emko8, струва ми се, че подценяваш ролята на доминиращата социална парадигма. Например, да разгледаме ситуацията по време на война. Войникът отива да се бие по заповед на държавата си и знае, че може да бъде убит. При това има избор — вместо да рискува живота си, може да дезертира или да се предаде на противника, което гарантира индивидуалното му оцеляване, но е в ущърб на обществото, чийто член е. При викторианския ценностен модел, според който обществото е по-важно от индивида, такива случаи са изключително редки. Примери — във втората световна война от 34.4 милиона военослужещи в Червената армия дезертират едва 657 000 човека, което е под 2%. В немската и японската армии процентът е още по-нискък. След налагането на хипи-модела, абсолютизиращ отделния индивид и пренебрегващ нуждите на обществото, знаеш какво става. Една трета от набора, мобилизиран за виетнамската война в САЩ отказва да служи. Или съвсем пресния пример с есминеца „Доналд Кук“ в Черно море. След симулираната атака на руския Су повече от половината екипаж подаде рапорти за уволнение с мотив, че „постъпвайки в армията, не са очаквали да попаднат в ситуация, в която животът им да бъде изложен на риск“.
Това е причината почти всички герои на романа да приемат неизбежното и да продължават да изпълняват социалните си функции до края — водачите на трамваи ходят на работа до последния си ден, лекарите раздават средства за евтаназия, докато дойде момента сами да ги погълнат, а капитанът на подводницата отказва да вземе момичето със себе си в последното си плаване, защото уставът на военноморските сили не го допуска. Или в най-лошия случай — най-слабите се отдават на тих алкохолизъм, изпитвайки чувство за вина. Защото това са хора, възпитавани в чувство за дълг и той се е превърнал в тяхна втора природа. Затова липсват хаосът, анархията и бума на престъпността, които биха съпътствали подобна ситуация днес. Например след наводнението в Ню Орлиънс преди няколко години — наложи се намесата на армията на Съединените щати, за да се справят с мародерстващите банди от грабители и насилници, възползвали се от липсата на полицейски контрол, за да удовлетворят алчността и похотта си.
Примерът с раково болния, който даваш, не е съвсем подходящ, защото от неговия изобр зависи само неговото бъдеще. Дали ще предпочете традиционното лечение, алтернативните методи или просто ще се примири — това не променя социалните му функции. Докато в ситуация на криза всеки опит на един индивид да оцелее по-дълго би могъл да се осъществи само за сметка на останалите членове на обществото. Да трупа запаси от дефицитни храна и гориво и да използва труда на съгражданите си, за да изгради убежище, в което да оцелее по-дълго от тях е аморално от гледна точка на викторианеца. Затова и авторът не описва подобни случаи, което прави произведението неправдоподобно за по-младите читатели.
Между другото — мисля си, че в някои аспекти романът е много близо по дух до произведенията на Достоевски. И двете представляват форма на „рационална терапия“ — насочват разума към осъзнаването и приемането на не особено приятни житейски истини, които защитните механизми на ego-то нормално се опитват да изтласкат в id-а. Но прочитайки и изживявайки романа до края, човек изпитва някаква форма на катарзис. Или, ако трябва да го формулирам съвсем цинично: „На брега“ е като калните бани за болния от СПИН — не предлага спасение, но помага на човек да свикне постепенно с това, което му предстои :)
Само регистрирани потребители могат да дават коментари.
Само регистрирани потребители могат да дават коментари.