Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- L’ABCdaire du château de Versailles, 1996 (Пълни авторски права)
- Превод от френски
- Елена Константинова, 2003 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5 (× 1 глас)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, Корекция, Форматиране
- analda (2021)
Издание:
Автор: Жан-Пиер Баблон; Тиери Бажу; Клер Констанс; Ален Пужту; Ксавие Салмон
Заглавие: Дворец Версай
Преводач: Елена Константинова
Година на превод: 2003
Език, от който е преведено: френски
Издание: първо
Издател: ИК „Унискорп“
Година на издаване: 2003
Тип: Научнопопулярен текст
Националност: френска
Печатница: „Унискорп“ ООД
Редактор: Теменужка Петрова
ISBN: 954-8456-61-3
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15267
История
- — Добавяне
Галерия на битките
Музей посветен „на всички славни епизоди в историята на Франция“
Между 1833 и 1837 г. Луи Филип коренно променил облика на първия етаж в южното крило, запазен по време на Стария режим за жилища на принцовете от кралската фамилия, и го превърнал в огромна галерия, възраждаща върховите моменти от военната история на Франция.
Архитектурният замисъл бил действително грандиозен, най-вече със сложната метална конструкция, която за онази епоха все още била новост, точно след изграждането на Моста на изкуствата (Пон дез Ар) и на Житните хали и малко преди построяването на библиотеката „Сент Жьонвиев“ в Париж. В добавка планът предвиждал зенитно осветление, необходимо поради затварянето на почти всички прозорци, гледащи на запад, към парка; това било своеобразно претворяване на проектите на Юбер Робер за лувърската Галерия на брега на водата.
В гигантска рисувана серия отляво надясно се „чете“ историята от Хлодвиг I до Наполеон. Едно след друго се нижат имената на Толбиак, Поатие, Бувин, Маринян, Рокроа, Йорктаун, Риволи, Аустерлиц, които градят истинска епопея на събитията, изпълнена с герои, кавалеристи, щабове и ранени. На този фон, с авторитета и величието си, се откроява един пълководец и около него най-често се гради композицията. Колекцията от произведения на живописта, като цяло, набляга върху свещеността на водача, на суверена, гръмко изтъква светостта на френския крал и играе ролята на историческа книга, достъпна за всички.
Редом с творците, автори на мащабни декоративни проекти (предимно за църкви и големи административни сгради в Париж), сред които са Ало и братята Шефер, особено изпъква Дьолакроа — с Битката при Тайбур, бурна и ярка, вписана в значима поредица, отразяваща Стогодишната война, а също и Орас Верне, представен с пет платна в доста по-умерен стил. При тържественото откриване на музея през 1837 г. поканените не можели „да се наситят да съзерцават прекрасните пропорции, богатата украса на съвършено новата галерия“. Художниците Хейм и Биар са оставили картини, запечатали този празник. КК.