Метаданни
Данни
- Година
- 1936 (Пълни авторски права)
- Форма
- Поезия
- Жанр
-
- Няма
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- няма
- Вашата оценка:
История
- — Добавяне
Жени съм чувал да правят сцени,
да хулят нервно лъка, платното
и ония поети, тъй вечно засмени —
отпуснем ли всички ръце пред злото
и не попречим, говорят, в миг
аероплани и цепелини
ще пляснат града ни с бомбен камшик
и от града ще останат руини.
В театъра — драма, а всъщност веселие.
И Лир, и Хамлет още се маят,
ето Офелия, ето Корделия —
но те, макар че е близък краят
и скоро ще стихне последният звук,
не щат да правят сълзливи сцени,
ако добре са играли дотук.
А знаят — Хамлет и Лир са засмени.
С комична маска страхът се мята.
Край на целите — няма отсрочка —
мрак — небето лумва в главата…
Драмата стига връхна точка —
уж Хамлет ломоти, Лир се пени,
завесите падат околовръст
по хиляди сцени и арени,
пък тя не наддава тегло и ръст.
По море те дойдоха, на пеши рояци,
с осли, катъри, коне, камили —
стари, посечени цивилизации.
После загубиха ум и сили.
Нищо от оня Калимах —
който в мрамора, като в пяна,
изряза драперии, склонни при плах
повей да литнат — не остана:
стеблото на лампата — палма не бди
над чакащите на колени.
Всичко се срива и пак се гради,
и тия, които градят, са засмени.
Двама китайци, зад тях и трети,
изрязани в лапис лазули, стоят.
Отгоре им — птица. Светят крилете —
символ на дългия жизнен път.
Третият — явно слуга — куцука,
нарамил струнен инструмент.
Всяка случайна резка, пролука,
всяко петно от изтрит пигмент
е сякаш лавина, водопад
или рид, увенчан със снежна корона,
макар че в сливов и вишнев цвят
е окичен малкият дом на склона,
към който китайците кретат, а аз
ги виждам уж в края на оня път
над драмата долу как в захлас
стоят и гледат. И стоят.
Един за тъжна мелодия пита.
Над струните друг показва умение.
Очите им, хлътнали в бръчки, очите,
добрите им древни очи са засмени.