Метаданни
Данни
- Серия
- Криминален инспектор Юна Лина (4)
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Sandmannen, 2012 (Пълни авторски права)
- Превод от шведски
- Антоанета Дончева-Стаматова, 2019 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,1 (× 7 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
Издание:
Автор: Ларш Кеплер
Заглавие: Пясъчния човек
Преводач: Антоанета Дончева-Стаматова
Година на превод: 2019
Език, от който е преведено: английски
Издание: първо
Издател: Enthusiast
Град на издателя: София
Година на издаване: 2019
Тип: роман (не е указано)
Националност: шведска
Печатница: Алианс Принт
Излязла от печат: 24.06.2019 г.
Отговорен редактор: Мария Чунчева
Редактор: Райчо Ангелов
Коректор: Людмила Стефанова
ISBN: 978-619-164-299-1
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/11463
История
- — Добавяне
169
Утрото още не е настъпило, когато Сага пристига пред имението. Свети само един прозорец на приземния етаж.
Тя тръгва по алеята и потреперва от студ. Снегът е гладък и девствен, над полята се стеле мрак. В нощното небе не се виждат никакви звезди. Единственият звук идва откъм бързеите на близката река.
Когато приближава към къщата, забелязва мъж, седнал на кухненската маса с гръб към прозореца. До него се вижда книга и голяма порцеланова чаша, от която той бавно отпива, и я връща на мястото й.
Сага продължава към голямото стълбище на главния вход и натиска звънеца. Отваря й мъжът, когото беше видяла в кухнята.
Това е Рейдар Фрост. Облечен е в долнище на пижама на ивици и бяла тениска. Наболата бяла брада издава, че не се е бръснал от няколко дена.
— Здравейте! — казва тя. — Казвам се Сага Бауер и работя за Службата за сигурност.
— Заповядайте! — кани я той.
Тя прекрачва в слабо осветеното фоайе с широката стълба, а Рейдар отстъпва уплашено назад.
— Не! Не и Фелисия! Не…
— Намерихме я! — вдига успокоително ръка Сага. — Жива е и ще се оправи.
— Аз… аз трябва да…
— В момента е много болна. Легионерска болест — продължава Сага. — Но ще се възстанови.
— Ще се възстанови значи — повтаря Рейдар. — Трябва да отида! Трябва да я видя!
— В седем часа ще я преместят от реанимацията в Отделението по инфекциозни болести.
Той я поглежда със сълзи в очите и прошепва:
— В такъв случай ще имам време да се облека и да събудя Микаел.
Сага тръгва след него към кухнята. Лампата на тавана хвърля меки отблясъци върху масата.
Радиото е включено и от него се носи тиха мелодия на пиано.
— Опитвахме се да се свържем с вас — казва тя. — Но телефонът ви…
— Грешката е моя — отвръща Рейдар, като трие сълзите от бузите си. — Вечер започнах да изключвам телефона. Звънят какви ли не откачалници… уж със сведения… хора, които…
— Разбирам — прекъсва го деликатно Сага.
— Значи Фелисия е жива — изрича предпазливо Рейдар.
— Да — кимва гостенката му.
Лицето му отново се сгърчва и той я поглежда със зачервени от плач очи. Като че ли пак се кани да я попита, но накрая само поклаща глава и си поема дълбоко дъх. Вдига голяма кана с кафе от черната печка и налива чаша за Сага.
— Малко топло мляко към кафето? — пита.
— Не, благодаря! — кимва тя и поема подадената й чаша.
— Трябва да събудя Микаел и да му кажа.
И той тръгва към фоайето, но внезапно спира, обръща се към нея и пита:
— Трябва да знам! Хванахте ли го? Пясъчния човек! Онзи, когото Микаел нарича…
— И той, и Юрек Валтер са мъртви — отговаря Сага. — Били са братя близнаци.
— Братя близнаци ли?
— Да. Работили са заедно и…
Лампата внезапно угасва, радиото спира. В кухнята става тъмно като в рог и много тихо.
— Късо съединение — промърморва Рейдар, докато пробва ключа за лампата. — Нищо. В шкафа имам свещи.
— Фелисия е била затворена в стар противоядрен бункер — обяснява му Сага.
Когато очите им свикват с тъмнината, блясъкът на снега отвън сякаш изведнъж изпълва кухнята и Сага вижда как Рейдар си проправя с опипване път към голям шкаф.
— Къде е бил този бункер? — пита писателят.
Чува се трополене, когато той отваря едно чекмедже и започва да рови в него.
— В стара кариера край Ротебро — отговаря Сага.
А после го вижда как спира замислено и прави крачка назад.
— Но това е моето родно място! — възкликва. — И там наистина имаше едни близнаци! Играехме заедно, когато бяхме малки. Възможно ли е… възможно ли е да са били Юрек Валтер и брат му? Не помня имената им. Но защо, защо някой…
— Не съм сигурна, че изобщо ще открием отговорите — отбелязва тя.
Рейдар намира кибрит и пали свещта, която е извадил от чекмеджето. После казва:
— Когато бях малък, живеехме доста близо до кариерата. Близнаците бяха с около година по-големи от мен. Един ден, докато си ловях риба в рекичката, вливаща се в близкото езеро, ги видях да седят в тревата точно зад мен. Така се запознахме.
Вади празна бутилка от вино изпод мивката, пъхва свещта в гърлото й и я поставя на масата.
— Бяха малко странни. Но започнахме да играем и веднъж ме поканиха в къщата си. Помня, че беше пролет и ме почерпиха с ябълка.
Прозорците, през които се вижда снегът навън, изведнъж притъмняват от светлината на свещта.
— Водеха ме в каменоломната — продължава Рейдар. — Влизането беше забранено, разбира се, но те бяха открили дупка в оградата и след като ми я показаха, започнахме всяка вечер да се срещаме там и да играем. Беше много интересно. Тичахме нагоре по купчините чакъл, после се спускахме по пясъка…
И внезапно млъква.
— Какво искахте да кажете? — подканя го Сага.
— Не бях мислил за това много отдавна. Но сега се сещам, че една вечер ги чух да си шепнат нещо един на друг, а после просто изчезнаха. Отидох да се пързалям сам с намерението после да ида да ги потърся, когато внезапно изскочи началникът на смените. Сграбчи ме и започна да крещи… нали се сещате? Че ще каже на родителите ми и други такива неща. И аз се уплаших. Казах му, че не знам за забраната за влизане в кариерата и че тук са ме довели да играем едни момчета. Той ме попита кои са тези момчета и аз му посочих тяхната къща.
Рейдар вади втора свещ от чекмеджето и я пали от първата. Светлината от пламъка отскача от стените и тавана. Кухнята се изпълва с аромат на восък.
— От онзи момент нататък никога повече не видях близнаците — завършва той и хванал свещта в ръка, излиза от кухнята, за да събуди Микаел.