Езра Паунд (автор)

Произведения

Поезия

Сваляне на всички:

Биография

По-долу е показана статията за Езра Паунд от свободната енциклопедия Уикипедия, която може да се допълва и подобрява от своите читатели. Текстовото й съдържание се разпространява при условията на лиценза „Криейтив Комънс Признание — Споделяне на споделеното 3.0.

[±]
Езра Паунд
Езра Паунд във Венеция, 1963 г.
Езра Паунд във Венеция, 1963 г.
ПсевдонимWilliam Atheling
Роден30 октомври 1885 г.
Починал1 ноември 1972 г. (87 г.)
Професияпоет, журналист
Националност САЩ
Активен период1909 – 1972
Жанрстихотворение, есе, памфлет
Направлениеимажизъм
ТечениеИзгубеното поколение

Повлиян от
Уебсайт
Езра Паунд в Общомедия

Езра Уестън Луумис Паунд е американски поет, музикант и критик, представител на модернисткото движение от началото на 20-те години, с когото най-често бива свързвано Изгубеното поколение.

Биография

В началото на 20 век работи в Лондон и Париж като чуждестранен кореспондент на няколко американски литературни списания. Паунд допринася за откриването и за оформянето на стила на автори като Т. С. Елиът, Джеймс Джойс, Робърт Фрост и Ърнест Хемингуей.

Като реакция към броя жертви от Първата световна война Паунд загубва вяра в Англия и обвинява за последиците от войната лихварството и международния капитализъм. През 1924 г. емигрира в Италия, където подкрепя фашизма на Мусолини, изразява подкрепа за Хитлер и пише статии за издания на Осуалд Моузли. Правителството на Мусолини му заплаща по време на войната, за многобройни антиамерикански радиоемисии. В резултат на това американските сили в Италия го арестуват през 1945 г. Той прекарва няколко месеца във военен лагер в Пиза, в стоманена клетка с приблизителни размери два на два метра, което по собствените му думи го е докарало до нервен срив. Неспособен да отговаря за действията си, Паунд прекарва затворен в болницата „Сейнт Елизабетс“ край Вашингтон повече от 12 години.

Докато е задържан в Италия, Паунд започва работа по раздел от своите Кантоси (The Cantos), които стават известни като Пизанските кантоси (The Pisan Cantos, 1948 г.) което му носи наградата „Болинген“ на Библиотеката на Конгреса, което предизвиква голям спор.

Паунд бива освободен от „Сейнт Елизабетс“ през 1958 г. и се завръща в Италия, където остава до края на живота си.

Творчество

Първият му голям принос към поезията е, че развива имажисткото движение. Имажизмът призовава за завръщане на поезията към нейните класически ценности, подчертава необходимостта от яснота, прецизност и пестеливо използване на езика. Неговите най-известни творби са стихосбирката Ripostes (1912), поемата Hugh Selwyn Mauberley (1920) и незавършения magnum opus The Cantos (1917 – 1969).[1]

Поради политическите му възгледи творчеството му остава силно противоречиво.

През 1933 г. „Тайм“ пише:

Той е ходеща котка, ненаучена на хигиенни навици и изключително опасна за деца. [2]

Хемингуей пише:

Най-доброто от творчеството на Паунд − именно Кантосите − ще просъществува дотогава, докато има литература.[3]

Библиография

  • 1908 A Lume Spento. Privately printed by A. Antonini, Venice (стихотворения)
  • 1908 A Quinzaine for This Yule. Pollock, London; and Elkin Mathews, London (стихотворения)
  • 1909 Personae. Elkin Mathews, London (стихотворения)
  • 1909 Exultations. Elkin Mathews, London (стихотворения)
  • 1910 The Spirit of Romance. Dent, London (проза)
  • 1910 Provenca. Small, Maynard, Boston (стихотворения)
  • 1911 Canzoni. Elkin Mathews, London (стихотворения)
  • 1912 The Sonnets and Ballate of Guido Cavalcanti Small, Maynard, Boston (cheaper edition destroyed by fire, Swift & Co, London; преводи)
  • 1912 Ripostes. S. Swift, London (стихотворения; first announcement of Imagism)
Титулна страница на първото издание на Cathay, 1915 г.
  • 1915 Cathay. Elkin Mathews (стихотворения; преводи)
  • 1916 Gaudier-Brzeska. A Memoir. John Lane, London (проза)
  • 1916 Certain Noble Plays of Japan: From the Manuscripts of Ernest Fenollosa, chosen and finished by Ezra Pound, with an introduction by William Butler Yeats.
  • 1916 Ernest Fenollosa, Ezra Pound: „Noh“, or, Accomplishment: A Study of the Classical Stage of Japan. Macmillan, London,
  • 1916 Lustra. Elkin Mathews, London (стихотворения).
  • 1917 Twelve Dialogues of Fontenelle (преводи)
  • 1917 Lustra Knopf, New York. (стихотворения). With a version of the first Three Cantos (Poetry, vol. 10, nos. 3, June 1917, 4, July 1917, 5, August 1917).
  • 1918: Pavannes and Divisions. Knopf, New York (проза)
  • 1918 Quia Pauper Amavi. Egoist Press, London (стихотворения)
  • 1919 The Fourth Canto. Ovid Press, London (поема)
Инициал S от стр. 27 на първото издание на Hugh Selwyn Mauberley, 1920 г.
  • 1920 Hugh Selwyn Mauberley. Ovid Press, London (поема)
  • 1920 Umbra. Elkin Mathews, London, (стихотворения и преводи)
  • 1920 Instigations of Ezra Pound: Together with an Essay on the Chinese Written Character as a Medium for Poetry, by Ernest Fenollosa. Boni & Liveright (проза).
  • 1921 Poems, 1918 – 1921. Boni & Liveright, New York (стихотворения)
  • 1922 Remy de Gourmount: The Natural Philosophy of Love. Boni & Liveright, New York (превод)
  • 1923 Indiscretions, or, Une revue des deux mondes. Three Mountains Press, Paris.
  • 1924 Antheil and the Treatise on Harmony. Paris (есета). As: William Atheling.
  • 1925 A Draft of XVI Cantos. Three Mountains Press, Paris. The first collection of The Cantos.
  • 1926 Personae: The Collected Poems of Ezra Pound. Boni & Liveright, New York
  • 1928 A Draft of the Cantos 17 – 27. John Rodker, London.
  • 1928 Selected Poems, edited and with an introduction by T. S. Eliot. Faber & Gwyer, London
  • 1928 Confucius: Ta Hio: The Great Learning, newly rendered into the American language. University of Washington Bookstore (Glenn Hughes) (превод)
  • 1930 A Draft of XXX Cantos. Nancy Cunard's Hours Press, Paris (поеми)
  • 1930 Imaginary Letters. Black Sun Press, Paris. Eight essays from the Little Review, 1917 – 18.
  • 1931 How to Read. Harmsworth (есета)
  • 1933 ABC of Economics. Faber, London (есета)
  • 1934 Eleven New Cantos: XXXI-XLI. Farrar & Rinehart, New York (стихотворения)
  • 1934 Homage to Sextus Propertius. Faber, London (стихотворения)
  • 1934 ABC of Reading. Yale University Press (есета)
  • 1935 Alfred Venison's Poems: Social Credit Themes by the Poet of Titchfield Street. Stanley Nott, Pamphlets on the New Economics, No. 9, London (есета)
  • 1935 Jefferson and/or Mussolini. Stanley Nott, London, Liveright, 1936 (есета)
  • 1935 Make It New. London (есета)
  • 1935 Social Credit. An Impact. London, (есета). Repr.: Peter Russell, Money Pamphlets by Pound, no. 5, London 1951.
  • 1936 Ernest Fenollosa: The Chinese Written Character as a Medium for Poetry. Stanley Nott, London 1936. An Ars Poetica With Foreword and Notes by Ezra Pound.
  • 1937 The Fifth Decade of Cantos. Farrar & Rinehart, New York (стихотворения)
  • 1937 Polite Essays. Faber, London (есета)
  • 1937 Confucius: Digest of the Analects, edited and published by Giovanni Scheiwiller (преводи)
  • 1938 Culture. New Directions. New edition: Guide to Kulchur, New Directions, 1952
  • 1939 What Is Money For?. Greater Britain Publications, (essays). Money Pamphlets by Pound, no. 3, Peter Russell, London
  • 1940 Cantos LXII-LXXI. New Directions, New York (John Adams Cantos 62 – 71).
  • 1942 Carta da Visita di Ezra Pound. Edizioni di lettere d'oggi. Rome. English translation, by John Drummond: A Visiting Card, Money Pamphlets by Pound, no. 4, Peter Russell, London, 1952 (есета)
  • 1944 L'America, Roosevelt e le cause della guerra presente. Casa editrice della edizioni popolari, Venice. English translation, by John Drummond: America, Roosevelt and the Causes of the Present War, Money Pamphlets by Pound, no. 6, Peter Russell, London 1951
  • 1944 Introduzione alla Natura Economica degli S.U.A.. Casa editrice della edizioni popolari. Venice. English translation An Introduction to the Economic Nature of the United States, by Carmine Amore. Repr.: Peter Russell, Money Pamphlets by Pound, London 1950 (есе)
  • 1944 Orientamini. Casa editrice dalla edizioni popolari. Venice (проза)
  • 1944 Oro et lavoro: alla memoria di Aurelio Baisi. Moderna, Rapallo. English translation: Gold and Work, Money Pamphlets by Pound, no. 2, Peter Russell, London 1952 (есета)
  • 1948 If This Be Treason. Siena: privately printed for Olga Rudge by Tip Nuova (original drafts of six of Pound's Rome radio broadcasts)
  • 1948 The Pisan Cantos. New Directions, (Cantos 74 – 84)
  • 1948 The Cantos of Ezra Pound (includes The Pisan Cantos). New Directions (поеми)
  • 1949 Elektra (started in 1949, first performed 1987), a play by Ezra Pound and Rudd Fleming
  • 1948 The Pisan Cantos. New Directions, New York.
  • 1950 Seventy Cantos. Faber, London.
  • 1950 Patria Mia. R. F. Seymour, Chicago Reworked New Age articles, 1912, '13 (Orage)
  • 1951 Confucius: The Great Digest; The Unwobbling Pivot. New Directions (превод)
  • 1951 Confucius: Analects (John) Kaspar & (David) Horton, Square $ Series, New York (превод)
  • 1954 The Classic Anthology Defined by Confucius. Harvard University Press (преводи)
  • 1954 Lavoro ed Usura. All'insegna del pesce d'oro. Milan (есета)
  • 1955 Section: Rock-Drill, 85 – 95 de los Cantares. All'insegna del pesce d'oro, Milan (стихотворения)
  • 1956 Sophocles: The Women of Trachis. A Version by Ezra Pound. Neville Spearman, London (превод)
  • 1957 Brancusi. Milan (есе)
  • 1959 Thrones: 96 – 109 de los Cantares. New Directions (стихотворения)
  • 1968 Drafts and Fragments: Cantos CX-CXVII. New Directions (стихотворения)
Издания на български

Източници

  1. Mark Brown. Enthusiasts mark centenary of modern poetry // The Guardian, 25 март 2009. Посетен на 30 октомври 2013. (на английски)
  2. Books: Unpegged Pound, Time, 20 март 1933, посетен на 30 октомври 2013 г.
  3. Bruccoli, Matthew and Baughman, Judith. (2006). „Hemingway and the Mechanism of Fame“. Columbia, NC: University of South Carolina Press. ISBN 978-1-57003-599-9, стр. 25.

Външни препратки