Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Година
- 2000 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,7 (× 3 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, разпознаване и корекция
- zkwoob (2013)
Издание:
Захари Стайков. Възпроизводството на Време — капитал — Бог
Печат „Балкан Прес“ АД, София, 2000
История
- — Добавяне
5. Към съвършената статистика
Триединството на статистиката се съдържа в таблицата за възпроизводство на време, капитал и Бог (морал). Цялата статистика се извежда от времето и се свежда до времето на хората чрез АБВ и ГБВ.
Несъвършенството статистиката е причина за много беди на човечеството, на Еврога и на България. Несъвършенството на статистиката е продукт на несъвършенство на знанията и на чувствата. Изграждането на съвършена статистика е фундаментална задача за следващото хилядолетие. Съвършената статистика е основа на новата човешка цивилизация. Работата ми за съвършена статистика е моя съдба. Съвършената статистика синтезира съвършенствата Бог, капитал и време. Това не е мистика, а статистика, която се доказва с таблицата за възпроизводството на времето — теоретически и статистически. Бог прави грешки стохастически, но не систематически. АБВ и ГБВ са статистически Бог. Да се разбере мистиката на статистиката — това е мисията на евристиката (308 864 равенства съдържа общественото възпроизводство, според древната индийска религия). Трите константи (съвършенства) на обществото са: Бог (на теории за цялостност — идентификация); капитал (константа на обществено богатство — Верификация; Време (константа на социална ценност — Валоризация). Трите съвършенства: Бог, капитал и време са константи в цялост горе и в единичност долу, В ядрата. От константата нищо не може да се извади и към нея нищо не може да се прибави. Затова тя е знак за съвършенство. А статистиката за нея — съвършена. Понятието Бог придава съвършенство, защото то самото е съвършено. Понятието капитал придава съвършенство, защото то самото е съвършено. Понятието време придава съвършенство, защото то самото е съвършено. Към 24 часа (Бюджет на времето) не може да се прибави и секунда, от 24 часа не може да се отнеме и секунда. (Понятието използуване на времето не отговаря на критерия за съвършенство, то не може да покаже съвършенството на времето и неговата възпроизводимост и докаже невъзпроизводимостта и неосъществимостта на нецялостното време.) Бог, капитал и време са научни понятия. Тяхното интегриране дава възможност за синтез на всички науки в една система и за диференциация на знанието в безброй елементарни цялостности. Зова е триединство на понятия, съдържащи съвършенството на живота. Бог, капитал и време са неотделими, иначе те са неосъществими. Бог е осъществения капитал във времето на човека — капиталът е осъщественото човешко време в Бог — социалното време е осъщественият Бог в капитала, Бог, капитал и време са осъществен живот. Той се създава. Иначе не може да се възпроизвежда. Всеки човек (и социално ядро), за да е жив и възпроизвеждащ се организъм, създава в себе си и дава на другите своя Бог, своя капитал и своето време. Бог, капитал и време съществуват само в степента, в която те се създават и възпроизвеждат. Не съществува Бог, не съществува време, не съществува капитал, които да не са създадени. Но непотребени, те всъщност са непроизведени и невъзпроизбодими. Бог, капитал и време са реални и материални, защото те дават живот. Нереално и нематериално е това, което не дава живот, което не носи принадена стойност, което не създава време и остава извън времето. То не може да бъде отчетено. То е извън статистиката. Сътворен Бог без капитал и време остава мъртъв. Произведен капитал без Бог и време е фиктивен. Създадено време без капитал и Бог е пусто (празно). Значи, това, което не е съвършено, е неосъществимо. Единствено съвършеното е осъществимо. Върховната социална симетрия е тъждеството на Бог, капитал и време. Съответствието на законите на капитала, Бог (теориите) и времето (дейностите на хората) поддържа живота на обществото. Това е конституцията на статистиката. В цялост Бог, капитал и време винаги са обществени, те са израз на кооперация и интеграция. Те са обществено достояние, в частност, те винаги са приватни, винаги са обект на частна собственост. Затова те винаги се документират, регистрират, отчитат. Без статистика няма и не може да има нито Бог, нито капитал, нито време. Статистика, която не обхваща живота е пуста, невярна. Живот, който не е обхванат от статистика не е реален, не е социален, затова статистиката е винаги езотерична, а Бог, капитал и време са статистически. Статистиката не е нещо външно привнесено към социалния живот, а негова вътрешна характеристика. Върховната тайна на живота е продължението на живота. Това е възпроизводството на живота. Това е създаването и даването на принадена стойност, това е даването и създаването на време, това е даването и създаването на Бог. Статистиката обхваща Всичко това В една система.
Три компонента на съвършената статистика:
1. Статистика на цялостности, които представляват живот. Цялостности, които съдържат всички необходими елементи на живота, всички свойства, без които той е невъзможен. Това повелява законът за необходимото разнообразие — т.е. броят на сферите на възпроизводство. Остава да живее това, което е цялостно, което съдържа в себе си живот или Бог — символ на цялостност, която дава живот.
2. Статистика на отношения и норми, на връзки, които придават живот. Остава да живее, което е обменено и потребено. Необмененото и непотребеното не могат да се възпроизвеждат. Те умират.
3. Статистика на оценки, които утвърждават живот. Остава да живее, който е създал и дал. Статистика на страшния съд. Който не създава и дава, не може да се възпроизвежда. Той е осъден.
Трите статистики са една статистика. Нейната структура отговаря на структурата на общественото производство. А нейното осъществяване е доказателство за съществуването на Бог, Капитал и Време в едно. Съвършената статистика е статистика на социалния живот. Измеренията на социалния живот са социалното време, социалното пространство, социалната маса и социалната енергия. Съществуващата статистика е далеч от съвършенство. По оценки на Министър-председателя на България тя лошо обслужва обществото. Тук не става дума за козметични поправки, а радикално изменение на статистиката на основата на фундаменталната идея за синтез на понятията време, капитал Бог — морал.
Съвършената статистика е статистика на единния обществен продукт, на цялостното обществено възпроизводство. Статистиката е знание, действие и чувство. Знание и чувство за съвършенство като единство на знание и на чувство за Бог, капитал и време. Без дефинирането на едно общо знание, на един общ продукт и на едно общо чувство няма съвършенство. Това знание и чувство и този продукт символизират цялостността, символизират живота. (За древните българи такъв продукт-символ е бил конят, за старите евреи — телецът, за древните гърци — овцата (златното руно). Продуктът, който гарантира пълноценен живот ще наречем туристически. Това е продукт на съвършенството, на връзката на производство и потребление, съвършен продукт, към който нищо не може да се прибави и от който нищо не може да се отнеме. (Индустриалният туризъм е уродлив вариант на туристически продукт, тъй като той предполага човека „турист“, човек, който не работи, а само консумира). Съвършена е статистиката, която описва, нормира и оценява цялостния туристически продукт. Това е всичко произведено и потребено в даден момент (ден, година и пр.) Съвършенството на статистиката се постига със съвършенството на знанията и чувствата. Бог, капитал и време като едно чувство и знанието за капитал, Бог и време като едно знание. Съвършенството на Живота произтича от Бог и принадлежи на Бог. То също така произтича от капитала и принадлежи на капитала; Произтича от времето и принадлежи на времето. Това е триединство, което дава живот и живот, който съдържа триединство. Бог, капитал и време поотделно са триединни. Таблицата за възпроизводството на триединствата на Бог, капитал и време е модел за статистика на следващото хилядолетие. Това е нова парадигма на обществените науки и на статистиката, това е чувството за Бог, капитал и време като едно, това е знанието за Бог, капитал и време като едно. Това е статистиката за капитал време и Бог като една.
Естествено е лавинообразното разрастване на теории и статистики да достигне до приемането на една теория за всички статистики и на една статистика за всички възможни теории. Това не ограничава, а стимулира развитието и появата на нови статистики и теории. Задачата е да се открие закон за необходимото разнообразие на статистиката, според който в нея се съдържа всичко необходимо, а от нея да се изхвърля всичко излишно, ненужно, непотребно. Съвършена е тази теория, която прави статистиката работна машина на обществото. Това означава статистиката да съдържа необходимите и достатъчни фундаментални идеи и концепции, да има лостове и опорни точки. Да има методология и свои технологии. Да има свой продукт — рефлексия на общия обществен продукт. Мярка за достатъчно разнообразие на статистиката е възможността тя да произвежда и възпроизвежда информация и знание за явленията, за законите и за симетриите. Или за ролите, нормите и оценките в обществото. Информация, която дава живот, възпроизвежда морал. Възпроизвежда капитал, възпроизвежда време. Възпроизвежда общество. Статистиката на Европа (и САЩ) е най-развита в света, но още не удовлетворява критерия за съвършенство. Много от събираната информация е несравнима, особено в международен план. Информацията не може да се акумулира и не може да се оценява. Има съществени празноти в отчитането и в оценката на идеи, капитал и време. Съществуващите оценки са подвеждащи и не предупреждават за депресии и кризи. Напротив, непълната и грешна информация е генератор на кризи. (Пример за това е статистиката за работното време и безработицата, банковата статистика и др.). Недостатъчно развита или съвсем отсъствува статистика на ядрата на обществото. Следователно, статистиката е далеч от съвършенство. Причина за това е отсъствието на единен критерий за синтез, идентификация, верификация, валоризация на информацията. В резултат от това тя не може да обхване съвкупния обществен производствен процес в неговата възпроизводимост по социални ядра. Статистиките са разпокъсани. Те не съставляват единна колективна система. Това означава, че промяната в една от тях налага промени във всички останали. Една цифра в една статистика променя значението и оценъчната величина на данните от всички останали статистики. Или отсъствието на една оценка от една статистика влошава качеството на оценката на всички останали статистики (така 80 процента от времето на хората остава неотчетено и неоценено от статистиката). За да не става това е нужно структурата на статистиката да отговаря на структурата на общественото възпроизводство на капитала, на времето и на Бог. Конституция на статистиката е таблица за възпроизводството.
Ето тази структура в дванадесет сфери (те могат да бъдат по-малко или повече, стига да са обхванали всички необходими компоненти на общественото производство):
Идентификация | Дейност | Време | Верификация | Валоризация | |
---|---|---|---|---|---|
Ресурс | вид | часа | Капитал | М-прим | Морал |
1. Природни | … | … | земя | рента | екологичност |
2. Производствени | … | … | машина | печалба | производителност |
3. Разпределителни | … | … | акции | дивидент | справедливост |
4. 0бменнни | … | … | пари | лихва | равенство |
5. Потребителски | … | … | хляб | коефициент | богатство |
6. Човешки | … | … | труд | заплата | братство |
7. Здравни | … | … | лечение | плата | здравословност |
8. Интелектуални | … | … | знание | хонор | артистичност |
9. Естетически | … | … | тарт | парса | красивост |
10. Спорт и игри | … | … | игра | такса | жизненост |
11. Властови | … | … | власт | данък | свобода |
12. Духовни | … | … | мъдрост | дар | прозрение |
Общо ресурс | Дейност | време | Капитал | М-прим | Симетрия |
Дейността и времето се обхващат в елементарните ядра на всяка сфера: ферма, мина, фабрика, банка, бюро, семейство, училище, болница, казарма, църква и т.н. Статистиката на бюджета на времето позволява това време да се идентифицира и агрегира, за да се получат общите резултати за времето, труда, капитала и морала.
Това е обемна научна картина на света. Нова парадигма като система от константи за цялостността, капитала и Времето. Инструмент за идентификация, верификация и валоризация на обществения продукт. Статистиката става затворена система. Нейната характеристика е цялостност, съдържателност, стабилност, динамичност, моралност, ефективност и измеримост (с време, пространство, маса и енергия). В таблицата продуктът на всяка сфера се отчита като: потребителна стойност — натурални показатели; като стойност и принадена стойност — стойностни показатели; като време — минало, настояще и бъдеще — темпорални показатели. Като идея (и чувство) за цялостност (роли, норми и оценки). Движението на продукта на всяка сфера преминава през всички останали, а неговата крайна оценка се свежда до общото и произтича от общото, което е разчленено (при дванадесет сфери на възпроизводството на 4096 уравнения или неравенства). За простото възпроизводство са нужни равенства; за разширеното възпроизводство неравенства, при които повече се дава, а по-малко се взема, а за стеснено възпроизводство — неравенство, при което повече се взема и по-малко се дава. Цената е превърната форма на принадена стойност, т.е. тя произтича от общото и принадлежи на общото. Тази таблица е таблица за възпроизводство на времето, която се извлича от статистиката на бюджета на времето и се класифицира по статистиката на идеите (морал и чувства) и статистиката на капитала. Отчита се това, което става и остава. С нея се доказва, че това, което не е съвършено, което не влиза във възпроизводството е неосъществимо — не става. Само съвършеното, само това, което минава през всички сфери е осъществимо и става. Останалото не става и не остава. Таблицата за възпроизводство представлява телескоп на времето, когато се наблюдават общности в национален и световен мащаб. Тя представлява микроскоп на времето, когато се наблюдават единичности (ядра) на всяка сфера и продукт, напр. генерационни бюджети на времето или БВ на ядрата. Двете структури на АБВ и ГБВ — на цялостността и на ядрата са еднакви.
Статистика на времето, без статистика на капитала и идеите е безполезна времето не работи, и това статистиката на времето трябва да обхваща съвкупност време на съвкупното население или времето на всички лица в цялостния им живот — от раждане до смърт; статистика на капитала без статистика на времето и идеите е неработеща, мъртва — капиталът не работи. Затова статистиката на капитала трябва да обхваща съвкупния капитал от всички сфери, а не само една форма на капитала, напр. банков или финансов. Статистика на идеите, без статистика на времето и капитала е безсъдържателна, пуста — идеите не работят. Затова статистиката на идеите трябва да обхваща всички идеи, а не някои от тях. Да обхваща всички чувства, а не само част от тях. Свързването на трите статистики в едно дава живот на всяка една от тях. Свързва истина, път и живот в едно. Това е работеща статистика, която създава продукт за обществото. Която носи доход. Великата тайна на понятията (и статистиката) за Бог, капитал и време е в това, че за да станат те осезаеми (и определими) в цялост, техните съставки са имагинерни. А за да станат съставките реални и измерими, то цялостността им става имагинерна величина. За да се изчисли величината им в национален или световен план, те трябва да са отчетени във всеки обект на статистиката (и живота), да са създадени, да съществуват, да се чувстват. А за да се измерват и оценяват Бог, капитал и време в отделните звена, те трябва да са осъществени и измерени в национален и световен план.
Времето като дейност, е част от нещо, което има определено съдържание (капитал). Или времето, като потребителна стойност има определена стойност (капитал), която представлява принадена стойност (Бог). Десет вида потребителни стойности (вещност на времето); Десет вида стойности (стойност на времето или времето като капитал; Десет вида принадена стойност или времето като Бог. Овеществяване на времето; Остойностяване на времето (капитализация); Обожествяване на времето (тотемизация). Кой веществен представител на времето (или форма на материализация на времето) играе ролята на Тотем, на Бог, т.е. на систематизатор, обединител, интегратор на всички дейности в едно?
Как да се сравняват БВ на САЩ и Русия, когато те имаха различен Тотем? Как да се сравняват Финландия и България, когато те имат различен Тотем? И как да се сравняват, когато те още не са приведени към Един Бог, към една Цялостност, т.е. към АБВ и ГБВ? Това е все едно да се сравнява чрез умножение и деление на проценти, без да се отчита цялостността, без да се претегли тяхната тежест.