Метаданни
Данни
- Година
- 2017 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
-
- Няма
- Характеристика
- Оценка
- няма
- Вашата оценка:
История
- — Добавяне
Трите вещици
Сънят: Бях тръгнала към бутките за плод и зеленчук. На покрива имаше три вещици. Те бяха облечени в лилаво и едната имаше метла, втората близалка, а третата бонбон. Те се засмяха зловещо и аз се събудих.
В книгата на Катерина Павурджиева за „Анорексията и секса“ авторката започва с два въпроса:
Защо майките на заболелите са именно такива, каквито са?
Защо се разболяват все по-млади момичета?
Преди да подготвя лекцията, прочетох отново тази малка, но много ценна книга за момичетата анорексички. Вътре се поставят изключително важни въпроси, а началото й стана отправна точка за сегашната ми работа. Цитирам: „Тази книга е посветена на моята майка — жената, която така и не успя да ме научи какво е да си жена. Тя е посветена на всички онези, които се отричат или имат намерение да се отрекат от женската си същност.“
Образът на вещицата
Вещицата е мъдра, знаеща жена — жена, която плаши и жените, и мъжете с познанието и независимия си начин на живот. Едва ли е останал някой, който да не знае, че наименованието произхожда от „вещ“, знаещ, препатил човек, човек, на който му се отдава нещо.
От друга страна лилавото е изразител на творческата сила, обединява импулсивната победоносност на червеното в съчетание с меката отстъпчивост на синьото. Изключително женствен цвят, който навява мисли за мистично единение на разединените същности. Към това единение ме наведоха и вещите, които носят вещиците. Едната от тях носи метла — и тя е поставена на първо място в изброяването. Метлата е важен атрибут в света на женското и никога в света на мъжкото. Чрез нея се осъществяват пречиствания в много традиции — прелива се вода през метлата, премита се къщата, понякога метлата се е оставяла в стаята на бебето, за да го пази, докато всички са на работа, а от друга страна метлата е основно превозно средство на вещиците. Те имат нужда от нея, за да се движат напред. Тя може да лети и често притежава вълшебни, очистителни, лечебни свойства. Това е вещата вещица, тъй да се каже, водачът, защото опитността, магическата сила и вещината са тези, които ще водят парада на женствеността.
Следващата носи близалка и това е толкова странно, че никъде не открих такова съчетание освен в магазините за близалки, където има и такива във формата на вещици. Близалки обичат малките деца. Близането помага за бавното зарастване на раните, както е при много животни, а често успокоява и носи наслада, за което могат да свидетелстват стотиците му значения в сексуален контекст. То често служи и като средство за с-ближаване, както посочва и лексикалния разбор на думата, това е животинската целувка или животинското „здравей“. Близалката за мен е символ на скрепяване на двата основни аспекта от женствеността — този, който представлява метлата и този, който представлява бонбона. Именно затова втората вещица стои по средата, за да с-ближи иначе тъй различните аспекти в женското несъзнавано.
Третата вещица носи бонбон. Бонбоните в нашата култура се приемат като награда и те често са любимото лакомство за децата. С тях се черпим, когато имаме хубав повод, но и с тях се черпим когато споменаваме мъртвите. Дали бонбонът на третата вещица е сладък или горчив, това може да стане ясно едва след години, когато самата Мария вече може да оцени напредването в проявленията на собствената си женственост и този въпрос е поставен още в неуточнението за вкуса на бонбона. Зависи как ще се прояви женската вещина, как ще се случи скрепването и тогава вече ще стане ясно дали плодовете ще са сладки или не. Но е факт, че на този етап появата на бонбона изразява по-скоро и преди всичко насладата. Мария обожава бонбони и за нея те са най-сладкото от сладките неща.
В този сън, подобно на съня с чудовищата, архетипните гости са трима, но за разлика от първия сън, те са жени. Чудовищата нямаха пол за Мария, но вещиците имат. Троичната женственост тук известява цялостността на женствеността с всички нейни аспекти — този на вещата старица, на наивната девственица, която обаче и осигурява прехода, и на женския принцип да се ръководим от онова, което ни носи наслада.
Трите вещици се засмиват зловещо — ярко подсещане за това, че женствеността може да прояви както положителните си, така и отрицателните си черти. Вещиците сякаш готвят нещо, нещо, което ще промени всичко и всички. Зловещата усмивка в крайна сметка навява мисли за регрес, връщане назад, опасност.
Мария прави прекъсване в дневника си от три години. След това продължава, като започва със следния сън: