Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Година
- ???? (Пълни авторски права)
- Форма
- Новела
- Жанр
-
- Няма
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 4 (× 1 глас)
- Вашата оценка:
Информация
Издание:
Васил Цонев. Весели измислици, 1980
Редактор: Байчо Банов
Оформление: Тодор Груев
Рисунка: Александър Денков
Худ. редактор: Кирил Гогов
Техн. редактор: Лиляна Диева
Коректор: Виолета Рачева
Издателство „Български писател“
ДП „Тодор Димитров“ — София
История
- — Добавяне
Втори апокриф
Наведен над дърводелската маса, гъркът дялкаше две големи дъски. Край него, върху куп стърготини, седеше Исус.
Гъркът спря да дялка и надигна една кратуна. Отпи, остави кратуната и запя с пиянски глас:
— Мила майкооооо, къде си, мила майчицееееее…
Исус се усмихна:
— Ти биеш ли майка си?
— Уха — кимна гъркът, но се сепна. — Откъде позна?
— Всички пияници, които бият майките си, щом пийнат, плачат за тях.
— Вярно е, майка му стара — замисли се гъркът, — работата е там, че всъщност имам две майки.
— Две?
Гъркът отново започна да дялка.
— Като бях малък, имах друга майка. Нещо като слънце. Говореше такива хубави неща.
— И умря?
— Не, но се измени… А като пийна — и си спомням каква беше — мила, красива и усмихната… И ми става тъжно, и ставам добър, и ми се иска да отида и да й поискам прошка… Но щом отворя вратата и я видя — мръсна, разчорлена — да е лесно да ограби и последната ми драхма — без да искам, започвам да удрям…
Сепна се.
— Я се изправи!
Исус се изправи.
Гъркът го премери с канап от петите до главата.
— Сега протегни ръце… Така. Вече можеш да седнеш.
Исус седна.
— Взе ми мярката!
— Другите ти взеха мярката преди мен.
Погледна Исус в очите.
— Защо правиш всичко това?
— Иначе не мога.
Гъркът чукна главата си.
— Нещо ти дрънка тук… Обичай ближния си! Ха! Родната ми майка иска да ме заколи, а ти — ближния ще обичаш!
Започна отново да дялка.
— С какви глупости ни пълнеха главите, ей! Пак за майка ми се сещам. Всичко най-хубаво, което знам на този свят, от нея го чух. И пак тя, същата, със същата уста сега ме проклина и ми казва, че няма нищо хубаво на този свят и аз — нейното слънчице, както ме наричаше — съм й по-омразен и от гроба.
Махна с ръка.
— Няма нищо хубаво на този свят. Човекът за човека е вълк.
— Вълк е — кимна Исус.
— Видя ли? И нашият Прометей — какво направи? Орелът му изкълва черния дроб. За какво? За да направи човека равен на бога. Даде му огъня. А човекът само това чакаше — грабна огъня и хукна да подпалва с него чергата на съседа си.
Исус го прекъсна:
— Какво ще направиш, ако срещнеш Прометей?
— Ще му се изсмея.
— Сигурен ли си?
— Съвсем. Ще му кажа — а бе, глупак, за такова говедо като мен ли се остави да те кълват орлите? Ще му кажа да върви по дяволите.
Започна да дялка ожесточено.
— Големи лъжци са тия прометеевци. Накарат те да вярваш, че има нещо красиво на този свят, ти махнеш черупката си, а гарванът само това чака и — хоп — клъвне те.
Размахва юмрук.
— Прометеевците са вредни. Човек от малък трябва да бъде учен на злоба. Да мрази всеки и всичко. Прометеевците са като топло слънце през ноември. Пекне за малко, ти решиш, че целия ден ще пече така, и излезеш без кожух, а после зъзнеш цял ден и се проклинаш, дето си бил толкова глупав да вярваш на ноемврийско слънце.
Посочи Исус.
— И ти си такъв лъжец.
Разсмя се.
— Божи син! Хе-хе! Е, как ти дойде това наум?
— И ти можеш да бъдеш божи син.
— Аз?
— Всички могат да бъдат божи синове. Стига да повярват.
— Добре, да речем, аз повярвам. Още десет души повярват. И започваме да обичаме хората и да им раздаваме нвсичко, което имаме. И като им раздадем всичко — знаеш ли какво ще ни направят?
Чукна дъските.
— Ще ни заковат ей за това. Ще ни разпънат. И ще ни плюват, и ще ни се смеят.
— А като се напиеш, плачеш за майка си…
Гъркът вдигна рамене.
— Като се напие човек — размеква се. Става глупак и му се иска да седи до Прометей и до теб и всички да са добри. Само пиян човек може да вярва на такива глупости.
Исус се усмихна.
— Е, да, всеки смята, че той е добър, а другите са лоши. Той е ангел господен, но другите са го заставили да бъде лош. Като пийне, всеки от вас смята, че е най-добрият. И плаче, че другите не са като него. И крещи — човече, къде си? Всички сте диогеновци, всички сте прометеевци… А може би след време всички ще мислят, че са исусовци. Дълбоко ще вярват, че са исусовци, дори и когато коват кръста ми.
Посочи гърка.
— А всъщност ти ковеш собствения си кръст.
Гъркът трепна:
— Моят кръст?
— Ти уби предишната си майка, ти прикова Прометей. Престани да дялкаш.
Гъркът се замисли и се засмя.
— Като престана, другите ще издялкат моя кръст.
— Ще го издялкат. Всички коват кръстове за другите. Всички удрят, блъскат — ха-ха, казват си, ония искат моя кръст да изковат, да видим дали аз няма да изкова по-напред техния.
— Така си е.
— И тогава с какво се различава човек от вълка, който мисли само как да разкъса другите, за да не бъде разкъсан?
— Човекът за човека е вълк.
Исус поклати глава.
— Смешно. Човекът — най-висшето създание на бога, а изведнъж се оказва — скот… Не, аз не искам да бъда скот. Аз съм бог. Ще мисля като бог. Ще живея като бог. И ще бъда разпънат като бог.
Гъркът вдигна рамене.
— Ти мислиш, че си бог, а другите казват, че си луд.
— Луд… Бих предпочел да съм луд, отколкото нормален като фарисеите.
Гъркът вдигна рамене, сложи дъските една върху друга и ги чукна с всичка сила, но изпищя и се хвана за ръката. Иисус се усмихна, взе чука, нагласи дъските и с един удар ги натъкми.
— Кръстът е готов.
Гъркът зяпна.
— И това ли можеш?
— Йосиф беше дърводелец — каза Исус.
Сетне повдигна кръста и го сложи на рамото си.
Гъркът примигна.
— Слушай, напразно е всичко това. От цялата работа ще спечелят пак ония нормални, за които се разказва в притчата.
— Изясни се.
— Ами да. За тях ти си луд, защото искаш да вземеш парите им. Но като умреш, те изведнъж ще се разкаят, ще започнат да бият главите си в земята и ще признаят, че си божи син.
— По-лесно е камилата да мине през иглени уши, отколкото богатият да влезе в рая.
— За рая никой не ти говори, човече. Те така ще извъртят работата, че ще се изкарат твои наследници. И не те ще се променят, а теб ще променят. И ще се молят на тоя кръст, но не на дървения ти кръст. Охо, ще си направят златни кръстове, а върху тях ти ще светиш, издялкан от слонова кост. А на главата ти вместо трънен венец ще блестят бисери, диаманти, сапфири и изумруди. Всичко ще бъде скъпо и прескъпо и в твое име ще душат много по-добре бедните, отколкото сега.
Исус вдигна рамене.
— Вероятно.
— Е, тогава за какво е всичко това?
— За тези, които са като мен. Те трябва да вярват, че човек е бог. И трябва да бъде бог.
— Но нали ти казах, че само след няколко години богатите ще те превърнат в златно чучело.
— Тогава тези, които са като мен, ще оплюят това чучело и ще върнат вярата на подобните си, като умрат на кръста.
— И така до края?
— Може би не съвсем до края. Може би все пак на края ние ще победим. Иначе няма смисъл да се живее. Иначе няма смисъл да се умира.
Наведе глава и бавно потегли напред с кръста на рамо. Гъркът отупа ръце и тръгна след него.