Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- [не е въведено; помогнете за добавянето му], ???? (Пълни авторски права)
- Превод от френски
- Кирил Кадийски, 2005 (Пълни авторски права)
- Форма
- Лирика в проза
- Жанр
- Характеристика
- Оценка
- няма
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране
- sir_Ivanhoe (2011 г.)
- Разпознаване и корекция
- NomaD (2023 г.)
Издание:
Заглавие: Антология на модерната френска поезия
Преводач: Кирил Кадийски
Година на превод: 2005 (не е указана)
Език, от който е преведено: френски
Издание: първо
Издател: ИК „Нов Златорог“
Град на издателя: София
Година на издаване: 2005
Тип: сборник
Националност: френска
Печатница: Скала принт — София
ISBN: 954-492-204-0
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15262
История
- — Добавяне
„Зората — казваше той — е само едно гигантско аутодафе на книги; огромен спектакъл на върховно низвергнато познание.
Утрото в такъв случай е девствено.“
Жестът на писането е самотен жест.
Не е ли писането израз на тази самота?
Може ли да имаме писане без самота или пък самота без писане?
Има ли степени на самотата — по толкова брегове самотата е различна — както има интензивност на сянката или на светлината?
И бихме ли могли в такъв случай да твърдим, че има различни самоти, едните подвластни на нощта, а другите — на деня?
И има ли в последна сметка различни форми на самота: самота сияйна, кръгла — тази на слънцето — или пък гладка и мрачна — тази на надгробните плочи, самота за празник и самота за дни на траур?
Самотата не може да се изкаже, защото тутакси ще престане да съществува. Тя може само да се изпише далече от окото, което ще я прочете.
Така че да кажа ще бъде в текста, както изречената дума се съдържа в написаната: краят на една самота, сменена с друга, и преливането на едно самотно приключение в друго.
Който говори на висок глас, не е никога самотен.
Който пише, той споделя посредством словото своята самота…
<…>
Свързана отново с изконното си начало, самотата има изключителната власт да разкъсва времето, да разбива елементарното единство; да превръща, в известен смисъл, неопределеното многообразие в един безброй.
<…>
Дълбоката вода е засята със звезди.
Писането е облог със самотата; приливи и отливи на неспокойствието. То е също и отражение на една действителност, огледала се в новото си начало, и чийто образ — според нашите смътни желания и съмнения — изграждаме самите ние.