Метаданни
Данни
- Включено в книгата
-
Рада Казалийска
Първата новобългарска учителка в Родопите и първата новобългарска поетеса - Година
- 2008 (Пълни авторски права)
- Форма
- Биография
- Жанр
-
- Няма
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 4 (× 3 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
Източник: Авторът
Издание:
Издателство „Зеа-Принт“, Смолян, 2008
Редактор: Маринели Димитрова
ISBN 978-954-9358-16-2
История
- — Добавяне
„На баща ми“ (1852)
На баща ми
В епоха тъмна, робска, родена в страна Родопска,
кога черен мрак, дълбока нощ покрива българската
робска нощ.
Че без да се бои от тирани вече, дигнали глави
и иска да има човешки права
и не по стари воеводски способ, с нож в ръка,
да развърже оковите на свободата.
Един е способа, всички Вий, които не сте забравили,
рода и българското име
и сте уверени, че Бог разбира нашия език,
дойдете.
Събуждайте се, сплотете се, защото до сега всеки
воеводски опит вдигнат с пламък, удряше на камък.
Тук няма мир за нашите сърца,
разкъсани от тиранските безмилостни ръце
от петвековното робство чуйте, тръба
звучи, Вас зове.
Най-после стремежът за свободата у българина
се пробуди: напред — мнозина казаха,
но вожд нямаха смел,
защото българина бе много огрубял, затъпял.
Аз проникнах в твойте недра, о, Родино мила,
намерих друг способ, с татко мили.
Не щеше вече тирански хомот, а каза: „Реч народна
искам“.
По твоето желание да подготвим народа прост,
чедо свое посвети за мила рода,
вместо меч в ръка, да вземе книга веч.
Ожидание няма, в дълбока тъмнина сме,
ако стоим с скръстени ръце,
турчина ощ с векове ще ни тъпче.
Какво всеки ден ти мечтаеше? И тогаз реши,
чедо родно на олтар народен посвети.
О, ти не бе ук, скотовъдец родопски,
защото бе израсъл в буря и кипеж
и кървав въртеж.
И ето ти дочака с своите очи да видиш,
как идеята ти се осъществи —
гръцкото мъчилище стана родно училище.
Недей се опитва по друг начин —
само чрез езика майчин.
И с горест оплакваше съдбата жестока
и тиранията слепоока.
Ясногласното ти чедо и с око будно,
смело не трябва ли да каже:
Махайте се Вие, лукави гърци и поганци турци,
от нашия свещен олтар, който се е бранил
с много битки и походи от наши воеводи.
Идат след това дни славни, па сме имали наши царе,
наши патриарси, книжнина и монаси,
та не сме куцовласи — книгата олче да я изяло…
Блян не е това — народното щастие, наше щастие,
народното зло е наше зло,
без род, без пощада — цели пет века без наслада.
Ама всичко има своя край и своя час,
но ето часа бие да останем:
Щастливо богаство — да грабнем ятагана,
не щем на турците корана,
нито гръцката алфавитана.
Ами искаме българското четмо и българската азбука,
да минем мъките и бедите,
да разгоним тъгите на страдущите.
Верен от родопски български род,
непоколебим в вяра неоделим,
нито лъча на светлината радва небето и земята.
Ъглоправен стълб с българско съзнание пропит.
Лъч на дивний цар радва земята,
а родната реч, радва народа —
човек без наука е горска кука,
Често пъти повтаряше,
вълка не гледа на агнето сълзите,
нито на овците молбите.
О, народ поробен, отвори заспалите обятия,
прегърни светлината — своята книга,
вярата и народността…
Когато ти това рече, той бе вече готов,
защото видя как се приказва на свой език
и той е сит от турски бес и гръцката гавра.
А, когато ти рече: — Ще отворим българско училище,
за светлина ще турим лоста.
За да преминем моста.
Аз ще отворя българско училище,
с сълзи не се чупи това робско страшилище.
Лесно е, след време ще видите, как окови се сами ще падат
и тогаз ще победим, свобода ще видим.
Има ли български Бог, или е само турски и гръцки?
Не сплотени в борбата не се види свободата.
Ядосваше се горкия — не е лесна работа роб път да
пробие…
Така говореше дядо Казалията,
за да хвърлим ярема от шията…
А ето веч на трупа ти на български псалом се чете.
Изпълни се мечтата и тържествена върволица,
с български песни пренасят те,
в хладната гробница,
но и аз няма да те забравя, защото вкусих
от плода на Паисий и Венелина,
до века и Амина
с. Горно Райково, 10 август 1852 годин