Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Година
- 2000 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,7 (× 3 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, разпознаване и корекция
- zkwoob (2013)
Издание:
Захари Стайков. Възпроизводството на Време — капитал — Бог
Печат „Балкан Прес“ АД, София, 2000
История
- — Добавяне
13. Телевизията
За да се познае съвременното общество, трябва да се знае телевизията. За да се знае телевизията, трябва да се познава обществото. Как може да се разбере телевизията, ако не се познава пълно и в дълбочина обществото? Ако няма теория за него?
За да се състави Конституция на телевизията, трябва да се познават основните закони и структури на обществото, разкривани от социологията. Ако на телевизията се гледа като на цялостност, като на един обществен продукт, то чрез неговата детайлизация ще се видят подробностите на обществото. Ако ли обществото се види в цялостност, като един продукт, то чрез телевизията ще се видят подробностите, структурите на този продукт. С други думи възпроизводството на обществото се представя чрез възпроизводството на телевизията. Образно казано, всички продукти на обществото се изсипват в телевизията като във фуния; а всички продукти на телевизията се разливат върху обществото като от лейка. За да се види процесът в единство, то животът на обществото и животът на телевизията трябва да се разглеждат цялостно като две работни машини, действуващи по едни и същи принципи. Бог в триединство — като Баща-Дух-Син представлява трите съставки на работната машина на религията. Потребителна стойност, стойност и принадена стойност представляват трите съставни компонента на работната машина на капитала. Минало, настояще и бъдеще са трите съставни компонента на работната машина на времето. Машината на телевизията е като тотем на съвременното обществото (0 краят на 20 век), с помощта на която се представят и осъществяват всички други машини на обществото. Това означава, че всички основни ресурси се вливат като един ресурс в телевизията; а всичкият ресурс на телевизията се влива като продукт за всички сфери на общественото възпроизводство. Следователно, за да се разберат ролята и функциите на телевизията, трябва да се знае пътят на общественото възпроизводство на целокупния обществен продукт, на времето, което представлява и което обхваща този продукт.
Ако животът е цялостен, то и телевизията е цялостна. И ако телевизията е цялостна, тя прави живота цялостен. Това е то съвършенството на обществото и на телевизията в едно — когато и от обществото и от телевизията нищо не може да се прибави и нищо не може да се отнеме. Това е телевизията, като жива институция, като основна работна машина на обществото. Дори една от тези роли тя да не изпълнява, обществото се деформира, или изпада в криза. Изпълнението на всяка една от тези роли, осъществяването на всеки един от тези ресурси предполага и изисква изпълнението на всички останали. Всички действуват като колективна система.
Телевизията е толкова реална и толкова материална сила, колкото са и всички останали отрасли на общественото възпроизводство. Телевизията гарантира балансираност, равновесие между сферите. Всички сфери са еднакви, ако се спазва основният закон и принцип на възпроизводството — равенство на обмена на продуктите на всички сфери. Силата на телевизията е в качеството й да създава и дава на другите сфери нова потребителна стойност и нова стойност, т.е. принадена стойност. Телевизията се подчинява, телевизията осъществява основния закон на обществото — законът на принадената стойност (законът на Христос за жертвата) да създава и дава повече, отколкото взема. Чрез телевизията се умножава многократно потребителната стойност на всички продукти и затова тя създава нови потребителни стойности, а с това и нови стойности, т.е. принадена стойност. Затова една секунда в телевизията носи милиони долари. През телевизията минава основния енергиен поток на социалното време, т.е. на социалната енергия.
Телевизията дава власт на тези, които умножават капитала, реда и сигурността на обществото. Телевизията отнема власт от тези, които узурпират власт. Дай му телевизия, за да се провали. Дай му телевизия, за да се осъществи. Телевизията не само праща образи до своите потребители, тя в цялост формира научната картина на обществото.
Колкото и да са телевизиите и програмите, времето на хората е едно. Всички програми на всички телевизии са в Едно време — закон за съответствието на структурата на обществения продукт и производство и структурата на телевизионния продукт и производство. Кризата в обществото и кризата в телевизията е отражение на нарушенията на равенствата на обмен между сферите на производство и компонентите на телевизията.
Стойностите и цените в телевизията се определят от стойностите и цените на различните сфери 0 процеса на тяхното възпроизводство. Обменът на продуктите на телевизията с продуктите на другите сфери, който се подчинява на закона за равенството на обмена, в крайна сметка определя стойността на телевизионния продукт. При дванадесет сфери на възпроизводството и обмен на продуктите на всички сфери, равенствата за просто възпроизводство на телевизионния продукт са 4098. Толкова са видовете цени. Какво създава и дава телевизията и като получава, и като потребява от тези сфери? Това ще ни покажат схемите за възпроизводство на обществения продукт. Затова в управлението на телевизията трябва да участвуват представители на всички необходими сфери на общественото производство.
Моделът за възпроизводството на телевизията и за ролеви, нормативни и оценъчни системи на нейното организиране се изгражда на основата на бюджети на времето: индивидуални, агрегатни, групови, по професии и социални групи.
Основните потребителни стойности, стойности и принадена стойност на обществото преминават или се опосредстват от телевизията (и сродните медии). Това означава, работната машина на възпроизводството на обществото (и времето) да е в съответствие с работната машина на възпроизводството на телевизията.
Какво дава и какво взема телевизията от обществото като потребителни стойности, като стойност и принадена стойност? Това изисква да се определи общият национален продукт и продукта на телевизията в цялост, като туристически продукт, т.е. като продукт, при който производството и потреблението съвпадат. Произведено, но не оценено от обществото, остава непотребено, т.е. непроизведено. Безплатна телевизия няма. Друг е въпросът кой, кога, къде, колко, какво и как плаща. При неплащане равенството се нарушава и производството спира. Това, което телевизията потребява са потребителни стойности на другите сфери и тя плаща и ще плаща тези стойности дотолкова, доколкото те носят принадена стойност (6 една от формите й). Това, което произвежда телевизията е потребителна стойност, услуга, нужна за хората от всички сфери. Телевизията предлага потребителна стойност, която има стойност и носи и следва да носи принадена стойност за потребителите. Затова по принцип всеки потребител на телевизионен продукт заплаща неговата цена. Цената е превърната форма на принадената стойност на продукта — това, което потребителят може да получи от продукта като стойност, фундаменталната трудност при обмен на стоки, стойности, принадена стойност е съхранението на съответствието и равенството на стойност, потребителна стойност и принадена стойност. Няма смисъл и няма никаква стойност тази услуга (стока продукт на телевизията), която не носи конкретна потребителна стойност. Парите губят своята стойност, ако не могат да се осъществят като реална потребителна стойност от определен вид.
Телевизията продава своя продукт и на нея й се плаща чрез пари от съответната форма принадена стойност. Така телевизията функционира като работна машина на елементарни форми (ядра) на обществото.
Телевизията не може да се развива за сметка на разбиване ядрата на обществото, източниците на социална енергия. Съвременните ядра на обществото обаче все по-малко могат да се развиват без телевизия, без контакта и масовия пазар, който се открива и разширява посредством нея.
Съблюдаване закона за необходимото разнообразие. Така чрез телевизията се тъче социалната материя, която представлява съвкупност от осъществяването на всички необходими сфери на живота. Телевизията не може да ги замести. Телевизията не може да ни даде природа, машини, хляб и т.н., но тя подпомага, а не ограничава тяхното развитие. Производителите дават продукта на телевизията. А тя, от своя страна препраща продукта на други потребители. Телевизията създава потреблението, като по този начин създава допълнителна потребителна стойност, а с това и допълнителна стойност (и принадена стойност) от всички сфери. Тайната на създаването остава тайна на всяка сфера. Но продуктът не може да бъде тайна. Резултатът не може да бъде тайна. Той трябва да се показва. Всичко това се осъществява в триединната система на Бог — като цялостност и целокупност, съвършенство на знанието; капитал — като цялостност и целокупност на материята; и времето — като цялостност и целокупност на социалната енергия. Следователно телевизията има своите теории за определение, методологии за измерения и технологии за оценка. Това, което най-много отсъствува днес в телевизиите по света е духовната култура, мъдрост и прозрения за цялостността на живота, на общественото производство. Системата за възпроизводството на телевизионния продукт е система за структуриране на собствеността на този продукт, за структуриране и разпределение на властите — на принципа на справедливостта (а не равенството). Има власт този, който създава и дава. Нямат власт тези, които само искат и вземат, без да дават. Богатството на всички хора, вкл. и на тези в телевизията, е в съответствие със създаденото и дадено на обществото от самите тях (материализирано в потребителните стойности). Парите сами по себе си не могат да бъдат източник на власт. Източникът на власт е създателят, творецът на потребителни стойности за други. Банката дава пари на художника, защото и когато той е създател на произведение, което само по себе си е капитал. Банката печели от това. Трябва да се развенчаят илюзиите за меценати и международен валутен фонд и по отношение на телевизията. Телевизията в цялост е материална, производствена сфера, която създава свои специфични потребителни стойности и стойности.
В България има възможност за формиране на екип за разработка по нов начин на цялостната система за изграждане на телевизията, като модел за изграждане на обществото. Богата културна традиция, богата информация за времето от древността до наши дни от цял свят.
Съветът за радио и телевизия трябва да представлява в действителност духовния съвет на нацията, който стои наравно с всички останали държавни и обществени институции. Патриаршията е над царския дворец в Търновград!
Днес телевизията като институция поема ролята на църквите по регулиране времето, производството и целокупния обществен живот съобразно законите на природата и обществото. Това изисква религиозния светоглед и верското управление на времето да се замени с нова съвременна научна картина на света. Телевизията не само праща образи до всяко звено на обществото, но тя със своите програми и институции произвежда и възпроизвежда научната картина на обществото. Вярата се запълва със знание, а функциите на религиите добиват конкретно научно измерение. Религиите извеждат своя система от принципи, които в съвкупност съставляват моралната основа на обществото. Днес моралните принципи за изграждане на обществото могат да бъдат изведени и организирани по чисто научни методи. Моралът представлява система от принципи за защита на необходимите за възпроизводството на обществото продукти. Моралните принципи са толкова и такива, колкото и каквито са продуктите на обществото, съставляващи неговото възпроизводство.
Моралните принципи могат да бъдат определени и изведени и от формите на социалната енергия (това са различните форми на принадена стойност). Моралният принцип защищава правото на съществувание и гарантира неговото възпроизводство. Моралните принципи представляват колективна система. Това означава, че приложението и осъществяването на един принцип не може да става, ако се нарушават другите принципи. А изменението на един от принципите води до изменение на цялата система.
Важно е да се отбележи, че принципите на обществения морал са всеобщи и дълговечни. Също така е важно да се отбележи, че общите принципи се свеждат до съответни механизми и принципи на всяка сфера на възпроизводството и на всяко ядро (клетка или орган) на обществения живот. Така моралните принципи на обществото и моралните принципи на телевизията са единосъщни, тъждествени. Моралните принципи могат да бъдат определени и като принципи или закони за съхранение на социалната енергия. При Орфей тези принципи са седем, и неговата лира има седем струни, седем лъча на социална енергия.
При Христос — в Библията тези принципи са десет и съответствуват на десет божи заповеди. В нашите таблици за възпроизводството на обществения продукт и на социалното време продуктите са дванадесет, формите на енергия са дванадесет (дванадесет форми на принадена стойност) и съответно моралните принципи, които формират, образуват обществото са дванадесет. Същността на проблема не се изменя от броя на продуктите, стига те да са в даден момент необходими. Могат да бъдат „N“ броя продукти. Доказателство за необходимостта на даден продукт се определя от обстоятелството, че неговото отсъствие прави възпроизводството невъзможно. Защото осъществяването на един, който и да е основен принцип, изисква осъществяването на всички останали.
Системата от основни принципи представлява конституцията на обществото. Това е Бог, който никой не може да оспорва. Бог, на който всеки се подчинява, ако иска да остане, ако иска да живее. Всичко произтича от Бог и всичко принадлежи на Бог — на цялостната система от закони и принципи на съществуването — съхранението и възпроизводството на обществото. Видовете социални енергии или форми на принадена стойност като основа на фундаменталните принципи на морала на обществото са дадени в таблица 18.
СФЕРА | Продукт | Енергия | Символ | Морал |
---|---|---|---|---|
1. Природна | земя | рента | R | екологичност |
2. Производствена производителност | машина | печалба | Р | |
3. Разпределителна | акция | дивидент | D | справедливост |
4. Обменна | пари | процент | % | равенство |
5. Потребителска | хляб | коефициент | К | богатство |
6. Трудова | труд | заплата | Z | братство |
7. Здравна | здраве | плата | PL | здравословност |
8. Познавателна | знание | хонорар | Н | истинност |
9. Култура | арт | парса | PR | естетичност |
10. Спорт | игра | такса | Т | хазартност |
11. Управление | власт | данък | DN | свобода |
12. Духовна | мъдрост | дар | DR | прозрение |
Общо принадена | Общо | Социална | ||
стойност от всички сфери | Продукт енергия-М | Симетрия, синергия |
Моралът налага инвестиции в сферите, които са форми на едни или други „жертви“, които възстановяват равенството в обществото. Например, принципът екологичност налага инвестиции в земя и природни ресурси.
Система от символи позволява изграждането на база данни за теорията, технологиите и времето на обществото. Социалната енергия се носи от материалните продукти на сферите. Равенството е принцип на обмен, а справедливостта е принцип на разпределение. Единият не отменя и не замества другия. Те действуват и се осъществяват едновременно. Ако единият се руши, то другият не действува. Грешат тези, които издигат принципа на равенство и в сферата на разпределението, а принципа на справедливостта и в сферата на обмена.
Тези принципи не са измислени от мен. Те се съдържат във всички основни писания на Библията, на „Капиталът“, на етиката. Изключително важна мисия на телевизията е да въведе и спазва тези принципи като гаранция за своето собствено съществуване и принос за възпроизводство (и преуспяването) на обществото. Това поставя на дневен ред не просто проблемите на човека, а проблемите на бога в човека и обществото. Бог като мярка и критерии за съвършенство. Бог като система за осъществяване на съвършенство. Това е върховната мисия на телевизията днес и утре. Това е мисията на човечеството през третото хилядолетие.
Телевизията прави чудеса, ако хората вярват в тях и ги правят. Телевизията не прави нищо, ако хората заради нея не правят нищо и станат безделници. Телевизията ще прави и показва богове, ако хората станат богове. Телевизията ще отиде при всеки, който носи в себе си Бог. Това значи телевизията да се създава от всички и за всички, като им помага да стават богове. Остава да съществува, това, което е съвършено, това, което следва заветите на Христа, на капитала и на Хронос — този древен гръцки колос. Не днешният часовник на монохронизма, а древния могъщ часовник на полихронизма на времето във всичките му измерения. Времето, което се създава и дава, а не времето, при което слабите болните изяждат здравите и силните. Това не е вяра, това не е пророчество, това е знание, това е прозрение. Това е истина за път и живот. Прозрението е съвършено знание, това е въплъщение на новата световна научна картина на света и живота.