Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Година
- 1999 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
- Характеристика
- Оценка
- 4 (× 2 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, корекция и форматиране
- debora (2022)
Издание:
Автор: Светослав Славчев
Заглавие: Очите на мрака
Издание: първо
Издател: Аргус
Град на издателя: София
Година на издаване: 1999
Тип: роман
Националност: българска
Печатница: „Инвестпрес“ АД — София
Редактор: Емануел Икономов
Художник: Димитър Стоянов — Димо
Коректор: Кремена Бойнова
ISBN: 954-570-055-6
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/9116
История
- — Добавяне
14
Разговарям по видеофона с Тони. Обяснявам й, че съм хънтър, но едновременно с това — и главен инквизитор на Севиля и имам много работа по издирването на еретици. Тя се смее и ме гледа влюбено със сивите си очи, макар да съм инквизитор, ала видеофонът дава сигнал. Не мога да разбера как така разговарям и той сигнализира, защото е невъзможно, пък и Тони не го чува, обаче щом става, значи е възможно.
И се събуждам. От видеофона идва мелодичният му сигнал. Някому съм потребен, по дяволите!
Ужасно мразя сутрин да ме събуждат така. Но какво да се прави, това е едно от неудобствата на професията ми. Надигам се с пухтене, включвам апарата и на резедавия му екран се появява непознат за мен мъж. Той има ъгловато лице, украсено с малки тъмни мустачки и още по-тъмни очи, които гледат сякаш някъде зад гърба ми. Никога не съм го виждал.
— Кирил Янев? — пита мъжът. Гласът му не ми харесва. Има арогантна нотка в него, като у полицай.
— А вие кой сте? — отговарям със същата нотка.
— Старши инспектор от криминалната полиция Тенев. Трябва да разговарям с вас!
Ама той наистина бил полицай!
— Първо се легитимирайте! — заявявам аз. — И после ще видим!
Този Тенев явно не е свикнал да му отвръщат така. Тъмните очи се присвиват леко. Вади от джоба си полицейската карта, разтваря я и я поднася към екрана.
— По-близо! — казвам. — Трябва да прочета името!
Не знам защо се държа така заядливо. Обаче ченгета от подобен род ми ходят по нервите с техните безцеремонни „трябва“. Защо да трябва? Сигурно е свикнал да разговаря само с дребни мошеници и проститутки. Няма да мине.
Чета: „Лазар Тенев, старши инспектор.“
— Добре. За какво желаете да разговаряме?
— Не по видеофона — парира Тенев. — Налага се да дойдете тук!
Пак императивното „налага се“.
— Ще дойда, ако сметна за нужно! — изтърсвам аз абсолютно предизвикателно. — И къде е това „тук“?
Тенев замълчава и ме разглежда с любопитство — като че съм рядък вид пеперуда. И внезапно сменя тона:
— Вижте… Мисля, че не започнахме добре разговора! Обаждам ви се от пансион „Форум“. И ви моля да дойдете, защото е изчезнала Надежда Рашева!
Сега вече аз замълчавам. После се навеждам към екрана.
— Как така… изчезнала? — питам и съзнавам, че питам глупаво. Тенев поклаща глава.
— Не се е прибрала трета нощ. Има и някои други обстоятелства… Видях тук записан вашия код. Желаете ли да дойдете?
— Веднага.
Изключвам видеофона и започвам бързо да се обличам. Значи Рашева. И явно тя ненапразно се боеше и ме предупреждаваше.
Но само трета нощ. Не е минало много време, нали? Може просто да е отишла някъде, толкова възможности съществуват! Заминала е при приятелка в провинцията. Или е в някоя мъжка квартира и е останала там, не се е обадила никому. Излязла е след срещата онази вечер с мен и така…
Това са напразни успокоения, чувствам го. Начинът, по който говореше с мен, настояването да й се обадя, което повтори. Боеше се. И блокчето, което ми даде така скрито, сякаш предугаждаше, че не може да го опази!
С Рашева се е случило нещо лошо.
Излизам вън, за няколко минути съм на булеварда и вдигам ръка за такси.
Тенев ме очаква в хола на „Форум“. Виждам го още щом влизам, той идва насреща ми и кимва към едно от креслата.
— Ще позволите ли, господин Янев, няколко въпроса?
Сядам. Моля!
— Кога видяхте за последен път Надежда Рашева?
— Преди два дена вечерта. Тогава се запознах с нея.
— По какъв повод се видяхте?
— Покани ме на разговор. Във връзка с една моя статия.
— По-точно, по-точно, господин Янев! Каква статия?
У мен отново изплува глухо раздразнение. Вярно, че е полицай и не е свикнал на изисканост, но мразя да ме разпитват така!
— Статия за безследно изчезнали хора. Готвя я за една редакция.
— Кои са тези безследно изчезнали, за които говорихте?
— Не „тези“, а „той“. Нарича се Павел Галов.
— Дайте ми адреса и кода на видеофона!
Мен вече окончателно ме хващат дяволите. Дразни ме всичко у този човек. И маниерите му, и арогантността му, дори и малките мустачки, които се движат нагоре-надолу.
— Не съм длъжен, инспектор Тенев! Можете да си ги вземете от вашия отдел!
— Ще ви задържа за отказ да ми сътрудничите при разкриване на престъпление!
— Само опитайте! — изправям се аз. — Скъпо ще ви излезе! И откъде знаете, че има престъпление?
Тенев вече ме гледа с явна неприязън, мустачките му играят. Сега забелязвам още, че ушите му са мънички и прилепнали към главата. Значи е бил и боксьорче!
А тонът пак изведнъж се променя:
— Моля ви, не бива така! Просто са ни нужни вашите показания! Седнете, моля!
Сядам, ала вътре в мен всичко кипи. Проклет полицай!
— Позволете, какво ви каза Рашева за този Галов?
— Че навярно е бил шантажиран от някакви хора. Не ми обясни какви и за какво. И ме предупреди да не се бъркам в този случай, защото ще загазя!
— Защо? Защо вие ще загазите?
— Защото от случая се интересува някаква организация.
— По-подробно за тази организация?
— Нищо. Това беше.
Лазар Тенев мълчи, погледът му минава по стените, по креслата и отново спира върху мен.
— Рашева даде ли ви нещо?
Трябва да кажа „да“, но произнасям друго:
— Не. Какво да ми даде?
— Някакъв предмет.
— Не. Нищо. Пихме по едно питие и толкоз.
Не съзнавам защо говоря така. Това обаче е рефлекс у мен. Когато нещо не ми харесва, веднага да казвам „не“, пък после да размислям. И никога не съм сбъркал. А Тенев решително не ми харесва! Откъде той подозира за онова кристално блокче, за да пита с такава сигурност?
— Добре — заключава той. — Засега толкова. Ако се наложи, ще ви потърся пак. Ще пътувате ли някъде?
— Зависи. Какво има още да изясняваме?
Тенев не ми отговаря. Цялата му наперена стойка, която демонстрира, трябва да ми внуши, че въпросите задава той, а не аз. Време е окончателно да се скараме. Карал съм се с полицаи и не ми е за пръв път.
— Сега пък аз ще ви задам няколко въпроса! — заявявам. — Като журналист. Можете да не ми отговаряте, но и това ще влезе в репортажа ми!
При последните думи вадя моята миникамера и я насочвам към лицето му. Реакцията е мигновена.
— Не ви разрешавам! В интерес на следствието! — с дланта си той закрива обектива. После се обръща и бързо излиза от хола. А аз тържествуващо го снимам в гръб как напуска полесражението. Бил съм свидетел на подобни реакции, така че не ме учудва.
Но и изчезването на Рашева не мога да оставя така. В дъното са хората на „господин зеро“, в туй не се съмнявам. Може вече ужасно да досаждам на моя познат полковник, ала трябва да говоря с него веднага!
Което и тръгвам да правя. Още на входа обаче удрям на камък, полковникът е „на обект“, както ме осведомява постът. Стоя така известно време нерешително и случайно забелязвам, че се готви да влезе в полицията един от помощниците на полковника — млад, стегнат капитан, който ме е виждал при началника си.
Спирам го и му обяснявам, че е много важно да ме свърже с криминалния отдел, с началника на старши инспектор Тенев. Поне да получа някои данни. В края на краищата с разследването на безследно изчезналите върша и тяхна работа!
Капитанът се съгласява. Качваме се в кабинета му, той говори с някого по видеофона и се обръща към мен:
— Кое име казахте? Кой инспектор?
— Лазар Тенев. Старши инспектор.
— Такъв инспектор в София няма. Нещо сте се заблудили.
— По изчезването на Надежда Рашева… от пансион „Форум“! — казвам несигурно. Вече ми е ясно какъв наивник съм!
— Не е регистрирано такова изчезване. Мисля, че някой се е пошегувал с вас!
Благодаря и си тръгвам. Значи, изиграха ме. И няма защо да се мисля за много умен, щом като могат така да ме подведат. Интуицията неслучайно се обаждаше през цялото време, докато говорех с Тенев. И неслучайно ме предупреди да скрия, че съм получил онова кристално блокче. Този Тенев — разбира се, това не е името му — търсеше всъщност блокчето.
И сега интуицията се обажда. Трябва да направя нещо, не мога да си отида така. Какво трябва да извърша?
Спирам в коридора до асансьора и се връщам. Капитанът е още в кабинета си.
— Не се е пошегувал! — казвам.
— Извинете, кой?
— Не се е пошегувал с мен онзи, който се представи за инспектор. Надежда Рашева наистина е изчезнала. Отвлекли са я.
Капитанът вдига рамене.
— Това е само ваше предположение. Не е подкрепено с нищо.
— С какво трябва да се подкрепи? С трупа й? И тогава да започнете да действате?
— Е-е… — проточва капитанът, — вие пък така… За да извършим проверка, трябва да има официално заявление за изчезването й.
— Тогава ще го имате. Още сега.
Че съм му безкрайно досаден, разбирам по лицето му. Но той не може да ме изпъди, журналист не се изпъжда току-така.
— Можете да включите вашия видеокомпютър. Ще направя официално заявление. И ще нося отговорност, ако е невярно.
Капитанът решава, че най-добрият начин да се отърве от мен, е да се съгласи. Пресяга се, сензорите на видеокомпютъра на бюрото му затрептяват с рубинени очи.
И аз започвам. Разказвам как съм разговарял с Надежда Рашева, за нейните страхове и предупреждения. Скривам, разбира се, получаването на кристалното блокче — не зная този запис у кого ще попадне. После разказвам днешната история с псевдоинспектора, като не пропускам да го опиша подробно — до мустачките му и сплесканите уши. Завършвам със заявлението, че по мое мнение Надежда Рашева е отвлечена от престъпна група. Моля това да се провери.
— Добре, ще проверим! — въздъхва капитанът и изключва видеокомпютъра. — И този инспектор, само да ми падне!
Сега вече си тръгвам истински. Излизам от полицейското управление и се мъча да измисля някакво място, където да мога да седна спокойно и да се занимая с кристалното блокче. Трябва да проумея за какво служи, защото около него има важна загадка. Рашева може би знаеше каква е, но не искаше да ми я каже. А сега вече и не може.
Къде наистина да се приютя за час или два? Забавям крачките си, проблясва ми едно решение. Редакцията. Най-доброто място, там винаги ще ми отделят някое свободно бюро. И винаги цари такава бъркотия, че никой няма да се интересува от мен.
Това и правя. Мъчението с метроекспреса е десет минути, затова пък сварвам редакцията точно в такава нервност и сутрешно напрежение, както предполагах. Никой не се интересува от моята личност на талантлив журналист. Сам си намирам празно бюро в една крайна стая, сам си включвам компютъра, като че ще работя нещо важно и бързо, и придавам на лицето си най-заетия вид, който мога да измисля. Междувременно вадя кристалното блокче от чантата си и го полагам на бюрото.
Псевдоинспекторът направи грешка. Той се мислеше за прекалено хитър и пропусна да провери чантата ми. Не можеше и да предположи, че ще нося това нещо у себе си, а няма да го скрия. Сега сигурно хората на „господин зеро“ проверяват моята мансарда сантиметър по сантиметър. И са достатъчно ядосани.
Блокчето лежи пред мен. Взирам се в него, обръщам го внимателно. Четири вдлъбнатини от едната широка страна, четири — от противната. И две по-широки вдлъбнатини, които не бях видял, една до друга върху третата широка страна. Общо десет вдлъбнатини.
Всички те служат за нещо. Защо са десет и защо са разположени така?
Въртя блокчето между пръстите си. Моята дарба да намирам скрити предмети тук е безполезна. Няма нищо скрито, всичко е пред очите ми. Десет.
Но десет са и пръстите ми.
Виж, това е идея! Поставям блокчето върху бюрото, оглеждам го пак. Да, вдлъбнатините са направени, сякаш за да бъдат поставени върху тях пръстите. Четири от едната страна, четири от другата, палците на двете ръце — върху третата.
Правя го. И веднага усещам, че по върховете на пръстите ми протича напрежение и блокчето започва леко да се загрява.
Чувам шум — много странен шум. Той като че не идва до ушите ми, а е вътре в мен, като някакъв вътрешен звук.
Озъртам се. Стаята е празна, хората кой знае къде са се запилели и ще бъда сам.
А шумът наистина е в мен, чувам го. Стискам с пръсти вдлъбнатините по-здраво. И се появява образ. Той също не е вън, ами е вътре в мен. Сякаш сънувам наяве. Виждам стаята, бюрото, разпилените книги по него и едновременно виждам друго — стаята на Галов. Като че гледам двоен филм.
И като че съм седнал на неговото бюро, насреща е онзи разкошен тапет с алпийската поляна и суровия връх. Пред мен, на бюрото на Галов, лежи това блокче, стиснато от моите ръце.
Не, те са чужди ръце! Боже мой! Погледът ми се плъзва встрани и надолу. Дрехите не са моите, обувките — също. Това са дрехите и обувките на Павел Галов!
Аз съм Галов, аз съм в неговото съзнание! Гледам през неговите очи, неговите сетива са мои! Господи!
Страх ме е, но не пускам блокчето, стискам го конвулсивно.
И мислите на Галов започват да звучат в моето съзнание.