Към текста

Метаданни

Данни

Серия
Грани Агни Йоги (1)
Оригинално заглавие
[не е въведено; помогнете за добавянето му], (Пълни авторски права)
Превод от
, ???? (Пълни авторски права)
Форма
Разни
Жанр
  • Няма
Характеристика
  • Няма
Оценка
5,7 (× 3 гласа)

Информация

История

  1. — Добавяне

Грани Агни Йоги
1960

Януари

1. (2 януари). Целият проявен Космос е материален. Но материята трябва да се разбира широко, защото безкрайността се отнася за всичко, включително и за градациите по тънкост на материята: Материя Луцида, Материя Матрикс и всички видове Фохат отвеждат съзнанието към безпределните по тънкост прояви на материалната скала. Науката отдавна е навлязла в областите на невидимото за окото и е разширила пределите на материята и материалните явления. Тя ще отиде и по-нататък, тъй като насоките на нейното развитие са безкрайни и скоро тя ще докаже по опитен път съществуването на по-тънките форми на материята и енергията и образуванията, в които те могат да се проявяват. Ще бъдат направени снимки на невидимите излъчвания на магнита, металите, растенията, животните и човека. Светещите риби не са чудо. Не са чудо и излъчванията на човешкия организъм. Известно е, че мозъкът е биохимически електрогенератор, а от тук не е далеч и до признаване възможността той да произвежда лъчения, а също и за фотографирането им на особено чувствителни ленти. След това ще бъде отпечатана на екран и мисълта. В училищата ще се учат да мислят отчетливо и ясно, проверявайки яснотата и точността на мислените си форми на специални екрани още тук, в клас, пред очите на всички. Много чудеса подготвя науката за човека. Само че тези чудеса ще бъдат свалени от свръх чувствения и отвъдния свят на земята, облечени в достъпни за зрението форми и ограничени в рамките на точните закони за проява на различните видове най-тънка материя. Ще бъде научно доказано и демонстрирано на апарати проявлението на мисълта, както и образите и формите, които тя може да приема. Ще може да се вижда сиянието, разпространявано около главата на човек, усилено работещ с мозъка си. Ще се стигне до убеждението, че мозъкът е способен да излъчва вълни от особен порядък, че тези вълни, както и радиовълните, могат да се предават на разстояние и да се улавят не само от други хора, но и от особено чувствителни апарати. Доказала реалното съществуване на мисълта, науката ще отиде и по-нататък, като установи по пътя на електронното фотографиране наличието и съществуването на тънкото тяло и възможността на човешкото съзнание да пребивава в него след напускане на физическото тяло както през време на неговия живот, така и след така наречената смърт. По този начин границата между видимия и невидимия свят, която частично вече е премината от науката, ще бъде заличена напълно. Ще се постигне обединяване на двата свята. Явленията от духовен порядък, които са също толкова материални, колкото и физическите, но на по-високо ниво, ще се влеят в орбитата на материалния свят и ще загубят своята не материалност и принадлежност към отвъдното. Всичко ще застане от тази страна на живота и наистина ще бъде победена смъртта. Тази важна задача се пада на науката, тъй като религията не постигна успех в решаването на тези въпроси. Казват за нещо: това е чудо! Но чудеса няма. Няма нищо от съществуващата реалност, което да не влиза в рамките на закона и да не се обхваща от него. Невежество е да си мисли, че необятността на Вселената и безкрайността на материята и нейните проявления могат да се вместят в човешкото разбиране за тях днес. Безпределността е във всичко, включително и в нашето разбиране за строежа на Космоса и безкрайността на проявите на голямото неизвестно-материята, от която се състои той, свойствата и видовете на която са само частично разкрити от съвременната наука.

 

2. Трябва да се разбере, че мисълта е материална, образите са материални и Тънкият свят е материален. Материални са и Висшите светове, включително и Огненият свят. Недопустимо е да се отнася все още невидимата за окото реалност да се отнася към областта на свръхестественото и отвъдното. Свръхестествено и отвъдно няма нищо. Има изучено и постигнато от човека и не изучено и не постигнато още от него. Всичко може да бъде доказано научно, ако съзнанието е достатъчно разширено и подготвено. Днес всичко е достижимо, защото е настъпило времето на големите постижения. Завесата на космическите тайни ще се повдигне от човека. Ще я повдигне науката.

 

3. (5 януари). Няма да пропусна да повторя, че гласът на Владиката няма да замлъкне никога. Но има условия, когато обстоятелствата не позволяват да се установи желаната степен на съзнанието. И тогава трябва търпеливо да се изчака, без да се насилва кармата, тъй като може би именно в този момент някъде се създават нужните условия и е необходимо да се изчака, без да си губи увереността, че всичко ще се нареди към добро. Тези периоди на временно затишие са необходими за промяна в настройката на съзнанието. Но не може веднага — могат да бъдат скъсани по-тънките струни. Човешкият апарат е сложен и необичайно тънък. И Учителят вижда отгоре по-добре. Затова с пълно доверие и спокойствие трябва да се чака предстоящата промяна. Дори и преди да задуха вятър има известно затишие. Може да се запази ритъмът на постоянна готовност на съзнанието за възприемане и изпращане, но без да се насилва своеволно.

 

4. (7 януари). Владиката може да бъде усетен с всички чувства. Те се насочват волево към избрания Образ и съзнанието се съсредоточва върху Него. Не земните, а тънките чувства се насочват от волята към избрания Лик. Огънят помага да се пробие Плътния слой на средата и далечното става близко. Тънките чувства са сродни на огъня. Сродни са всички чувства, до плътните включително. Преобразуването на чувствата достига до Огнения свят. Затова увеличаването на тяхната тънкост е полезно, както и упражняването. Умението да се настройва съзнанието на вълната на избрания обект ще бъде постижение на йога. Всеки предмет — камък, растение, животно, човек, планета — си има аура. За да се улови, трябва да се настрои приемникът на съзнанието на същата вълна. Същността на процеса на настройване се състои в отвръщане на съзнанието от себе си и пренасянето му върху набелязания обект. При мисленото въздействие на съсредоточването се предпоставя съзвучна на намерението мисъл в отчетлива и завършена форма, по-точно окончателна картина на желания резултат. Това е първата част на процеса. Останалото взема върху себе си законът, ако не му се пречи, т.е. не се намесваш в неговата работа със съмнение, недоверие, неувереност, страх и т.н. Чувствителността на процеса е необикновенна. Дори малките съмнения нарушават работата на огъня, или страхът, или другите сродни чувства. Вярата или доверието са елементи, укрепващи силно процеса. Опитът превръща вярата в увереност, а след това в непоколебимост. Действията на йога носят върху себе си печата на неотклонимото изпълнение на мисълта. Бъдете уверени, че огнената сърдечна мисъл ще се изпълни непременно. Вярата и увереността са огън. Съзнанието за нерушимост дава устойчив огън. Затова казвам, имайте вяра поне в непоклатимостта на действието на законите за висшите енергии.

 

5. (12 януари). Когато в сърцето се запалят огньовете, пространството започва да звучи и тогава приемникът на съзнанието започва да действа. Соколът се примамва с огнена примамка… По същия начин може да бъде привлечен магнитно и огънят от небето. Мисълта за огъня поражда огън. Ние насищаме пространството с Нашите позиви. Чувствителното ухо ги улавя и ги преобразува в действие, ако е подготвен духът. Запаленият огън предизвиква съзвучие според рода си. Понякога съзвучието е с черните огньове от сферите на нисшите слоеве на Тънкия свят. Тогава, естествено, в приемника на съзнанието се вливат и съответните мисли. Потокът от черни мисли може да удави съзнанието. Горко му тогава на привлеченият от тъмнината. Затова трябва да се помни, че всяка мисъл се свързва по съзвучие със съответстващата й сфера. Това налага контрол над мислите. Мисълта води човека, но допускането и потвърждаването й става от волята, която може и да я прогони. Законът за съзвучието управлява света и всички процеси, ставащи в него. Дори камъкът съзвучи на пространствения огън, когато възприема топлината на слънцето и се нагрява. Но човешкият апарат е многострунен и съзвучията му са безкрайно разнообразни, поради което е нужен контрол. Свинята се храни с отпадъци и си остава свиня. Човекът контролира избора на своята храна, но този контрол може да нараства по тънкост безпределно. Същото е и в областта на мисълта, чувствата, емоциите и на всичко, което става в него. Един отива в кръчмата, друг предпочита да отиде в операта. И така е във всичко. Свободата на избора си остава непременно право на човека при всички и всякакви условия на живот. Дори от две злини може да се избере по-малката от тях. Но изборът е необходим и то избор съзнателен, защото отговорността за него е неизбежна. И той става постоянно. Само че никой не си дава сметка за това, а и не иска да си дава. Но да се избяга е невъзможно и се налага постоянно да се жънат следствията на това, което е избрал човек.

 

 

7. (15 януари). Благословен си ти, намерилият пътя към сърцето на Владиката, защото Аз съм зад тебе.

 

8. (16 януари). Като няма щастие и нещастието помага. Така е и в действителност. Единият полюс служи като основа за проявата на другия, противоположния. Да се види в сенчестия полюс на явлението неговата антитеза ще бъде стъпка към опознаване на биполярността. Това ще даде сила мъжествено да се посрещат неприятните явления в живота, след като предпоставката за тях се намира в тяхната противоположна страна. Умението да се намира доброто или положителното начало във всичко ще означава практическо приложение на този принцип в живота. Тактиката на Адверза използва именно този двойствен аспект на всяко проявено нещо, давайки възможност на отрицателното явление да изяви цялата своя същност, за да може да бъде подавено след това в лъча светлина. Именно гибелта на обреченото на унищожение явление може да се види в момента на неговото най-силно утвърждаване, знаейки, че неговата антитеза набира сили за съкрушаването на своя двойник, преобръщайки го наопъки. По този същия принцип и в ученика започват да се проявяват ярко всички скрити, тъмни, неизживени свойства на неговата същност, за да бъдат преобразувани в противоположните на тях свойства. Затова трябва човек да бъди или студен, или горещ, т.е. да проявява единия от полюсите на качествата на духа, защото в противен случай трансмутацията по линията на двойствените противоположности е невъзможна, тъй като топлите са непригодни за еволюцията. Затова са били приближени разбойници, митари, блудница, тъй като трансмутацията на техните качества на духа в положителни би могла да бъде благотворна и плодоносна, докато умереното нищожество и румената добродетел не биха могли да дадат плодове. Следователно, да се видят в човека, в неговите отрицателни качества, възможностите за неговото бъдещо преображение, ще бъде признак на мъдрост, а да се насочи и устреми съзнанието му към преобразуването на тези свойства в положителни качества ще бъде истинско наставничество. Затова йогът не се смущава от тъмнината преди разсъмване, нито от привидното тържествуване на тъмата, тъй като знае, че след буря слънцето свети особено ярко, и въздухът е чист, и измитата от пороя природа заживява ярък и напрегнат живот. В познаването на закона за противоположностите може да се намерят сили безстрашно да се гледа живота в очите, защото животът се упознава единствено в неговата цялост, състояща се от двойките противоположни начала, които го изграждат.

 

9. (21 януари). (Мисълта се появи сутринта, а записът е направен вечерта).

Пространствено се нарича такова служене, което се извършва навсякъде и всякога — при всякакви и във всички условия. То се извършва и във физическото тяло, и в астралното, и в тънкото, и по-нагоре. То върви както на Земята, така и на всички планове на битието. То продължава непрекъснато и през земния живот, и в надземния, когато бъде отхвърлено плътното тяло. Но за да продължи и в по-горните Светове, това служене трябва да се установи на Земята. Наричат го обикновено Голямо, тъй като за да бъде продължено, то трябва да бъде утвърдено и съхранено завинаги. Това утвърждаване може да бъде постигнато по пътя на постоянно бодърстване, непрекъснато предстоене, устойчива бдителност и несменен дозор, и когато е възприет Образът на водещия Владика в третото око: само така утвърденото тук се утвърждава и там, а отхвърленото тук се отхвърля и в Надземното. Човек сам определя степента на наложеното си служене. Едно обаче е сигурно — никакви думи не могат да заменят действията и никакви действия — мислите. За действията отговорна е мисълта, а за мисълта — направляващата я воля и нейният носител — човекът.

 

10. (23 януари). Трябва да се признае нецелесъобразността на полусърдечния контакт, при който мисълта е наполовина насочена към Нас, а с другата половина към непосредственото обкръжение. Напразно се прахосват време и енергия. Жалко е за всичко това. Приемникът е зает с откъслеци от дневното мислене и за Моята мисъл не остава място. Ако пречат условията, те трябва да се превъзмогнат. Всичко може да бъде преодоляно, цялата ярост на плътната сгъстеност, с напрегнатата огненост на ярката устременост. Огнената пещ е символ на преодоляването на земните огньове чрез огньовете на духа. Действително трябва да бъде преодоляно всичко, а още повече затрудненията на временните противозвучения (т.е. неблагоприятните условия). Как тогава ще се преодолеят нисшите слоеве, ако не се преодолее яростта на земните дисонанси, силно притеглящи и увличащи съзнанието в своите завихрени фунии. Затова изисквам обединяване на съзнанието с Мен над всичко, каквото и да било, което пречи на връзката. Малко ли неща могат да застанат като преграда на Пътя, за да отклонят или да бъдат подхвърлени от тъмната ръка. Пътят с Мен и към Мен е неизменен и ярък при огнената връзка с Мен, силата на която заглушава звученето на земната сфера.

 

11. (25 януари). Учението придвижва само когато е приложено на практика в живота! Неприложеното знание не може да бъде водещо. Само това влиза в състава на вътрешната същност на човека и става негова неотнимаема собственост, което е претворено от отвлечено знание в практическо. Единствено претвореното знание се отлага под формата на кристали в хранилището на Чашата. Всичко останало се разсейва в пространството заедно с отхвърлените обвивки. Да знаеш и да не приложиш означава да изтървеш дадената ти възможност. Знаещият и не приложилият е вече осъден. Творецът на своето безсмъртно его влага в него съответните елементи чрез прилагане в живота на дадените от Владиката указания. Всяко приложено указание ще бъде принос към огненото строителство на дома на духа, в който пребивава човек когато са оставени смъртните обвивки. Трябва да се отчита точно какъв материал се използва за това строителство. В този процес е особено важно да се има в предвид обстоятелството, че и най-малките мисли, приложени на практика, дават вековечни кристали, които продължават да нарастват в пространството. Чашата има не временно и местно, а пространствено и извънвременно съществуване, а отлаганията, събирани в нея, се натрупват само чрез преобразуване на огнените енергии в кристали. Този процес се извършва когато волята се стреми да претвори отвлеченото и теоретично знание в жизнени установки. Ето защо е казано, че утвърденото тук ще бъде утвърдено и там, а отхвърленото тук ще бъде отхвърлено и там. Ето защо йога е път на практическо приложение в живота на това, което се дава от Учителя на Светлината като най-насъщно от всичко, което притежава човек на Земята. Човекът е събирач и хранител на нетленни съкровища и пътник по пътя към безпределното. Няма големи и малки неща, защото големите израстват от малките, поради което и най-малките полезни действия са необходими безусловно, оставайки завинаги с човека. Ето защо са безплодни и всички старания на съгласилите се и приели Учението, но не приложили го в живота.

 

12. (26 януари). Всичко е позволено, но само на този, който на нищо от позволеното не разрешава да властва над него. Позволяването на всичко е свобода от властта на позволеното над съзнанието. Обикновено хората са роби на всичко или на много неща, или на нещо конкретно. Свободните са много малко. Дори за да възприемаш е необходимо да се освободиш от всичко пречещо. Мнозина считат за свобода робуването на мислите и желанията си Но това е свобода на поробените. Човек е свободен тогава, когато не мислите и желанията властват над волята, а волята властва над мислите и желанията. Ние считаме за свобода властта на волята, съзвучна с Висшето съзнание, с Космическото съзнание: със световното, общопланетно съзнание и със съзнанието от Далечните светове, както видимите, така и невидимите за окото. Можеш да си отидеш от Земята и да я напуснеш, за да се съчетаеш с пространствения огън, но можеш да го приемеш в себе си и без да я напускаш. Слабите духом нямат нищо против да напуснат Земята, но силните, изправяйки се, повдигат със себе си и Земята. Те, именно, са благословените. Грижата на силните е за това как да издигнат човечеството като цяло. Пътят на силните е само напред, към нови достижения, полезни и необходими за всички хора. Грижата за света, за всички е признак на човека от новата раса. И може да се види как искрите на космическото съзнание проникват в сърцата вече на мнозина. Обратно на това, тъмнината се ограничава сама чрез безплодието на егоизма, отделяйки се от света. Приканвам под своя покрив всички, всички, които не са с тъмнината.

 

13. (27 януари). Където съм аз, там, с мен е и Владиката — такава е формулата на пространственото служене, защото още много обвивки ще се наложи да смените, ще смените и мястото, ще пребивавате в много сфери, преди да дойдете до Владиката и да пребивавате с Него постоянно. Но е необходимо да се разруши илюзията за пространствено разединение и за земните разстояния. „Аз съм с вас винаги“-тези думи трябва да бъдат приети като най-насъщна основа на нашите взаимоотношения. Трябва да приучите себе си към мисълта, че се намирате в светлината на постоянното присъствие на Владиката и да се сродите с тази мисъл, сливайки се с нея. Тогава всяко недостойно действие или постъпка ще бъде показател за това, че Моят завет не е приет, защото реалното осъзнаване на Моето присъствие е несъвместимо с всичко недостойно. Ще бъде достижение ако се утвърдите в тази мисъл. Тогава ще бъде излишно да се прахосват усилия за преодоляване на земните разстояния и другите условия на земното обкръжение. Можете даже да си представите, че разстоянията не съществуват и че Владиката е съвсем близко. При общуването с Тънкия свят пространствените граници се заличават и необозримото става близко. По същия начин и при контакт с Мен се заличават границите на земните препятствия и на най-големите далечини. Но тъй като мозъкът не може да приеме тази истина, остава да се действа само чрез сърцето. Значи трябва да се обърнете към него. Сърцето може да се приучи да действа. И неговите действия са извън обичайните измерения: по този начин то може и да усеща, и да слуша, и да вижда. Ето защо трябва по-често да се пита сърцето какво мисли или какво желае. Да, да, сърцето също може да мисли, само че неговите мисли не са като на мозъка, т.е. не са пронизани от външните земни чувства. То просто знае и мисълта за знанието си предава на мозъка. Не е ли все едно къде и в какво тяло пребивава духът, щом като е близко Владиката. Следователно, главната грижа е в това да се утвърди устойчиво съзнанието за тази близост. Преди две хиляди години е било казано: „Ето, аз съм с вас през всичките дни до свършека на света“. Но хората не са възприели надземната истина и са я заменили със земна. И домът на духа е останал празен. Как бих могъл да изградя Своя дом в сърце, което Ме отрича и смята Моите думи за отвлечена идея. Само жизненото приложение на даваните указания може да им придаде огнената сила, преобразяваща съществото на човека. Само тези, които ги прилагат, изпращам на подвиг с огненото напътствие да творят Моята воля.

 

14. (28 януари). Най-доброто, което изпращате към Мен, Аз го потвърждавам. Потвърдено от Мен то расте и дава богати кълнове. Но трябва да бъде насочено доброволно. Без участието на волята собственият растеж е невъзможен. Когато е налице способността да се претворяват мислите в действия, в резултат на което става отлагане на огнените кристали в Чашата, тогава може да се счита, че е налице и необходимата воля. Когато мисълта остане не приложена в живота, тя не дава и съответните отлагания. Следователно претворяващият фактор си остава волята. Учението приканва човека към действие. По-добре е да сгрешиш в действие, отколкото да затъваш в инертността на безволевото бездействие. Бездействието означава разложение на първичното вещество. Съветът да се действа няма алтернатива. Ако положите усилие да действате, тогава и Аз ще помогна. Някои се опасяват да не нарушат с действията си кармата. Но този страх не е признак на голяма мъдрост. На устремения напред ще се простят дори и грешките, но бездействието е вече е необратимо осъдено. Онези, които са с Мен, действат при всички случаи движими от вътрешния огън, без оглед и независимо от външните обстоятелства. Външните условия могат да засилят напрежението поради съпротивлението на средата, но това ще бъде само от полза, защото ни е известно за благословените препятствия. Когато волята реши, че няма такива препятствия, които да не може да преодолее, с това тя утвърждава неизменната истина за първенството на духа и неговата власт над „всяка плът“, власт, която е била дадена на човека от началото на времето. Когато волята отслабва и се колебае, обръщайте се към Мен и Аз ще ви помогна да я укрепите, защото безволевият човек не може да стане ученик. Мисълта може да бъде силна не сама по себе си, а чрез елементите на огнената воля, вложени в нея. Да се сътвори наситена с огнена воля мисъл, която да е устойчива, твърда, непоколебима, ще бъде умение на йога. Колебливите, неустойчиви, хилави мисли не са действени. Мисълта е първичната, основата, първо-основата, докато външното обкръжение е вторично явление, произтичащо от първото. И ако трябва това вторично явление да бъде изменено или разрушено, трябва да се разруши неговата мислена основа, върху която то се базира. Значи трябва да се създаде унищожаваща мисъл по-силна от тази, която го е създала. Непоколебимата и непреклонна мисъл постига целта, затова няма да е мъдро да я разколебаваме със съмнения, неувереност или страх. Наред с това болшинството е неспособно да мисли ясно, силно и отчетливо, поради което да се разруши нежелателната основа на явленията няма да е особено трудно.

 

15. (29 януари). Аурата и заградителната мрежа са несменяемото облекло на човека. Представете си мъртво тяло или астрална обвивка, черупка, отхвърлена от духа и ще разберете какво искам да кажа. Живите излъчвания духът отнася със себе си и неотнимаемостта на тези излъчвания е показател за тяхната важност и значимост. С тях е наситен вътрешният свят на човека. Трябва да се отличават специфичните свойства на аурата на всяка от обвивките, които се обуславят от основната аура и нетленните натрупвания в Чашата, от тяхната променлива и временна окраска. Тялото може да боледува и да променя своята аура, но основните излъчвания остават над телесните въздействия. Магнетизмът на физическите излъчвания може да бъде много силен и може да изглежда, че е силен и носителят на здравото тяло, но стига само да заболее, особено по-сериозно, за да излезе на преден план силата или слабостта на основните излъчвания, на главната аура. Често при боледуване силният дух става още по-силен, защото физическата обвивка вече не закрива толкова плътно аурата на освобождаващият се от нейната тежест дух. Но слабият дух слабее още от болестта, защото е привикнал да се опира на плътното тяло. Понякога отслабването на физическото тяло предизвиква един вид освобождаване на вътрешните сили на духа, скрити под физическата обвивка и обвързани с нея. Затова знаещите наричат смъртта великата освободителка. И това е наистина така. Не трябва само да се забравя, че идването на смъртта освобождава и извиква на преден план натрупванията, които са събрани в предшестващите животи. Напомням това, за да не се подценява значението на пребиваването в плътните тела и животът на Земята. Така че, макар и невидима за окото, аурата е едно реално, мощно и силно явление, което е винаги с нас. От нея се обуславят кармическите връзки и взаимоотношенията с хората. Нейните излъчвания са постоянни и върху тях човек изгражда своя живот, защото те взаимодействат непрекъснато с околната среда. От това може да се види колко важно е за самия човек, за хората, които го заобикалят и за пространството тези излъчвания да бъдат градивни и хармонични, защото има аури излъчващи главно енергия на разложение, разрушения, болести и тъма. Техните носители отравят не само себе си, но и пространството, и всички, които влизат в съприкосновение с тях, и чиято заградителна мрежа не е достатъчно силна или не е в изправност, за да ги защити. Такива вредители на планетата не са малко. Но все още няма закони, които да ги изолират от другите хора. И затова обикновенните хора често са съвсем беззащитни. Така че, въпросът за подържането на заградителната мрежа в изправност е от особена важност.

 

 

17. (30 януари). Аурата на човека е седмична по своя състав. Висшата триада се характеризира с постоянството на своите излъчвания на фона на непостоянството и временността на четирите низши проводници. Ако те са обуздани и принудени да се подчиняват, без да пречат, висшата триада може безпрепятствено да излива своята светлина през четирите низши. Колкото по-спокойни и уравновесени са тези последните, толкова по-ярка и по-силна е висшата светлина, която е вътре. Не всички триади имат еднакви натрупвания и затова тяхната светлина е различна. У съзнателния събирач на съкровищата на Камъка и пазител на техните кристали нисшите проводници служат като послушно оръдие при тяхното събиране, извличайки от опита на живота при контакта им със съответните сфери необходимите материали. Разбира се, най-необходимият елемент е огънят и кристалите на неговото отлагане. Тяхната ценност е в неунищожимостта им от течението на временните явления. Вярно е, че огънят може и да се натрупва, и да се прахосва, но за да се разпилее натрупаният Агни са необходими редица продължителни действия, докато при събирането му той не може да бъде унищожен от нищо. Всички действия и постъпки на човека, от какъвто и вид да са или натрупват, или разходват огъня. И не е никак трудно да се определи към кой от двата вида се отнася всяко едно от тях. Следователно, процесът на натрупване би могъл да се води безпогрешно. Мълчанието е злато, защото мълчанието е събирач, но не и мълчанието на глупака или идиота. Има различно мълчание. Всяка произнесена дума или външно изразяване на чувствата е разход на енергията Агни, както и всяко нервно движение или жест. Събирачът на Агни не може да размахва ръце, да си тръска главата или да си люлее краката, както и да прахосва скъпоценната мощ за дребнави земни чувства. Натрупването на Агни изисква суров контрол над всяко действие, чувство или мисъл. Този процес може да се осъществява при всякакви, дори и най-неблагоприятните условия, които в действителност са по-благоприятни от всичко друго. Мълчанието, сдържаността, самообладанието са силни източници на огнена мощ. Техните антиподи ще бъдат пък силни разточители. Знайте, че всички положителни качества на духа са събирачи на огън. По-рано казвахме, че тези качества са форми на проява на огъня, а сега допълваме, че всички те са, наред с това, събирачи и кондензатори на огнената мощ. Контролът над себе си означава постоянен надзор над мислите, думите и делата, без който процесът на натрупване е невъзможен. Лъкът се напряга и опъва само в момента на пускането на стрелата. В останалото време той пребивава в покой. Изкуството да се съчетава състоянието на покой и равновесие с напрягането на всички сили на Агни в нужния момент, представлява достижение на йога. Напрежението при покой и напрежението при равновесие в хода на действията ще бъде отличителна особеност на човека, тръгнал по пътя към могъществото на духа. Това могъщество е притежание само на този, който е натрупал Агни и който знае как да го управлява.

 

18. (31 януари). Аурата на абсолютното равновесие е аура на мощта. Когато са разпръснати силите и е нарушен покоят, а духът ви се огъва пред вихрите, които бушуват наоколо, можете да се спомните за аурата на мощта. И мисълта за това може да пресече бурята вътре. Когато се говори за укротяване на вътрешните и външните стихии, отправна точка към това действие ще бъде равновесието. Стихиите вътре ща се надигнат при първия опит да бъдат обуздани. Под стихийни процеси разбираме всички непроизволни и неконтролирани течения вътре в микрокосмоса. Проявите на стихийните сили в макрокосмоса на планетата са аналогични на тяхното проявяване в микрокосмоса на човека. Казано е, че: както горе, така и долу. А ние ще добавим: както вътре, така и вън. Овладяната мощ на равновесието вътре укротява и стихиите вън. Но пътят към могъществото на духа не е достъпен за мнозина. Болшинството предпочита да се носи по течението без усилия на волята, изразходвайки всичките си сили за да се задържи на повърхността. И много потъват, загубили силите си, без да знаят, че на повърхността можеш да се задържиш при пълно спокойствие и без да хабиш напразно силите си, ако не нарушиш това спокойствие с безпорядъчните си движения. Така при известни условия може да бъде преодоляна водната стихия. Върху водата може да се лежи, може да се седи или стои, и може да се ходи по нея. На всяка от тези степени на преодоляване на водната стихия се изисква само различна степен на спокойствие, което не е нищо друго, освен проява на пламъка на духа, тъй като качествата на духа са акумулатори и кондензатори на огъня. Самоконтролът означава самовъзпитание, а следователно и самоусъвършенстване. В себе си човек може да преодолее всичко, защото според плана на природата той е господар на мощта си. Казвам ви: „Дадена е власт на човека над всяка плът“. А от кого е дадена? От самата природа, в съгласие с първоначалния План, наричан от нас Космическа воля. Действайки в съзвучие с него, човек изпълнява своето предназначение. Но е много голяма в самия човешки микрокосмос съпротивата на това, което вече е в него, пред това, което му предстои да придобие. И съпротивата на стихиите ще продължава до тогава, докато не бъдат обуздани. Цялото същество та човека се състои от четири стихии — земя, вода, въздух и огън. Овладяването на последната дава власт и над останалите три. Следователно, съзнателното натрупване на огньове е най-сигурният път към тяхното овладяване. Натрупаното трябва да бъде удържано. Удържането е възможно само при контрол, т.е. самообладание или сдържаност и при условието за утвърденост на качествата. Така условните добродетели, толкова малко значещи днес за сърцето, ще преобразуваме в огнени качества на духа, способстващи за усиленото акумулиране в организма на огъня, даващ власт над стихиите. Трудно е да се убеди човек в желателността на добродетелите като такива и в тяхната значимост за бъдещето на духа. Дори и самата дума „добродетел“ мирише на църковничество и фарисейство, особено ако става дума за „румената“ такава. Но огнените качества, които са като кондензатори и проявители на пламъка на духа и чието придобиване и утвърждаване е единственият път към неговото могъщество, не могат да бъдат отхвърлени от човек, който е решил да го достигне и то на всяка цена. Но трябва непременно да се започне, защото започнатото може да се развива и продължава до безкрай. В тази възможност за безпределно развитие и задълбочаване на качествата се крие ключът към могъществото на духа.