Метаданни
Данни
- Серия
- Моят музей (4)
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Hals, Rembrandt, Vermeer, 1964 (Пълни авторски права)
- Превод от унгарски
- Гизела Шоршич, 1968 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научен текст
- Жанр
- Характеристика
- Оценка
- 5,7 (× 3 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране
- интернет
- Корекция и форматиране
- analda (2019 г.)
Издание:
Автор: Лайош Вегвари
Заглавие: Халс, Рембранд, Вермеер
Преводач: Гизела Шоршич
Година на превод: 1968
Език, от който е преведено: унгарски
Издание: първо
Издател: Издателство „Български художник“
Град на издателя: София
Година на издаване: 1968
Тип: биография
Националност: унгарска
Печатница: Печатница „Атенеум“, Будапеща
Главен редактор: Магда Н. Уйвари
Отговорен редактор: Маргит Пастои
Редактор: Анна Задор
Технически редактор: Карой Сеглет
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/11125
История
- — Добавяне
Предговор
Халс, Рембранд и Вермеер са холандски живописци от 17 век, творци на онази страна, която около 1600 г., след дълги борби и благодарение на героизма и жертвоготовността на своя народ се освобождава от кървавото владичество на испанските завоеватели. Тази война разклаща не само устоите на испанската империя, но е и сигнал за борба срещу феодализма. Трудолюбивите холандски занаятчии, търговци и мореплаватели образуват първата в света капиталистическа държава — холандската република, която успешно се състезава с феодално-монархическите държави във всички области.
Народното благосъстояние и свободата правят Холандия важно средище на културния живот. Надареният с практически ум народ-победител търси и цени в изкуството красотата и зримата истина за света и действителността.
Новите потребности и новото обществено устройство изискват от живописта специализиране по тематика. Затова много творци се усъвършенствуват в определен кръг от сюжети. Пейзажът, битовите сцени, мъртвата природа и портретът се обособяват в отделни живописни жанрове. Това разграничение помага на художниците да се задълбочават в отделните теми. То е и една от причините, задето творчеството на стотиците поименно известни холандски живописци от 17 век е на твърде високо равнище. Ние се възхищаваме от точното изображение, от професионалното изящество в творбите на битовите живописци Габриел Метсю, Адриан ван Остаде, Франс ван Миерис, Питер де Хоок, Герард Доу, както и на пейзажистите Якоб Рьойсдал, Ян ван Гойен, Симон де Влигер, Арт ван Неер, Паулус Потер, Вилем ван дер Велде. Това специализиране обаче затлачва много от художниците в професионализъм и рутинно самоповтаряне. Вместо да улавят същественото в действителността, холандските творци се съсредоточават в детайлите, стремят се непременно да се харесат на трезвата и твърде практична публика. Заради подробностите като че ли на действителността отвличат вниманието от стоящите над осезаемата действителност идейни ценности. Халс, Рембранд и Вермеер са творците, които долавят и разграничават важното от детайла, характерните за човека общо значими ценности от повърхностния облик на действителността, скритите под привидното спокойствие остри противоречия, нравствените проблеми и изобразяват именно тях.
Само жадните за живот холандски граждани, които ценят единствено практическите познания, не разбират и недооценяват значението на тези големи майстори. Тримата художници реагират по различен начин на сдържаността на своето време, но и тримата се стремят към една и съща цел и успяват да я постигнат. Те престават да се съобразяват с вкуса на купувачите и стигат до един нов етап на творческа свобода.
Тази тяхна независимост им дава възможност да бъдат безпристрастни в творческата си насоченост. Те не само изучават действителността както „малките“ майстори от това време, но и вникват в традициите на европейската цивилизация. Изобразителни принципи и решения те усвояват от венецианската школа и от служещата си със светлосенки живопис на Караваджо. В резултат на това Халс се доближава до изкуството на големия си испански съвременник Веласкес, Рембранд доразвива творческите методи на католическия Барок и по този начин става майстор в изобразяването на нравствените проблеми на човека и на новия свят, а Вермеер става пионер на тоналните преходи и на слънчевата живопис. И тримата са изтъкнати фигури в световната история на изкуството.