Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Праведники и мученики, 1929 (Обществено достояние)
- Превод от руски
- , 1979 (Пълни авторски права)
- Форма
- Фейлетон
- Жанр
-
- Няма
- Характеристика
- Оценка
- 5 (× 1 глас)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране
- Eternities (2011 г.)
- Разпознаване и начална корекция
- Дими Пенчев (2012)
- Допълнителна корекция
- NomaD (2014)
Издание:
Иля Илф, Евгений Петров. Разкази и фейлетони
Руска. Първо издание
Съставител: Стефан Смирнов
ДИ „Народна култура“ София
Редактор: Донка Станкова
Техн. редактор: Олга Стоянова
Коректор: Людмила Стефанова
Собрание сочинений в пяти томах, т. 2, 3. 5
Государственное издательство художественной литературы
История
- — Добавяне
(„Отломка от империята“, филм на режисьора
Ермлер. „Турксиб“, филм на режисьора Турин)
Това беше компания от праведници, страдалци и мъченици. С една дума, те бяха кинорежисьори. Много бяха, десетина души. Те пиеха чай и с горчиви усмивки разговаряха за съдбините на съветското кино.
— Ужас! Ужас! — възкликна един нисичък и дебел режисьор. — Какво им е нужно? Какво искат от нас? И какво им трябва?
— От нас искат съветски филми.
— Ами нали аз през цялото време поставям филми с идеология — заквича шишкото. — Кой постави филма „Манастирските грешници“? Аз. Напълно съветски филм, а те казват, че било порнография.
— Да — мрачно заяви друг режисьор с облещени очи. — Порнография сега не може.
— Ама че скучно нещо — развика се киношишкото. — Какъв ще е тоя филм без порнография?
Но отговор на този въпрос нямаше. Мълчаха киноправедниците, киномъчениците, кинострадалците.
— Тежко! — каза трети режисьор с болярска брада. — Порнографията е забранена, а мигар мистиката не е забранена?
— И мистика не може.
— Какъв кошмар!
— Фокстрот не може.
— А да не би да разрешават криминални филми?
— И криминални не може.
— Истински хаос.
— Докъде я докарахме!
— Докарахме я дотам, че не се позволява даже и честна комсомолска целувка в едър план.
— За целувчица в едър план два месеца ще те заклеймяват из вестниците.
— И тайните на минаретата са забранени.
— От отчаяние вземаш, та скалъпиш нещо остро агитационно, но пак в резултат общо недоволство. Примитивно било, казват. Неизразително.
— Ще ти се да умреш. Да легнеш и да умреш. Като Петроний.
— Тъкмо стана дума за Петроний. Поставих тия дни едно филмче. Из римския живот. Мистика няма, фокстрот няма, целувка в едър план няма. Нищо няма, абсолютна история, граничеща с натурализъм — при мен Нерон повръща на пиршеството. И какво? Не може! Жалка работа, казват. Какво значи това? И исторически филми вече не може? В сърцето ти се прицелват? За гушата те стискат?
Беловласият халтураджия, който изрече това, се отпусна в изнемога на плюшения диван.
— И разлагащата се Европа не може — добави един млад човек, очевидно многообещаващ асистент.
Всички се нахвърлиха върху младия човек.
— Открихте Америка! Ако ни позволяваха разлагащата се Европа… О-о-о!
Като се наприказваха до насита, режисьорите се разотидоха по своите шатри. Всичко им беше ясно:
— Естествено. Съсипаха кинематографията. Пускай кепенците. Невъзможно е да се работи.
Оказа се обаче, че няма никакви следи от кепенци.
В двата последни филма „Турксиб“ и „Отломка от империята“ няма ни мистика, ни порнография, ни разлагаща се Европа, ни тайни на минаретата, ни повръщащи цезари, ни дългометражни целувки в едър план, въобще нищо от онова, което компанията киноправедници счита за елементи, придаващи интерес на филма.
И ако някой каже на постановчиците на безкрайното количество кинобоклуци, че именно поради това са хубави и „Турксиб“, и „Отломка от империята“, те няма никога да му вярват.
И наистина: вместо хански наложници главната роля във филма „Турксиб“ играят релсите.
В „Отломка от империята“ изящният млад човек с профил на Рамон Наваро е заменен от отдавна небръснатия подофицер Филимонов.
В тия филми има нещо, което забравят праведниците и мъчениците. Има талант, правдива тема и обикновена политическа грамотност.
И на воплите на кинорежисьорите, на скръбните въпроси „какво е нужно в края на краищата“, има само един отговор:
— Талант и умение да се върви в крак с времето.