Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- L’ABCdaire du château de Versailles, 1996 (Пълни авторски права)
- Превод от френски
- Елена Константинова, 2003 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5 (× 1 глас)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, Корекция, Форматиране
- analda (2021)
Издание:
Автор: Жан-Пиер Баблон; Тиери Бажу; Клер Констанс; Ален Пужту; Ксавие Салмон
Заглавие: Дворец Версай
Преводач: Елена Константинова
Година на превод: 2003
Език, от който е преведено: френски
Издание: първо
Издател: ИК „Унискорп“
Година на издаване: 2003
Тип: Научнопопулярен текст
Националност: френска
Печатница: „Унискорп“ ООД
Редактор: Теменужка Петрова
ISBN: 954-8456-61-3
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15267
История
- — Добавяне
Салон на Марс
Плафонът в Салона на Марс, подобно на тези в Големите апартаменти, въплъщава художествено решение по италиански образец. Той е свидетелство за възхищението, което авторът на декоративната концепция Льо Брьон изпитвал към творци като Анибале Карачи… и Пиетро да Кортона, чиито произведения имал възможността да съзерцава в Палацо Фарнезе в Рим или в Залите на планетите в Палацо Пити във Флоренция. От тях е заимствал отчетливото обособяване на клетки, чрез което се създава впечатлението, че на свода сякаш са „налепени“ отделни рамкирани картини (от ит., букв. „апликирани картини“, б.пр.), без да се държи строга сметка за плафонната перспектива. Редица художници участвали в изпълнението на украсата на тавана в Салона на Марс, за да възвеличат по метода на алегорията ролята на военачалник на суверена (виж „Кралска символика“). Централната клетка, рисувана от Клод I Одран, изобразява Марс в теглена от вълци колесница, придружен от Духа на войната и от Историята, пишеща под диктовката на Знаменитостта. Перспективата di sotto на композицията позволява да се видят коремите на вълците и ходилата на децата, носещи оръжието на бога воин. Двете произведения, които я обграждат, не внушават същия илюзионистичен ефект: вляво е Победата, крепена от Херкулес, заедно с Изобилието и Блаженото щастие на Жан-Батист Жувне, вдясно — Ужасът, Страхът и Безпокойството обземат Земните сили на Рьоне Антоан Уас. Отделните части на свода, населени с амурчета войни, изписани от Одран, пораждат усещане за идеално ритмизирано пространство чрез шест медальона с позлата, които представят великите пълководци на античността. Одран е майсторът на епизодите Юлии Цезар, който прави преглед на легионите си и Деметрий I Полиоркет, превземащ град с щурм; дело на Уас са сцените Александър Север, разжалващ офицер при вида на армията му и Триумфът на Константин; Жувне е авторът на Марк Антоний обявява Албин за консул и на Кир II Велики, приветстващ войските си. Толкова примери за храброст и мъдрост, наподобяващи онези, дадени от Луи XIV още от мига, в който поема предводителството на войниците си. Великодушието му е подчертано чрез мащабното платно на Льо Брьон Персийските царици в нозете на Александър. То е изложено в Салона на Марс през 1682 г. и сега е върнато отново там. КС.
Комод за колекции от медали на Луи XVI
Отношението на краля към медалите вече било изявено във Версай: през 1738 г. поръчали на Годро разкошен комод, по-късно, през 1755 г., Жубер направил още два за Ъгловия кабинет на владетеля. Представеният скрин е в неокласицистичен стил и е предназначен за колекции от медали. Купен е лично от Луи XVI непосредствено преди падането на монархията и издава почерка на мебелиера Гийом Бенеман, удостоен в средата на 80-те години на XVIII в. с титлата „уредник на мебелировката“. Имената на Томир и Ремон се свързват с бронзовите орнаменти на изделието, украсено и с восъчни плочки, защитени със слюда, в които са вградени композиции от пера, пеперудени крилца и растения; твърде необикновената изработка би могла да е дело на Жан-Жак Хетлингер, съуправител на Манифактурата в Севър. Всички тези имена, обединени около един малък драгоценен скрин, показват нарастващата роля на търговците (виж „Мебелировка“) — явно тук е бил намесен и Доминик Дагер. АП.