пропуснал в своята атака. Например, ако си получил 15, ти казваш „Аз удрям КД 4.“ Ако доспехите на чудовището са КД 4 или по-високи (КД 5, КД 6 и т.н.), тогава означава, че успешно си ударил съществото.
Ако получиш 9 или по-малко, тогава пропускаш без значение какви доспехи има противника. Ако получиш 20 или повече, тогава удраш отново без значение какви доспехи има противника. (Може да има същества, които да не могат да бъдат ударени дори с 20, твоят Разказвач ще ти каже, ако срещнеш такива.)
Нагласянето към хвърлянето ти се базира на твоя показател за Сила спрямо по горната таблица за „Предимства и Наказания на Показателите на Способности“. Ако имаш нагласяне, запиши го до „Сила“ и не забравяй да го използваш всеки път, когато правиш Хвърляне за Удар.
В. Спасителни Хвърляния
Твоите Спасителни Хвърляния се базират на Персонажния ти Клас и Ниво на Опит. Както и да е, твоите Спасителни Хвърляния няма да се променят, докато не достигнеш 4то Ниво (или по-високо, при някои Класове). Всички твои начални Спасителни Хвърляния са дадени в описанието на твоя персонажен Клас.
Когато правиш Спасително Хвърляне срещу магии, твоята Мъдрост може да нагласи резултата. Намери твоя показател за Мъдрост на таблицата за „Предимства и Наказания на Показателите на Способности“ и запиши нагласянето в Дневника.
ПРИМЕРИ: Крадец с Мъдрост от 5 се нуждае от хвърляне на 17 или повече, за да направи Спасително Хвърляне срещу магия. Свещеник с Мъдрост от 18 се нуждае само от 12 или повече.
8. Отбележи нагласянията на Показателите на Способности
Ти вече трябва да имаш повечето от нагласянията на Показателите на Способностите записани в девника. Твоите Предимства или Наказания към Сила, Мъдрост, Ловкост и Издръжливост бяха обяснени с подробности в стъпките по-горе. Можеш да ги провериш отново, за да си абсолютно уверен, че са правилно полълнени, използвайки Таблицата за Предимства и Наказания на Показателите на Способности. Всички тези нагласяния, ако има такива, трябва да бъдат написани в твоя Персонажен Лист на място до Показателите на Способности.
Използвай тази таблица, за да намериш предимствата и наказанията на твоя показател за Интелект. За показателя ти Обаяние се използва друга таблица.
Интелект
Персонаж със средна стойност на Интелекта (показател от 9–12) знае 2 езика: Общия и езика на Уклона. Персонажът може да чете и пише на тези езици.
Ако нагласянето към този показател е предимство, това е броят на допълнителните езици, които персонажът ти може да чете и пише. Твоят Разказвач ще ти каже между кои езици можеш да избираш. Трябва да избереш допълнителните езици, които говориш, преди да започнеш играта с персонажът си.
Ако нагласянето към този показател е наказание, тогава персонажът ти ще има проблем, когато говори или пише езика, както е дадено в Таблицата на Езиците по долу:
Показател на Интелекта | Употреба на език |
1 | Има проблеми с говоренето |
2–3 | Не може да пише и чете |
4–5 | Не може да чете и пише на Общия език |
6–8 | Може да пише прости думи на Общия език |
Езиците могат да бъдат важни, когато се опитваш да говориш с някое чудовище или да разговаряш на четири очи с друг персонаж.
Обаяние
Твоето Обаяние ще въздейства върху реакциите на околните, било то чудовища или персонажи, докато им говориш (или изобщо общуваш с тях). Ако се опиташ да си наемеш наемници (телохранители, помощници и т.н.), твоето Обаяние ще определи броят им, както и тяхната лоялност към теб. Твоят Разказвач ще каже, ако случайно срещнеш такива и ще играе ролята им, ако успееш да ги наемеш.
Намери твоя Показател за Обаяние в Таблицата за Нагласяне на Обаянието по-долу и отбележи детайлите в твоя Дневник.
Обаяние | Реакцията | Наемници/Морал |
---|---|---|
3 | –2 | 1/4 |
4–5 | –1 | 2/5 |
6–8 | –1 | 3/6 |
9–12 | Няма | 4/7 |
13–15 | +1 | 5/8 |
16–17 | +1 | 6/9 |
18 | +2 | 7/10 |
Винаги, когато говориш на друго същество в играта (било то чудовище или персонаж), кажи на Разказвача, каква Реакция има. Ако Разказвачът позволи да използваш Наемници, ти ще трябва да му съобщиш броят им, както и техния Морален показател (който оценява тяхната лоялност и кураж). Ти не ще нагласиш никакви точки към Обаянието и към твоите хвърляния на зарове; само Разказвачът се нуждае от тази информация.
9. Дай на твоя Персонаж име и Уклон
Имена
Твоят персонаж може да има нормално име, като „Gary“ или „Candace“, или може да има приказно име като „Felonius“ или просто прякор, например „Орлови-Очи“. Твоят Разказвач може да ти даде накои идеи. Да кажем, че си роден в горски град, Разказвачът ще предложи имана като „Silverglade (Сребърна поляна)“ или „Whisper-rain (Шепнещ дъжд)“.
Избери името внимателно. То трябва да представя персонажа ти по някакъв начин, или поне да бъде име, което ти харесва. Ако дадеш на персонажа си глупаво име, можеш да съжаляваш за това по-късно.
Уклон
Бъди сигурен, че рабираш какво е Уклонът; той беше разгледан набързо в твоето първо приключение и после обяснен в детайли на страница 99. Избери един Уклон и го запиши в твоя Персонажен Лист. Не забравяй, че Уклонът е начин, по който всъщност искаш да играеш персонажа си, не е просто начин, по който трябва да се държи персонажът ти.
Другите персонажи не се нуждаят да знаят какъв е Уклонът ти, но те трябва да са способни да си го представят по начина, по който ти разиграваш персонажа си.
10. Бъди готов за игра
Ако персонажът ти може да изрича магически заклинания, ти ще се нуждаеш да му избереш магиите преди да започне приключението. Магьосниците получават 1 магия в началото. Свещениците нямат заклинания преди да достигнат 2ро Ниво. Магьосническите заклинания са обяснени на страници 64–73, а магиите на свещеника са на страници 55–58.
Твоят персонаж ще приключенства с другите, така че е време да се видиш с останалите играчи и да се запознаеш и с техните герои. Преди да започнеш, трябва добре да разбираш как се играе в група. Това е обяснено на следващите страници.