Метаданни
Данни
- Включено в книгата
-
Отгласи
Фрески за времето на Исперих, Крум, Омуртаг, Борис, Симеон и другите… - Година
- ???? (Пълни авторски права)
- Форма
- Разказ
- Жанр
-
- Няма
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 6 (× 5 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
Издание:
Цончо Родев. Отгласи, 1971
Библиотека „България в образи“. Книги за видни българи № 19.
Редактор: Елка Дочева
Рецензент: проф. Иван Дуйчев
Илюстрации: Иван Кожухаров
Художествено оформление: Мариана Генова
Художествен редактор: Георги Недялков
Технически редактор: Катя Бижева
Коректор: Маргарита Енгьозова
Издателство „Народна Младеж“
История
- — Добавяне
Изпратих почетните гости на половин ден път от престолнината, сбогувах се както повеляват утвърдените от векове обичаи, после се метнах на коня и като го пришпорвах немилостиво, полетях назад, към Плиска. Трудно ми е да изразя онова, което носех в душата си. То беше и смут, и задоволство от внезапното прозрение, и яд към самия мене, и спомени. Много спомени, които бликаха от сърцето, преливаха, надпреварваха се, изтикваха се един друг и замъгляваха съзнанието ми. А пред очите ми беше все една и съща картина: ококорените от смайване лица на същите тези жълтоглави немци, които само преди една луна бяха пристигнали тъй надменни и високомерни…
Върнах се в старопрестолния град, скочих от седлото и оставих верния ми кон сам да намери пътя до конюшнята, а аз приседнах до водоскока. До моя водоскок! Приседнах, заслушах се в напевния ромон на трите буйни чучура и заровил лице в шепите си, се замислих. Както никога досега!
Хан ювиги[1] Маламир от бога владетел.
Старият негов боил[2] кавханът[3] Исбул
направи този водоскок
и го даде на владетеля
и владетелят много пъти даде
на българите да ядат и пият
и на боилите и багаините[4]
даде големи дарове.
Бог да удостои
владетеля от бога
да живее сто години
заедно с кавхана Исбул.
Кой съм аз? Попитайте людете на Плиска и ще получите много ответи. Най-старите — онези, моите връстници, на които сланата на времето е сбърчила лицата и побелила косите — ще ви кажат: „О, това е мъдрият кавхан Исбул, който нявга, като олгу-таркан[5] на страшния Крум, бе начело на конницата в славните битки при Веригавския проход и Версиникия!“ Синовете на тези стари воини ще рекат: „Исбул ли? Та той е мъдрият кавхан, комуто Омуртаг възлагаше най-трудните пратеничества по чуждите земи, който управляваше наравно (за да не кажат: като попечител) с Маламира и сега, при Персиана, пак е пръв между първите!“
(Хан Ювиги Маламир) от бога владетел.
Моят дядо Крум (воюва срещу гърците)…
и баща ми (владетелят Омуртаг),
като направи 30-годишен мир
и добре живя с гърците,
и аз някога добре живях с тях,
но гърците опустошиха моята страна
и владетелят Маламир,
като управляваше с кавхана Исбул,
с войска дойде срещу гърците
и крепостта Проват,
и крепостта Бурдидзо,
и страната на гърците…
и всичко направи славно,
и дойде до Филипопол и даде да ядат,
и тогава кавханът Исбул среща…
преславния владетел…
А най-младите, които тръпнат от желание за бранни подвизи и воинска слава, ще възкликнат буйно: „Кой? Кавхан Исбул? Той е мъдрият военачалник, който по времето на невръстния Маламир смаза ромеите при Проват и Бурдидзо, а лани ни води в победен поход на югозапад, за да присъединим многобройните смоляни към ханството!…“
Владетелят от бога на много българи
Персиан
изпрати кавхана Исбул,
като му даде войски и ичиргу-боила[6] и хана-боила коловъра;
и кавханът срещу смоляните…
Забелязахте ли? „Мъдрият“, „мъдрият“, „мъдрият“… Всички ще ви кажат „мъдрият“, а едва днес старата ми патила не едно премеждие глава осъзна, че цялата ми прехвалена мъдрост е била само сляпо подчинение на повелята на един и на прозорливостта на друг. На повелята на Крума и на прозорливостта на Омуртага!
Защото какво значи мъдрост? Да преценяваш изгодите на часа и да действуваш съобразно с тях? Да решиш задачата на едно сражение? Или въоръжен с търпение и сладкодумство, с показна твърдост и измамна кротост да надхитриш един словесен враг във важни преговори? Не! Аз, „мъдрият“ кавхан Исбул, ви уверявам: истинската и едничката мъдрост е да прозреш в бъдното, да видиш потребността не на настоящата минута, а на идните години и десетилетия и, надживял грижите на днешния ден, да предначертаеш с нетрепваща ръка утрешния, както стори това Крум, и после — самотен и неразбран като Омуртаг — да следваш това предначертание, докато го изведеш до великото му осъществяване.
Това разбрах аз, „мъдрият“ Исбул, днес, докато слушах песента на чучурите и преживявах спомените си…