Читателски коментари (за „Сага за древните българи “ от Петър Добрев)

  • 1. Гаврил Радомир (11 юни 2011 в 00:52)

    Никой не отрича правото на всеки един да излага мнението си. Но всяка теза трябва да бъде дълбоко подплатена с доказателства сериозни, а не да почива върху вторични извори. Лингвистичната връзка на българите с иранците е несъмнена, но такава е налице и между славяните и иранците и по — рано траките и иранците. По въпроса има обилна литература от водещите специалсти особено руснаци В. Абаев, О. Тубачов и в последно време Д. Шпира. Отделяйки българите от трако — иранското пространство е неправилно. Аз лично не считам, че БЪЛГАРИТЕ СА НОВОДОМЦИ и СОБСТВЕНАТА СИ РОДИНА. Главното и устойчиво на един език това е граматиката. Българската граматика е уникална, защото не се покрива напълно нито в славянските, нито в иранските, нито в тюркските езици. Опитите на Петър Добрев да разгледа „прабългарската граматика“ в две стначки е несериозно. Твърденията, че българската граматика е сходна с някои от памирските езици е смешна. Петър Добрев постави добро начало, но му липсва подготовка. Този автор работи с пет — шест речника и изключително малък набор от научни изследвания. Някои от твърденията му не подлежат на проверка. Странното е, че изучаването на иранския произход на българите се превърна в аматьорско шикалкавене. Така напр. не се използва опита на големия наш учен Асен Баликси, който месеци е прекал сред пущуните в Афганистан и е почерпил от първа ръка информация. Те пред него заявавали, че били потомци на балканското население доведено от Ал. Македонски по тези места. Най — накрая излезе и една статия на Гатя Симеонова за Имеон в Литеранет с цял набор от извори, за да не се спекулира повече, че това е Памир. Петър Добрев получава големи критики не толкова за мненията си, колкото за манипулацията на изворите и от Петър Голийски, Иван Добрев, Рашо Рашев, Константин Каменов и др. Един пример в Латинския хронограф Добрев превежда израза: „“. Видимо е, че има Бетри, а не Бактриани и пр. и пр. Смешно е да твърди, че българското име Калин, Калина било кавказко, което е всъщност мала азийско по името на поета Калинос от Ефес. Крум било памирско, ами влезте в интернет и вижте, че това име съществува като лично и фамилно сред германците и като фамилно сред англичаните. Давам Ви пример с видния немски историк Крумбахер. Той памирец ли е? Крум го има и в римски надписи, като лично име, топоним Крумеро в Панония (кастел) и да не давам примери с други „памирски“ имена, като Курт например или Тервел или Кормисош/ Кормесий и пр. За да си коректен докрай следва да се разглеждат изворите в съвкупност и този диалог нямаше да се води, ако Петър Добрев бе възприел този подход. Читателят трябва да бъде осветлен от всякъде с всички извори, когато работиш избирателно и тенденциозно има две причини: амартьорство, липсата на всякакъв професионализъм или прокарване на новаторство за задоваляване на собственото тщестлавие и его. Не искам никого да обидя с тези думи, но продължавайки по този начин да се „доказва“ иранския произход на българите се вижда, че по нищо не се различава от „доказването“ на тюркския им произход.

Само регистрирани потребители могат да дават коментари.