Неделчо Неделчев
Викинги и скрелинги в Америка (5) (Откритията на викингите и контактите между европейската и индианските култури през XI–XV век)

Към текста

Метаданни

Данни

Включено в книгата
Година
(Пълни авторски права)
Форма
Научен текст
Жанр
Характеристика
Оценка
5 (× 1 глас)

Информация

Сканиране, разпознаване и корекция
elemagan (2013 г.)

Издание:

Неделчо Неделчев. Викинги и скрелинги в Америка

Българска, първо издание

Редактор: Диана Вацова

Оформление: Нейко Генчев

Рецензент: проф. д-р Йордан Николов

ИК „Фабер“, 1999 г.

Предпечатна подготовка: Фабер — В. Търново

ISBN: 954–9541–40–1

История

  1. — Добавяне

Викингски кораби в индианска хроника

Историческата хроника на американските индианци, на делаварите — Валламолум, т.е. „Червеният списък“, съобщава за събития от времето на изначалния воден хаос в далечното начало на света до около 1600 или 1625 г. от н.е. В тази историческо-легендарна хроника началото на света е обяснено като проява на Великия дух, но следващите етапи от развитието на племето придобиват все повече реализъм, за да се превърнат в най-сериозна традиция с историческо-хроникален характер. Прекъсването на историческата памет на делаварите със събития от началото на XVII век, с фиксираната поява на европейските колонисти от север и от юг спрямо техните земи е сигурен ориентир във времето и в историческото съдържание на явлението: „Белите хора, идващи от север и юг. Дружески настроени, с велики вещи (кораби — б.а. Н. Н.), кои са те?“[1] Необходимостта от историческа памет била осъзната от индианците и те допълнили хроникалните си спомени със съответно продължение, от което до нас е достигнал известният „Фрагмент от историята на линапи (делаварите — бел. авт. Н. Н.) от около 1600 г., когато завършва Валламолум“ в превод на Дж. Бърнс.[2] Уникалната историческа традиция на този индиански народ според мен е запазила и сведения за пътешествията на викингите далеч на юг от досега предполагаемите страни с най-южна точка Винланд, около п-в Нова Шотландия, залива Мен или по-северния о. Нюфаундленд.[3]

Съобщения за съвместна викингско-индианска или казано с езика на норманите — норманско-скрелингска история съдържат редица европейски и индиански съчинения, които до този момент са останали извън полезрението на изследователите. Тези исторически сведения, които представляват национална история и на днешните граждани на САЩ и Канада, и на Норвегия, Швеция, Исландия и Дания остават учудващо неизследвани. А съдържащите се в тях сведения позволяват според мен историята на Северна Америка от Гренландия до Мексиканския залив, южно от р. Рио Гранде, да бъде написана отново, заедно с историята на най-древно Мексико.[4]

Във Валламолум съобщението за прииждащи от север и юг бели хора с кораби е съпроводено с въпроса „кои са те?“. Очевидно индианците са имали вече известна представа за многобройните народности на белите хора, тъй като европейците се споменават за втори път в хрониката. Първото съобщение за европейци е от далеч по-ранно време, разделено от последните събития с управлението на тринадесет вожда[5] и гласи: „Белите хора, които излязоха от източните води“.[6] Първото съобщение за европейци не е съпроводено с въпрос „кои са те?“, и подсказва, че с течение на времето делаварите са съумели да си представят света на белите хора като сложна и разнолика общност. Но първите контакти очевидно с еднородно население оставили специфични следи в културата на индианците, които по-късно били използвани като символи за означаване на следколумбовите европейци. Тези символи или пиктограми, известни като „велики вещи“, съдържат информация от доколумбовите времена на викингите (фиг. 18 и 19).

По-ранното съобщение е съпроводено с пиктограма, която изобразява кораб с мачта. На върха на мачтата е поставен кръст. Под кръста е изобразен кръг с точка, под него правоъгълно платно, под него палубна надстройка и корпус на кораба. Мачтата се проследява между кръста и палубата между формите на кръга с точка, платното и палубната надстройка. Бордът на кораба е представен по-висок от изобразяваните в същата хроника индиански лодки. Задната част на кораба е представена с триъгълник, който е еднакъв с триъгълниците, поставяни в задната част на индианските канута и в никакъв случай не може да бъде интерпретирана като кърма (фиг. 15, 16, 17, 18, 19). По-скоро триъгълникът символизира посоката на движение, дори и като схематичен план на плавателен съд, видян отгоре. Във всеки случай на мен не са ми известни модели на кану или друг индиански плавателен съд с подобна форма. Очевидно „великата вещ“ се различава конструктивно от корабите, с които плуват следколумбовите европейци от Испания, Португалия, Франция, Англия, Холандия, Дания и др. морски държави, през последните години на XV в. и през следващия XVI в.

vikingi_i_skrelingi_v_amerika_korab_piktograma_1.pngФиг. 15
vikingi_i_skrelingi_v_amerika_korab_piktograma_2.pngФиг. 16
vikingi_i_skrelingi_v_amerika_korab_piktograma_3.pngФиг. 17
vikingi_i_skrelingi_v_amerika_korab_piktograma_4.pngФиг. 18
vikingi_i_skrelingi_v_amerika_korab_piktograma_5.pngФиг. 19

Второто съобщение в индианската хроника е съпроводено с пиктограма, която изобразява отново кораб с кръст на върха на мачтата. Под него е представено правоъгълно платно с точка в средата. Под него е изобразена правоъгълна палубна надстройка. Следва корпус с по-голяма височина от тази на индианските лодки с характерна и за индианските канута задна част, и с гребла.[7] Греблата са изцяло нов елемент, непознат в индианската иконографско-пиктографска практика на Валламолум и с очевидно чужд произход, заедно с цялата „велика вещ“. Греблата са три на брой и са разположени на равни разстояния от носа до кърмата на кораба. Възможно ли е тези архаични елементи греблата да са от по-късно време? През XVII век китоловните кораби, които плували в северните води били снабдени с гребла, за да могат по-лесно да маневрират в опасни води със скални носове и остри скали или ледове.[8] Очевидно обаче тук в последните редове на този вариант на Валламолум не става дума за пристигащи от север и особено от юг китоловци, а за заселници, далеч на юг от северните морета, на юг и от днешния Ню Йорк.

Естествено възниква въпросът защо индианците не са предали в пиктографските си изображения модерен за онова време каравела или бриг. Архаичните елементи, които съставляват като изображения пиктограмите, позволяват друга интерпретация по времето на създаване на пиктограмите и в хода на тяхното развитие делаварите и останалите алгонкински племена не са виждали корабите на Великите географски открития, а по-древните нормански кораби. Самото название на корабите: „Огромни (велики) вещи“,[9] показва, че начинът на възприемане и пресъздаване на корабите е канонизиран в конкретно понятие с пиктографски израз. Това понятие е дотолкова утвърдено в пиктографията на делаварите, че служи за означаване и на по-късни от викингските кораби на европейците.

vikingi_i_skrelingi_v_amerika_korab_brig.pngФиг. 20. по Х. Лариш.

Пропорциите на корабите и главно съотношението между дължините на мачтите и дължината на палубата показва, че конструкциите са близки до конструкциите на корабите на викингите, при които мачтата е ревна по дължина на две трети от дължината на палубата. По-късните кораби на Италия, Англия, Франция, Португалия и Дания или Холандия имат мачти с дължина почти равна или по-голяма от дължината на самия кораб (фиг. 21, 22).

vikingi_i_skrelingi_v_amerika_korab_karavela_1.pngФиг. 21. по Д. Павлов.
vikingi_i_skrelingi_v_amerika_korabi_karaveli_2.pngФиг. 22. по И. П. Магидович.

Кръгът с точка под кръста на един от корабите би могъл да представлява наблюдателно, „гарваново гнездо“, но според мен е знак, отражение на традиционния за ранните викингски кораби кръг, който се поставя на мачтата, често в пресечната й точка с реята на единственото правоъгълно по форма платно (фиг. 23).

Надстройката — вероятно кабина или стопанско-жилищно съоръжение, е издигната над средната част на кораба там, където в сагите е посочено мястото на покритата с плат покъщнина. Вероятно в по-различните климатични и обществени условия в новите земи на Гренландия и Винланд и Маркланд на днешния американски материк корабите на европейските колонисти са претърпели самостоятелно развитие. Но тази надстройка очевидно не е уникално по характер явление за Скандинавия. Познати са изображения със стилизирани готическо-приказни форми на викингски кораби дракари със също готическа надстройка върху тях с формата на църква. Местоположението на надстройката е в средата на кораба, около мачтата. Това местоположение на надстройката не е типично за дълбоко газещите (с по-висока ватерлиния) кораби на по-късните европейски държави, а за по-ранните кораби на викингите и на други мореплаватели.

Изображението на викингския кораб с глава на дракон и готическа надстройка позволява да се допълни още един нормански елемент от схематично представения във Валламолум кораб на белите хора от източните води. Върху кръглия купол на готическата надстройка е поставен символ — кръг с точка,[10] също както и върху индианското изображение, а във вариант и върху второто индианско изображение, където вероятно са обединени символите на кръга с точка и на правоъгълното платно с точка в средата (фиг. 18, 19). Синкретизмът между християнско-езическата скандинавска митология и символика е естествен. Дори далеч след знаменателната за Скандинавия 1000-дна година на покръстването на Норвегия през XII–XIV век и по-късно били използвани дохристиянски символи и понятия като световната бездна Гинунгагап, като венеца на кораба на викингския крал Олаф (фиг. 23), като свръхестествените същества аси (ед.ч. — ас) и др.

vikingi_i_skrelingi_v_amerika_vikingski_korab_risunka_1.pngФиг. 23. по П. Жарнак.
vikingi_i_skrelingi_v_amerika_vikingski_korab_risunka_2.pngФиг. 24. по П. Жарнак.
vikingi_i_skrelingi_v_amerika_vikingski_korab_risunka_3.pngФиг. 25. по Д. Павлов.

Характерен признак за това, че видяните от делаварите кораби не принадлежат на колумбовата епоха, освен греблата и кръста на върха на мачтата, е и липсата на оръдейни люкове. Във Валламолум очевидно са представени като „велики вещи“ норманските дракари (дракони) и по-малки или по-големи кораби с технология и форма от предколумбовата епоха, тъй като:

1. Кръстът като символ по времето на Колумб и след него се поставя на знамена под върха на мачтата. Поне при презокеанските кораби от това време (XV–XVII в.) и по-късно не са ми познати.

2. Греблата като движители и уреди за висока маневреност се появяват през XVII век след зафиксираните събития от около 1600–1625 г. и са характерни за китоловните кораби, а не за корабите на новите заселници на Америка около и южно от Ню Йорк.

3. Липсата на оръжейни признаци — оръдейни люкове, при всички случаи не позволява по-късна датировка, поне след края на XV век.

4. Наличието на гребла във Валламолум при изобразяването на европейската „велика вещ“ свидетелства за ранно създаване на пиктографското писмо, в което кръстът и греблата движители не са нито индиански, нито европейски от следколумбовото време знаци и пиктограми.

5. Различните по форма пиктограми свидетелстват за поне два вида доколумбови европейски плавателни съдове, които са оставили не епизодични, а трайни представи у делаварите.

Известно е, че делаварите са население, което пристига от запад и югозапад, за да отседне в източните прибрежни територии на Атлантическия океан. Кога е станало това? Ако се приеме, че средната продължителност на управлението на един вожд при установяването на племето на една територия е около двадесет години, както това се вижда от „Фрагмент от историята на линапи…“,[11] тогава появата на делаварите при Атлантика може да се датира около 1300 г. От времето, в което за първи път се споменават белите хора, които излезли от източните води, до вторичното споменаване на бели хора, са управлявали според Валламолум четиринадесет вожда.[12] И тъй като индианският начин на живот предполага постоянна мобилност на големи територии, може да се счита, че след завършването на миграционния поход от далечния запад на изток, при Атлантика около и в територията на Патагония[13] делаварите водели немиграционен живот, т.е. уседнал живот. Този начин на живот в района на Великите езера и в „земята на сасофраса“ и в „крайбрежните води“[14] позволява да се приеме тезата за индиански уседнал живот между „земята на сасофраса“ (северноамериканското лаврово дърво — б.а. Н. Н.) или по-късната Пенсилвания и „крайбрежието на водите“, където били видяни белите хора от източните води.

По време на великата миграция от запад на изток делаварите очевидно са имали по-често сменяне на вождовете, иначе не биха забелязвали по-дълготрайното управление: „Светолюбецът премъдър стана вожд за дълго време“.[15] Това изключение позволява да се смята, че в хода на великата миграция от „първата земя“ не северозапад към „приливните води“ на Атлантика изборността на вождовете е твърде по-различна по време от изборността им в последната родна земя.

Вероятно делаварите са тръгнали към Източна Пенсилвания и п-в Делавар от югоизток, от земята на ирокезоезичното племе на живеещите около р. Тенеси чероки, т.е. от „земята на бизоните и пещерите“,[16] около XI–XII век. За съжаление управлението на около петдесетте вожда не може да се датира с точност, но именно през този период прави впечатление продължителното управление на вожда с име Светолюбец. Във всеки случай, около 1330 г., след като принудили ирокезите да напуснат част от източните си земи и след като предизвикали разпадане или упадък на по-ранната им конфедерация от X-XI в.,[17] алгонкините делавари се срещнали очевидно не само еднократно с норманите или викингите.

Присъствието на викингски кораби далеч на юг покрай атлантическото крайбрежие на днешните САЩ, не е случайно. Според мен исландските и гренландските нормани съзнателно и целенасочено са изследвали земите на Америка в северна и южна посока от северните брегове на Гренландия до днешните земи на Мексико на юг от р. Рио Гранде, а вероятно и далеч на юг. По този огромен маршрут се състояла и срещата между норманите и увековечили корабите им в пиктографското си писмо и в епоса си делавари.

Бележки

[1] „Валламолум“ — текст, пиктограми, превод и коментар у А. В. Ващенко. Историко-эпический фольклор североамериканских индейцев. М., 1989, гл.V (песнь V), 60, с.189, 221.

[2] „Фрагмент истории линапи примерно с 1600 г., когда заканчивается Валламолум“, превод и коментар у А. В. Ващенко. Цит. съч., 1–20, с.189–191 и 221–223.

[3] Вж.: А. Бинс. По пътищата на викингите. Варна, 1984, с.57–60; X. Ингстад. На запад към страната на виното. С., 1975, с.221 и сл.; G. Jonen. A History of the Vikings, London, 1968, p.251 sq.

[4] Сред историческите извори особено място заемат разказите за експедицията на Торфинн Карлсефни и персонажът на еднокракото чудно същество, което според мен е норманското възприемане на централно американските божества Хуракан, Тескатлипока и техните ипостаси.

[5] „Валламолум“, V, 40–60, у А. В. Ващенко. Цит. съч., с.187.

[6] „Валламолум“, V, 40.

[7] „Валламолум“, V, 60.

[8] А. Бинс. Цит. съч., с.56.

[9] „Валламолум“, V, 60.

[10] Вж.: Д. Павлов. Кораби. С., 1984, с.36 с илюстрация. Срв.: фиг. 25 в текста на „Викинги и скрелинги в Америка“.

[11] Вж.: „Фрагмент истории линапи…“, 3, бел.4, 6, 7. Освен това за период от около 200 години, от 1600 до 1820 г. делаварите са имали около 15 вождове, част от които загинали при конфликти с англичаните.

[12] „Валламолум“, V, 40–60.

[13] Очевидно печатна грешка. Има се предвид Пенсилвания. — Бел.elemagan

[14] „Валламолум“, V, 25 и сл.

[15] „Валламолум“, I, 33.

[16] „Валламолум“, I, 29.

[17] Ранните предания на ирокезите съобщават за насилствено включване на чероките, ерите и чипеваите в съюз с ирокезите чрез насилствени бракове. Подобна практика не е известна от времето на по-късната Лига за трите силни народа.