Метаданни
Данни
- Серия
- Професор Томаш Нороня (3)
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- O Sétimo Selo, 2007 (Пълни авторски права)
- Превод от португалски
- Велин Мануел ду Насименто, 2011 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
- Характеристика
- Оценка
- 5 (× 17 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
Издание:
Автор: Жозе Родригеш душ Сантуш
Заглавие: Седмият печат
Преводач: Велин Мануел ду Насименто
Година на превод: 2011
Език, от който е преведено: португалски
Издание: първо
Издател: Издателска къща „Хермес“
Град на издателя: Пловдив
Година на издаване: 2011
Тип: роман
Националност: португалска
Печатница: „Полиграфюг“ АД, Хасково
Отговорен редактор: Даниела Атанасова
Коректор: Нина Славова
ISBN: 978-954-26-0986-5
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/7534
История
- — Добавяне
IX
Александър Орлов изглеждаше в шок, когато плащаше сметката. Онова, което напълно го порази, не беше цената на обяда, както би могло да се очаква при подобни обстоятелства и при огромната сметка, която сервитьорът му поднесе на сребърен поднос, а мислите, разпалили въображението му. Хитлер? Хитлер е Звярът, пророкуван в Апокалипсиса? Тази мисъл го плашеше и в същото време не му даваше мира. Възможно ли е библейски текст от I век да съдържа число, чиято гематрия да отговаря на името на човека, извършил най-големия геноцид в историята?
Излязоха от ресторанта и поеха из парка до Кампо Пекено. Бяха благоустроили арената за корида и градинката околовръст изглеждаше приветлива и примамваща, спокойно място сред градската суматоха. Руснакът дълго крачи, забил поглед в земята, докато най-накрая наруши тишината.
— Сигурен ли сте, че на името на Хитлер отговаря числото шестстотин шестдесет и шест?
— Няма никакво съмнение, няколко пъти го пресметнах. Ако a е равно на сто, b — на сто и едно, и така нататък, гематрията на името на Хитлер дава тройна шестица.
— Господи, това е невероятно.
— Виждате ли? Хитлер е в ролята на Антихриста.
Орлов изхъмка.
— Но в крайна сметка, кой от двамата е Антихристът? Хитлер или Мохамед?
— Какво мислите?
— Мисля, че е Хитлер.
Томаш се разсмя.
— Има смисъл, нали? Човекът, предизвикал Втората световна война, човекът, отговорен за смъртта на милиони, човекът, планирал и осъществил холокоста.
— И който е нападнал Матушка Русь — побърза да добави Орлов. — Това не се забравя. Той е нахлул в Русия.
— Да, Хитлер е идеалният кандидат. Името му съдържа числото на Звяра и е олицетворение на злото.
— Несъмнено.
— Но не е така.
Смесица от почуда и разочарование се изписа по лицето на Орлов.
— Не е Хитлер?
— Не е.
— Сигурен ли сте?
— Абсолютно.
— Ама той е съвършено подходящ за тази роля.
— Знам, но Хитлер не е Звярът от Апокалипсиса.
— Как може да сте сигурен в това?
— Подразбира се от контекста на пророчеството. Не забравяйте, че това е стар християнски текст.
— В такъв случай смятате, че Антихристът е Мохамед?
— Не, и това не приемам.
Орлов наведе глава.
— Вижте, може и да не е Хитлер, но Мохамед е доста подходящ, не мислите ли? Той е основният враг на християнството. Освен това, ислямът стои зад всички терористични действия, извършени в Чечения, Афганистан, Ирак, Иран, Алжир, на 11 септември — навсякъде има следи от исляма.
— Не говорете глупости — отряза го Томаш. — Мохамед е почитал Христос, смятал го е за истински пророк. А липсата на толерантност, която се забелязва в някои страни от ислямския свят, в определени моменти е характерна и за християнството. Достатъчно е да си припомним Инквизицията и кръстоносните походи.
— Това е било преди много време.
— А антиеврейските погроми в християнския свят отпреди много време ли са? Холокостът преди много време ли е? — Въздъхна. — Християнската нетолерантност е продължила доста дълго време, не смятате ли? Спомням си, че като юноша съм виждал кмета на Лисабон да протестира пред вратата на едно от кината, защото в него показваха френски филм, в който Дева Мария беше представена като жена, различна от утвърдения каноничен образ. Спомням си също, че преди няколко години един автор на комикси беше направил карикатура на папата с презерватив на носа и това предизвика буря от протести. Спомням си, че…
— Добре, съгласен съм — не издържа Орлов. — Но защо сте толкова сигурен, че Звярът не е нито Хитлер, нито Мохамед, след като имената им съдържат тройната шестица, предречена в Новия завет?
— Много просто — каза Томаш. — Апокалипсисът е написан през I век и авторът му, Йоан, предизвиква тогавашните си читатели да разрешат една загадка. — Потърси първия абзац. — Спомнете си какво е написал още в началото на книгата: „Откровение на Иисуса Христа, що Му даде Бог, за да покаже на рабите Си онова, което трябва да стане скоро“. — Погледна към Орлов. — Виждате ли? „Онова, което трябва да стане скоро.“ Йоан е имал предвид събития от неговото време. А Хитлер и Мохамед са се появили много по-късно.
— Но това все пак е пророчески текст. Не смятате ли, че би могъл да се отнася за лица от бъдещето?
— Не е точно така. В Апокалипсиса Йоан моли читателите си да разбулят тайната. Читателите са негови съвременници. Ако пророчеството е било адресирано към хора, живеещи хиляда или две хиляди години по-късно, те не биха имали никакъв шанс да разкрият загадката. Има смисъл само ако Йоан е помолил съвременниците си да разгадаят енигма, чието тълкуване се е вписвало във времето им. Ако си спомняте, Йоан обяснява, че пророчествата се отнасят до „онова, което има да стане скоро“.
— Разбирам.
Седнаха на дълга пейка под сянката на едно дърво и Томаш взе писалката и тефтера.
— Но да се върнем към гръцкия. Открих и други решения.
Нахвърли нещо върху белия лист.
— To mega Therion, тоест големият Звяр. Гематрията на този израз е тройна шестица.
Написа още една дума.
— Lateinos е гръцката дума за латински и за римлянин. И също ни дава тройна шестица.
Още една дума.
— Teitan е гръцкият еквивалент на Титан — едно от имената на Слънцето[1]. Титан е интересен пример, тъй като е езическо божество, а по онова време всичко езическо се е смятало за антихристиянско. Титан е името, с което гърците са наричали Бога Слънце.
Лицето на Орлов се сви скептично.
— Антихристът е Богът Слънце? Не виждам смисъл…
Томаш направи знак да изчака.
— Може би има по-голям смисъл, отколкото предполагате — каза той. — Ще стигнем и дотам, имайте търпение. Важно е да изясним някои неща. Първо, въпреки че в повечето от съществуващите версии на Апокалипсиса тройната шестица се посочва като числото на Звяра, в някои от тях въпросното число е шест-едно-шест.
— Шестстотин и шестнадесет?
— Да. Тези случаи са малко, но съществуват.
— Те не представляват интерес за нас — каза мъжът от Интерпол. — Убийците на двамата учени са оставили тройната шестица до жертвите си. Следователно ние се интересуваме от числото шестстотин шестдесет и шест, а не шестстотин и шестнадесет.
— Не е точно така — настоя историкът. — И двете версии съдържат ключа към мистерията, както ще разберете по-натам. — Впери поглед в Орлов. — Да видим дали можете да отговорите на следния въпрос: кой е бил най-големият враг на християните през I век, когато Йоан е написал Апокалипсиса?
Очите на руснака потънаха в размисъл.
— Хм… нека да помисля…
— Мислете. — Направи жест, сякаш преместваше нещо от едната страна на другата. — Връщате се в I век. Християнин сте. Кой е главният ви враг? От кого се страхувате най-много?
— От Дявола?
— В човешки образ. В Апокалипсиса се казва, че е име на човек. Кой е той? — Допря пръст до слепоочието. — Мислете.
— Пилат?
Томаш се разсмя.
— Не говорете глупости. Пилат изобщо не е притеснявал християните по времето, когато Апокалипсисът е бил написан.
— Ирод?
— И той вече не бил грижа за християните от I век.
Орлов си пое дълбоко дъх, давайки да се разбере, че се предава.
— Вижте, не знам.
Историкът задържа погледа си, впит в събеседника.
— Нерон.
— Нерон?
— Нерон е Звярът от Апокалипсиса.
Орлов изглеждаше объркан.
— Но защо Нерон?
— В книгата Откровение шестицата е прокълнато число. Нерон е шестият император и е белязан с тройната шестица. — Отново взе писалката. — Ето вижте.
Изпълни бележника с драскулки.
— На гръцки император Нерон е Neron Kaisar. Транслитерацията му от староеврейски дава тройната шестица. Ако махнем крайното n остава Nero — римското име на императора. Транслитерацията му от староеврейски дава шестстотин и шестнадесет, по-малката стойност на числото на Звяра.
— Неро?
— Неро е kaisar, тоест император, и затова е сравняван със Слънцето. Сенека дори е писал за Нерон: „Той е Слънцето в човешки образ“. В този смисъл Нерон е бил Титан. Но е бил също така и lateinos, тоест римлянин. Все думи, които в гръцкия имат една и съща гематрия — шестстотин шестдесет и шест.
Обобщи всичко в едно-единствено уравнение.
— Тоест император Нерон е римлянин, равен е на Слънцето и на големия Звяр. Той е Антихристът от Апокалипсиса, защото по онова време е нареждал да убиват християните в римския Колизеум. От него най-много са се страхували християните по времето, когато е било написано Откровението.
Лицето на Орлов придоби замислен вид.
— Разбирам — промълви той. — Но тук има нещо, което не се връзва. Ако Звярът от Апокалипсиса е Нерон, защо убийците на двамата учени са оставили числото на Звяра до своите жертви?
Историкът вдигна два пръста.
— Виждам само две възможности — каза той. — Първата е по-проста. Тройната шестица е символичното число на Сатаната. Ако убийците принадлежат към някаква секта, както допуска Интерпол, нормално е да искат „да подпишат“ своите действия с този символ. В този контекст, очевидно е, че тройната шестица не сочи Нерон, а Дявола.
— Подобно тълкуване е разбираемо — съгласи се Орлов. — Каква е втората хипотеза?
— Втората хипотеза е по-сложна и по-дръзка, но се опасявам, че все още не разполагам с всички данни, за да я формулирам.
— Вижте, нали няма да ме оставите само с догадки? Кажете ми какво имате предвид.
— Няма да повярвате.
— Изплюйте камъчето, моля ви.
Историкът въздъхна. Не му се щеше да излага заключения, преди да разполага с цялата информация, която смяташе за нужна. Но можеше да му даде някаква следа.
— Е, добре — склони той. — Мисля, че убийците са оставили тройната шестица край жертвите си, защото са искали да отправят нещо като послание.
— Послание ли? Какво послание?
Томаш отново се почувства разколебан. Дали да продължи? Трябваше да си изясни някои неща, да попълни някои празноти. Но руснакът го гледаше очаквателно и беше ясно, че няма да го остави на мира, ако не му разкрие заключението, до което беше стигнал, макар и преждевременно. Трябваше да му подхвърли нещо, колкото и малко да бе. И когато осъзна това, той преодоля колебанието си и повдигна крайчеца на булото, под което се криеше тайната.
— Послание за края на света.