Читателски коментари (за „Ченге втора употреба “ от Богомил Райнов)

  • 1. Теодора Георгиева (5 декември 2010 в 14:59)

    В залеза на своя собствен живот Б. Райнов решава да приключи и поре-

    дицата от романи, посветени на разузнавача ( от българска гледна точ-

    ка) или шпионина ( от гледна точка на страните, в които действува) —

    Емил Боев.

    Предходните 8 романи са писани и отразяват дейността на разузнавача

    в годините на социалистическа България. А този- последният — е свър-

    зан с годините на Прехода: от 1989г. до 2000 ( когато е издаден).

    Авторът е събрал в него разочарованието си от разграбването на Бъл-

    гария, показал е чрез художествени внушения, че тази голяма промяна

    не е донесла, на този етап, нищо хубаво на българите, които напраз-

    но са вярвали, че свободата на словото, свободата на придвижване на

    капитали и на хора, пазарната икономика с върховенството на частната

    собственост, по магичен начин ще направят хората свободни, богати, ща-

    стливи.Уви! — дошло е ново робство. Господар са парите, които са в

    ръцете на шепа богатати- акули, които купуват- продават и медии, и

    политици, и органи на сигурността. Емил Боев е един " последен мо-

    хикан", отдаден отново на възвишена идея, но ненужен в един нов свят,

    в който честност, патриотизъм, благородство са кухи думи. Той загива

    след напразен опит да извади на светло част от едно досие, което да

    разобличи героите от " първоначалното натрупване на капитали".

    Предишните романи за Емил Боев привличаха, най-вече, с повдигането

    на завесата на Запада, който ни беше непознат. Тук, в този роман,

    нашенската ни действителност ни е до болка позната. Може би затова

    не е много увличащ. Ала умението на разказвача Б. Райнов е все така

    майсторско.Диалозите са изпъстрени с шеги и иронии, размислите му

    докосват и будят философски интерпретации. А и романът, нали, е за

    " ченге" — какви толкова претенции…

    Сбогом, Емил Боев! Сбогом и ти, голям талант , макар и опърничав

    човек, Богомил Райнов!( Потресающ е в неговата " Писмо от мъртвец"

    — спор на писателя с Борис Делчев и неговия " Дневник").

    сторско.. Диалозите са изпъстрени

  • 2. Ангел Николов (3 януари 2012 в 19:42)

    Богомил Райнов не е „опърничав“ човек. Богомил Райнов дори не е „талантлив негодник“ , както го определя Невена Стефанова, нито само "Погодил Номерайнов, както го кръщава Радой Ралин. Богомил Райнов е най-типичното производно на комунизма — нищожество в завършен вид.

  • 3. Ангел Николов (3 януари 2012 в 19:54)

    Що се отнася до „Писмо от мъртвец“ — в него Райнов, колкото и да се пудри, без да иска се самоописва точно такъв какъвто е — абсолютно непоправим лицемер. В цялата му книга няма нито едно изречение в което да се е промъкнала някаква искрица истина. Все едно че четеш мемоарите на Тодор Живков. Но не е лошо че е издадена книжката. Може да служи като емпиричен материал за бъдещи изследвания на Хомосоветикуса от епохата в която въпреки че СССР го няма, буклука след него все още не е изгнил.

    • 20. Александър (7 октомври 2013 в 14:19)

      Понечих да отговоря на писанията ви - пардон, мнението ви, но ме догнуся и спирам дотук, всеки има право на мнение, стига да е действително негово, а не клише, което фиксира пределната граница на възможностите им.

      Познавам хора, които на времето пишеха със същата страст като вашата дитирамби за партията, след това за партиите - сега просто обръщат „перото“. Боклуците и самозванците, господин-другарю, изберете вие кое по ви приляга, са продукт на извратено мислене. Тях идея не ги лови, бъдете спокоен.

  • 4. atman (4 януари 2012 в 23:15)

    Господин Николов,

    Колкото и да плюете по личността Богомил Райнов — неговото творчество ще Ви надживее.

    Току що влязох в сайта на „Zamunda.net“ и проверих каква е оценката за филмите, правени по неговите книги.

    Най-високата оценка, Господин Николов

    Не вярвам, че сте прочел дори една негова книга, но държите да се „изкажете“ по въпроса.

    Вие сте от хората, които „Най-обичат да мразят“.

    Жал ми е за Вас.

    • 14. Бах (17 февруари 2013 в 19:48)

      аз пък съм прочел всичките му книги. Филмите определено са доста скучни. Единственият им принос е към носталгията по отминали времена. Иначе Райнов е плагиатствал яко, например боя в асансьора е си е от Diamonds are forever, като едва ли си е мислел, че книгите на Флеминг ще дойдат и у нас някой ден. Но той като партиен функционер от най-висша класа е имал всички привилегии, отказвани на всички нас. Така че, не ми го хвалете вашия крадец богомилчо.

      • 15. atman (17 февруари 2013 в 20:44)

        Хм,

        Не съм чел Diamonds are forever за да мога да взема отношение. Можеш ли да посочиш някакъв друг плагиат (щом твърдиш, че е „плагиатствал яко“)?

        Аз също съм чел почти всичките му книги и мога с чиста съвест да твърдя, че за мен това е НАЙ-ДОБРИЯТ български писател.

        Има изключително висока обща култура, неоспорима интелигентност, лек език и прекрасно развито чувство за хумор.

        Между другото, половината от поста ти е посветен на обсъждането на факта, че е бил партиен функционер. Би ли обяснил каква връзка има това със качеството на книгите му?

        Ще те помоля за обстойна аргументация.

  • 5. radoslaff (5 януари 2012 в 07:31)

    Аз пък току що завърших деветте книги за Емил Боев. Определено съм доволен, а „Ченге втора употреба“ направо ме потресе. Не че не съм ги преживял тези години, обаче толкова мъка лъха от тая книга, че … нямам думи.

    Все пак, какъвто и да е бил, определено е бил талантлив и то май верният термин не е „талантлив негодник“, а „талантлив угодник“. :)

  • 6. Кристиян (15 април 2012 в 12:02)

    Винаги съм се питал и ми е било трудно да намеря задоволителния отговор, по силата на какви собствени достойнства,българинът обикновено започва изказа си с оплюване и облизване на оплютото.И дали това ни е останало от времето,когато Б.Райнов е бил на почит и уважение или ни е в гените,където от памтивека по исторически причини,в кръвта ни се е вливала чужда кръв.Да,в ранните му романи можем да открием изразни средства от произведения на Д.Хамит и Р.Чандлър,но времето не е изличило спомена за Емил Боев,макар и двамата с автора си да са в отвъдното.Мисля,че на нас не ни е разрешено да оценяваме човека,който разкрепости действителността и миналата, и сегашната и ни научи да мислим,търсейки истината.

  • 7. Леон (14 август 2012 в 21:39)

    Не думал, что последний роман серии будет таким грустным. Погиб на родной земле, от куршума давних коллег Последний Могикан Эпохи, последний наивник, последний Дон-Кихот… Грустно лежать на гробище маленького пыльного сиротинца, пройдя столько испытаний и пережив столько смертей.

    Может, Любо Ангелов был более счастлив, погибнув на мосту Местре и не увидев краха идеалов, которым верно служил. Эх, Эмиль, Эмиль.. И кто теперь поверит, что Отечество никогда не бросает своих…

  • 8. Айдын Тарик (16 август 2012 в 23:19)

    Большое спасибо за публикацию! Несколько романов Райнова я прочёл на болгарском ещё двадцать пять лет назад, плохо зная язык и не имея словаря. Незабываемое впечатление.

    Спустя двадцать лет я купил их у букиниста на русском.

    Три года назад я купил приличный учебник болгарского.

    Два года назад- толстый болгарско-русский словарь.

    Раньше хорошие и нужные книги были дефицитом.

    А теперь за деньги продаётся всё. И книги.

    Болгары, не ругайте писателя, а гордитесь им! Или уж бросайте в него камни кто сам без греха.

    • 9. атман (17 август 2012 в 01:03)

      Много от книгите на Богомил Райнов ги има и на руски език.

      Могат да се свалят от тук.

      http://flibusta.net/a/19986

      Там могат да се намерят и книги на други български писатели, като Любен Дилов, Димитър Димов, Йордан Радичков и др.

      А хората които оплюват Богомил Райнов в 99% от случаите не са прочели дори една негова книга.

      Просто има хора, които „обичат да мразят“.

      • 10. Wallküre (17 август 2012 в 15:54)

        "А хората които оплюват Богомил Райнов в 99% от случаите не са прочели дори една негова книга.

        Просто има хора, които „обичат да мразят“.

        Напълно подкрепям! Богомил Райнов може да е бил всякакъв, но е наистина много голям литературен талант! Жалко, че на този сайт не е достъпна любимата ми негова книга — „Пътища за никъде“, както и поезията му, която също много харесвам.

        • 12. Леон (27 август 2012 в 22:55)

          Съгласен съм. Райнов е между други, истинска дума на България. и не само пореди Емил Боев. Райнов создал своего рода болгарского Бонда и уже в этом его большая заслуга. А болгарский Бонд ничуть не хуже чем английский. Что до переводов, то очень удачно переводили первых три романа на украинский язык-очень точный и удачный перевод.

      • 11. Айдын Тарик (20 август 2012 в 23:00)

        Спасибо, я знаю. Роман „Ченге втора употреба“ пока не перевели на русский. Да и как переводят! „Стёсывают“ юмор, игру слов, реалии. Ленятся комментировать где надо. Я ещё читаю по-румынски и по-сербски, перевожу стихи с этих языков — что касается Балкан. Есть „нерыночные“ литературные произведения — их вряд ли переведут на русский. Кстати, очень многих польских классиков переводчики „слегка тронули“, хотя первые были не такими уж русофобами.

  • 13. Любо (17 февруари 2013 в 08:06)

    Бях дете, когато за първи път се докоснах до криминалната поредица на Богомил Райнов с главен герой Емил Боев. Грабна ми въображението отведнъж, попивах фрази и събития, препрочитах историите отново и отново (имам такъв навик). Не можех да се насладя на невероятните диалози които Райнов така майсторски водеше. Още тогава се чудех от коя позиция писателят водеше тези диалози, от тази на Емил или на тази Сеймур. Коя бе по логичната, коя беше по силната, толкова равностойни бяха, че се питах какво всъщност иска да ни каже авторът. В случая въобще не ми минава през ум да коментирам другите произведения на Б. Райнов нито неговите политически и лични позиции. Това което ме плени за тези близо 40 години от моя живот е магията и майсторството с което автора борави така изкусно и завладяващо. Толкова дълбоко се е вкоренило в съзнанието ми, че го нося нося постоянно и завинаги.

    Преди няколко месеца съвсем случайно попаднах на „Ченге втора употреба“. Нямах никаква представа за съществуването на тази последна книга от поредицата. Тъжен, много тъжен завършек, не съм сигурен дали Борислав не е прав, че книгите трябва да се различават от реалния живот по отношение на своя завършек. Райнов ни показа и това най-голямо предизвикателство по неговият си неповторим начин и за съжаление за последен път. Сбогом Емиле, Бориславе, Сеймур, Богомиле…..Господин Никой!

  • 16. Симеон (9 март 2013 в 15:59)

    Не намирам писателя за литературно величие. Ако книгите са имали популярност, то се дължеше на интересният стил, екзотичен за нас в онези години сюжет, използване на похвати и методи познати още от Д.Хамет,Р. Чандлър и т.п., може би и от Флеминг, който е доста посредствен -смешен и тъп ми е, независимо от успешните тиражи. Б.Райнов е четим, интересен — поради сюжета и мястото на действие, но не и велик,та и жалон в бълг. литература, както се опитват да ми го изкарват. Единственото, с което неговият герой превъзхожда противниците си, съвсем не е неговата идейна убеденост, по скоро писателят е убеден и се мъчи да ни убеди, че Боев е просто по-добър. По презумпция. Той превъзхожда с умението да бъде по-голям интригант от противниците си, които имат подобни качества, но не чак до там. Изобщо побеждава нашия! Това няма как да не харесва на увлечените от патриотичен плам и идейност нашенци, които страдаха в онези години от битовата ни изостаналост и затворени врати към света. Но дали като гъделичкаш самочувствието на управляващи и управлявани, е станал голям писател? Виждам че и до днес някои не могат да се отърват от илюзиите си. Да превъзхождаме ония мечтан и мразен запад с нещо , както борците и щангистите ни… Защо ли днес 1,3млн. българи са там -на запад, а не в процъфтяващите евразийски държави? …. Само този факт трябва да покаже цялата разлика между УСПЕШЕН/ТИРАЖЕН писател и ГОЛЯМ писател.

    А не може да бъде голям и велик един човек, който в годините когато баща му — проф. Николай Райнов,един от най-големите интелектуалци и естети, бе подложен на гонения, той се отказа от него, за да запази партийните си привилегии. И никога не се извини или съжали за това. Та такъв човек е не голям писател, а голям нагаждач. А когато има такъв морал, трудно , да не е и невъзможно да бъде ГОЛЯМ. Не си спомням за голям писател с посредствен морал. Съжалявам че имам такова мнение за този човек, но не мога да се съглася с опитите за хвалебствия на някого само зареди правилните му партийни позиции.

    • 17. atman (9 март 2013 в 20:53)

      Само две забележки:

      1. Смятам, че Богомил Райнов е велик писател не заради партийната му принадлежност, а защото изключително много харесвам творчеството му.

      Това не е свърано с политические му пристрастия а с артистичният, сатиричен и леко саркастичен изказ на автора, както и с цялостният му светоглед (изразен в книгите му).

      2. Богомил Райнов Е ГОЛЯМ ПИСАТЕЛ.

      Това е доказано от тиражите които е продал и от оценките които са му дали неговите читатели (за справка можеш да разгледаш как са оценени книгите му).

  • 18. Преводач (10 март 2013 в 03:18), оценка: 6 от 6

    Само да отбележа: все още не са качени най-хубавите му неща: сборникът „Човекът от ъгъла“. Не е преиздавано сигурно от първото му издание, някъде в края на 50-те или началото на 60-те. Шепа бисери, макар и да звучи чисто клише. Ако животът му бе минал в свободна страна, щеше да е един от най-големите европейски писатели на 20 век.

    Уви, изкушенията на заблудите и властта (не мога да кажа в каква точно пропорция) му надвиха.

    Който е чел сборника му, ще ме разбере. А на тези, които не са го чели, им завиждам малко за онова, което ще изпитат при тази среща с истинския Богомил Райнов.

    Дано някой го открие сред някоя сергия и го сканира, обемът е повече от скромен.

  • 19. Александър (7 октомври 2013 в 12:14)

    Хубава книга.Това е съдбата на човек,вярващ в идея-политическа,религиозна или някаква друга,родена,за да обслужи човешкия инстинкт за власт.Тъй като демагогията като средство за постигане на успех-това е показало времето,а от него по-верен съдия няма-е най успешна вероятно при цитираните по-горе „идеи“,там и труповете са най-многобройни,стават за обобщение на явлението и… ето я ролята на твореца-писател или някакъв друг.Макар че съм близнак на „Г-н Никой“не в професионален,а в чисто човешки смисъл,позволявам си коментара,че писателят си е свършил работата блестящо-този специално е намерил формат,езоповски език и пр.да не говоря за техники,от които не разберам,да каже много от важните неща дори във време на строга и тотална политическа цензура.Всичко трябваше да „изглежда“по правилния според другарите начин.Ето защо действието на романите се развива в цивилизования свят,а не тук…където всичко е като в рая.

    Който има сетива,ще види и чуе,който няма-ще чака от умрял писмо.

  • 21. Екатерина (28 май 2014 в 17:16)

    Противно на всички коментари, които се опитват да рисуват Богомил Райнов в черни краски, смятам, че не е низвергнал баща си заради облагите, а защото наистина е вярвал в своя идеал. Навремето много хора наистина са вярвали. За съжаление сега вече никой в нищо не вярва. Единственото от което се интересува масата са парите и нещата, които могат да се купят с тях. И тази последна книга е уловила всичко това и съзнателно е погребала идеала Емил Боев. Мир на праха им!

  • 22. Иван (28 май 2014 в 21:43)

    Богомил Райнов е една от иконите на българския приключенски роман! А тези, които се опитват да разглеждат произведенията му, водейки се от идеологията си, а не от художествените качества на произведенията, отчитайки изискванията на жанра, най-добре да си четат и коментират само Ян Флеминг и от време на време да си прочистват мозъка с „Отнесени от вихъра“.

  • 23. петя (17 януари 2018 в 15:22)

    Не очаквах толкова тъжен край на историята за разузнавача Емил Боев.Разочаровах се ,още като дете четях някои от книгите с него.

    Защо Б.Райнов е решил да завърши така…….?Уви,този герой макар и измислен е достоен да се нареди до големите истински и неистнски в жанра -Щирлиц,Ким Филби и другите,но не захаросаните и празноглави джеймсбондовци а тези ,които наистина вярваха и се бориха за справедливост,достойнство и един по-добър за всички нас хората свят.

  • 24. gauldoth (8 януари 2023 в 14:32)

    Създадох този акаунт само за да напиша това. От малък обичам книгите на Богомил Райнов. Някой от тях съм чел и препрочитал много пъти. Години след това четох „Ченге втора употреба“ тук в читанка и накрая се натъжих много. Тия дни го препрочитах от тук. Обичам стила на Богомил Райнов. Не ме интересува какъв е бил като политически възгледи. Тази нова година получих като подарък издание на „Ченге втора употреба“ от 2006-та година и нещо трепна в мен, защото краят на това издание е различен от този тук. В тази версия, която държа в ръцете си сега последното изречение от версията в читанка липсва и историята е четири страници по-дълга. Няма надпис на кръста, защото не е имало погребение а е нямало погребение, защото не е имало мъртвец. Имам предвид това изречение: „Ако не броим самотата и тишината на отчаянието.“. То липсва. В тези четири страници се разказва как писателят се среща с Борислав и разбира, от него, че няма надпис на кръста, защото не е имало погребение а е нямало погребение, защото не е имало мъртвец … Може би авторът е решил, че нещата не трябва да свършат толкова зле — просто не е справедливо и ние е оставил зрънце оптимизъм. Тук долу на корицата пише:

    „Богомил Райнов, автор, 2006

    Петър Добрев , библиотечно оформление, 2006

    Издателство Захарий Стоянов, 2006

    ISBN 954-739-714-1“

    Ето как приключва тази версия:

    "

    — Да не би да намекваш, че не само е нямало погребение, но е нямало и мъртвец?

    — Браво. Добре, че се сети — поздравява ме саркастично Борислав.

    И вероятно отгатнал следващия ми въпрос, предупреждава:

    — Не ме питай повече.

    "

    Пускам само това, защото текстът на тези четири страници е доста дълъг. Богомил Райнов ни черпи с този по-приятен край. Можем да приемем, че например е отишъл при яката мадама Марта и спокойно си е изживял старините след това. :)

Само регистрирани потребители могат да дават коментари.